WeirdFace Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Det vannet som ligger mellom England og Frankrike blir som regel kalt den engelske kanal.. Men hvorfor heter det ikke for eksempel den franske kanal? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Det vannet som ligger mellom England og Frankrike blir som regel kalt den engelske kanal.. Men hvorfor heter det ikke for eksempel den franske kanal? Det skyldes vår sterke påvirkning fra det engelske språk. Den heter ikke det på andre språk av betydning, som fransk, tysk, spansk etc. Geir Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Hvor mye av energien som blir brukt i Norge stemmer fra de forskjellige energikildene? Edit: Fant i grunn det jeg lette etter her http://www.ssb.no/104192/produksjon-import-eksport-og-forbruk-av-elektrisk-kraft.gwh For det første er det der som nevnt produksjon og ikke forbruk. Det er også begrenset til elektrisitetsproduksjon og tar ikke med andre energikilder. Så vidt jeg husker er el bare rundt 50% av energiforbruket i Norge. Resten var rundt 30% oljebasert forbruk, i hovedsak til transportsektoren og rundt 20% basert på ved og kull. Men ta tallene med en stor klype salt. De er veldig omtrentlige. Jeg tror ikke varmeenergien som høstes via varmepumper er med i regnestykket, men det utgjør vel noen prosenter det også. Endret 14. januar 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Såvidt meg bekjent betyr ikke "kjøttdeig" annet enn kvernet/malt kjøtt. Det kan være av storfe, svin, elg, rein, kalkun eller kylling -men dyrearten skal være angitt. Store Norske Leksikon skriver at kjøttdeig er deig av storfekjøtt, men viser ikke til lov/forskrift. Engelsk wikipedia er mer i samsvar med det i alle fall jeg har oppfattet/trodd: Hva engelsk wikipedia sier spiller ingen rolle når vi snakker om matvarelovgivningen i Norge. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Hva engelsk wikipedia sier spiller ingen rolle når vi snakker om matvarelovgivningen i Norge. Ja, vel, nå er det faktisk du (og SNL, riktignok) som påstår at "kjøttdeig" betyr "deig av storfekjøtt", mens den bokstavelige tolkningen er "deig av kjøtt" -det er opp til deg å finne en kilde på din påstand. Jeg fant i alle fall ingenting om det i matloven eller kjøttvareforskriften. Det som derimot står i sistnevnte under "definisjoner" er følgende, som samsvarer med den bokstavelige tolkningen av ordet, (samt både wikipedia og min oppfatning...): 3. Deiger - er kjøttråvarer som er findelt ved maskinell bearbeiding og som omsettes uten annen bearbeiding enn eventuelt tilsetting av salt og vann eller is. 1. Kjøttråvarer - omfatter alle spiselige deler av matnyttige pattedyr og fugler som råvare egnet for videre bearbeiding. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Nytt spørsmål. Går det an å lage noe så svart at det ikke reflekterte noe lys overhodet? I boken "haikerens guide til galaksen" ble et romskip beskrevet som så perfekt svart at man ikke klarte å se det. Alt man så var et "hull" i landskapet der omrisset til romskipet var. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 det er opp til deg å finne en kilde på din påstand.Dette er en tråd der man stiller spørsmål. Spørsmålet mitt var hva som var lovgivningen vedr. dette. Om jeg hadde visst svaret på mitt eget spørsmål hadde jeg da ikke trengt å stille det i en spørsmålstråd. 2 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Nytt spørsmål. Går det an å lage noe så svart at det ikke reflekterte noe lys overhodet? I boken "haikerens guide til galaksen" ble et romskip beskrevet som så perfekt svart at man ikke klarte å se det. Alt man så var et "hull" i landskapet der omrisset til romskipet var. Sorte hull reflekterer ingenting såvidt jeg vet, vanskelig å lage et slikt, praktisk umulig.Tviler på at man kan lage noe brukbart som ikke reflekterer noe som helst. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Sorte hull reflekterer ingenting såvidt jeg vet, vanskelig å lage et slikt, praktisk umulig.Tviler på at man kan lage noe brukbart som ikke reflekterer noe som helst. Pøh, det eneste man trenger er masse masse! 