Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

I tillegg til det som har blitt nevnt har det nok med at lukt spres bedre i fuktig luft. Man sier at det "lukter regn", noe som er unaturlig ettersom det kun er vann. Det man lukter er ting man ikke lukter like lett i tørr luft.

 

Mener at dette har å gjøre med at fuktigheten i lufta skjerper nesa(på en måte slik som bikkjer, som hele tida slikker seg på nesa), slik som du sier. Mener også å huske at lukt spres mer/blir mer merkbar jo høyere temperaturen er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

unnskyld, for mange sider å holde styr på for meg, trodde jeg var på siste side.

 

Vel, siden jeg allerede har postet et innlegg, og det ikke ser ut til å finnes en sletteknapp, så kan jeg lure på et par ting til:

 

-Den teksturen vi har oppe i fremre del av ganen, hva er vitsen? Er det for å mose ting med tunga? Er det lagd av brusk? Har alle dette?

 

-Rett bak glipa i fortennene (fortsatt gane-spørsmål), kanskje 1cm bakover, er det en liten kul (ca. 2mmØ) som sveller når jeg gråter. Hva er dette?

Endret av Stefflus83
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at den magnetiske nordpolen beveger seg mye, mens den magnetiske sørpolen ikke beveger seg like mye? Må ikke de peke nøyaktig motsatt vei?

Nei, hvorfor skulle de egnetlig måtte peke nøyaktig motsatt vei?

 

For å ta et banalt eksempel: Tenk på en hesteskomagnet, der er jo nord- og sørpolen ved siden av hverandre.

 

Et eksempel som er litt nærmere jordens magnetfelt: Tenk på feltet som settes opp av en spole/solenoide. Så lenge solenoiden har en rett akse peker nord- og sørpolen nøyaktig motsatt vei. Men det er ingenting som hindrer deg i å bøye solenoiden slik at manetfeltlinjene ut fra nord- og sørpolen ikke lenger er parallelle.

Lenke til kommentar

Hvor kommer lakselusa fra? (Før den havnet i oppdrettsnæringen.)

Det fantes lakselus på laks før man begynte med oppdrett også. Det er imidlertid (minst) to ting som gir lakselusen bedre vilkår i oppdrettsanlegg enn på villfisk. Den store konsentrasjonen av fisk gir selvfølgelig utmerkede levekår for lusen. Dessuten trives ikke lakselus i ferskvann. Villasken vandrer jo som kjent opp vassdrag for å gyte, men det har ikke oppdrettsfisken anledning til.

Lenke til kommentar

Hvis jeg går ut døra en kveld og ser utover himmelen, hva er det jeg egentlig ser på? intet? uendeligheten?

Stjerner, planeter, galakser, lys-forurensning(da ser du ikke nødvendigvis noe som helst), muligens skyer, fly, fugler, månen, om du er heldig, en komet/meteoritt og nordlys.

 

 

De mørke flekkene imellom alt dette er bare for lys-svakt til at du klarer å se hva som er der

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg går ut døra en kveld og ser utover himmelen, hva er det jeg egentlig ser på? intet? uendeligheten?

 

Selv mellom de stjernene du ser finnes det fjerne og lyssvake stjernetåker (galakser). Romteleskopet Hubble tok et bilde med laaaang lukkertid (11 døgn) i et tilsynelatende stjernetomt område av stjernehimmelen:

 

Lenke til kommentar

Jeg drar til med enda en kombinert spørsmål/svar-post siden jeg nok en gang klarte å finne ut noe selv.

 

 

"Hvorfor svir det så jævlig når man får alkohol på et åpent sår?"

 

 

Jo, nemlig fordi man eksponerer en nerve med navn VR1 som normalt brukes til å detektere varme og si fra når du brenner deg. Når den kommer i kontakt med alkohol så økes følsomheten så drastisk at man føler at man brenner seg på grunn av kroppstemperaturen alene.

 

Det synes jeg var dritkult :)

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan et midtspeil i bilen fungerer! Har et sånn man vipper oppover, og det jeg lurer på er hva som gjør at jeg ser alt, men mørkere selv om speilet har en vinkel som gjør at jeg burde se i taket.

 

Det skyldes at glasset i speilet er formet som en kile, tynnere nede enn oppe. Overflaten står altså i vinkel til metallet på baksiden. Det er normalt metallet som reflekterer det meste lyset, og det du ser til vanlig. Litt av lyset reflekteres også av overflaten på glasset, og siden den står i en annen vinkel treffer dette lyset deg under øynene.

 

Når du vipper speilet opp, så treffer det sterke lyset fra baksiden taket, mens det svake fra glasset treffer øynene.

 

110919-mirror.gif

 

Kilde

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Papirfly er ganske effektiv måte å få ett ark til å komme lengst.

Dette designet er vist veldig bra:

 

bucket_make.gif

 

Om du mener å krølle det usystematisk sammen, så er nok det å få ballen minst mulig greia, mindre ball, mindre motstand. Det samme gjelder bretting, bortsett fra papirfly da ;)

Lenke til kommentar

Ifølge QI så er visst den beste designen å lage eit sylinderforma papirfly, dersom ein då kaster det som ein amerikansk fotball så vil "papirflyet" spinne og dermed gå svært stabilt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lsjdGLwZ1a8

 

 

Om dette er eit ekte papirfly kan nok diskuterast sidan ein må bruke tape for å konstruere papirflyet.

 

Instruksjon (på engelsk)

 

 

1
Fold a 1-inch strip along the long edge of the sheet of paper. Continue to fold this 1-inch strip over until about half of the paper is contained within the 1-inch fold.
2
Bring the two short edges of the paper together