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Sorte hull reflekterer ingenting såvidt jeg vet, vanskelig å lage et slikt, praktisk umulig.Tviler på at man kan lage noe brukbart som ikke reflekterer noe som helst. Sorte hull bøyer lys og absorberer, så antagelig treffer ikke noe lys de sorte hullene. Om man sier dette er så svart at det ikke reflekterer noe blir ett definisjons-spørsmål synte jeg, det er strengt tatt fargeløst og absorberer alt lys pga gravitasjonen, ikke pga fargen. Det svarteste stoffet er nanorør av karbon dyrket på titanium, sånn bortset fra sorte hull, som fungerer på en helt annen måte... 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Pøh, det eneste man trenger er masse masse!ja nettopp! masse som i mer masse enn jordkloden har. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 ja nettopp! masse som i mer masse enn jordkloden har. Spørs jo hvor stort man vil ha det. LHC har laget sorte hull, http://www.livescience.com/27811-creating-mini-black-holes.html 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Spørs jo hvor stort man vil ha det. LHC har laget sorte hull, http://www.livescience.com/27811-creating-mini-black-holes.html interessant men vil et slikt sort hull de har framstilt "sluke" alt lys? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 interessant men vil et slikt sort hull de har framstilt "sluke" alt lys? Kan ikke se hvorfor mikroskopiske sorte hull skal fungere noe anderledes enn de store. Åpenbart på en mye mindre skala, men vil anta det sluker ett foton eller to om de er nærme nok... 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Altså jeg snakket ikke om noen sorte hull. Jeg mente en slags lakk med de rette egenskapene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Altså jeg snakket ikke om noen sorte hull. Jeg mente en slags lakk med de rette egenskapene. Da har du det jeg nevnte, nanorør av karbon, dyrket på titanium. Du kan lakkere huset ditt med de om du har råd 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Altså jeg snakket ikke om noen sorte hull. Jeg mente en slags lakk med de rette egenskapene. I en slik tråd som denne fpr du ofte mer enn du spør etter. http://www.mankiewicz.com de skall visstnok ha tatt over en lakktype fra 3M som ikke reflekterte noe målbart, vet ikke hvor den er å skaffe nå. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Hva er reglene for hva som kan selges som kjøttdeig? Noen kjøpte nettopp kjøttdeig til meg, men det var kjøttdeig av storfe og svin. - Vil ikke normalt sett kjøttdeig bety kjøtt av storfe? Ifølge matprat ("Kjøttdeig skal kun fremstilles av storfekjøtt og fett av storfe." Når det er laget av svin kalles det "Kjøttdeig av svin") - Er det i det hele tatt lov å selge blandingsprodukter som kjøttdeig? På Wikipedia står det at kjøttdeig må oppfylle visse krav for å kunne selges som kjøttdeig, bl.a. "Kjøttdeig er kvernet, malt eller hakket kjøtt av storfe, svin eller kylling som er delvis skåret fritt for sener og fett." Dette åpner faktisk ikke for å selge kjøttdeig som inneholder både storfe og svin. For det skal være storfe eller svin. Men over alt mangler det referanser. Hvor er den lovbestemte regelen? Såvidt meg bekjent betyr ikke "kjøttdeig" annet enn kvernet/malt kjøtt. Det kan være av storfe, svin, elg, rein, kalkun eller kylling -men dyrearten skal være angitt. Store Norske Leksikon skriver at kjøttdeig er deig av storfekjøtt, men viser ikke til lov/forskrift. Engelsk wikipedia er mer i samsvar med det i alle fall jeg har oppfattet/trodd: Hva engelsk wikipedia sier spiller ingen rolle når vi snakker om matvarelovgivningen i Norge. Apropos kjøttdeig, -det blandes inn vann og salt, åpenbart for å gjøre varen tyngre (vekt) på billig måte. Skal man ha kjøttdeig pakken (eller annet rent kjøtt) uten innsprøytet vann er den mye dyrere. Men ideelt sett (fra forbruker ståsted), burde ikke alt kjøtt som selges være uten vann? Med mindre det kan faglig begrunnes at vann er "nødvendig" i et produkt, så er jo denne praksisen bare juksing. (det ser man tydelig i steikepannen, -hva som ligger igjen, etter at vannet er fordampet. Så hvorfor tillates dette lurendreieriet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 I butikken kan du kjøpe karbonadedeig i stedet for kjøttdeig. Den er det mindre fett i om jeg husker riktig. Fyll fryseren når butikkene selger dem på tilbud. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 I en slik tråd som denne fpr du ofte mer enn du spør etter. Sant nok, og egentlig ingenting jeg bør klage over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå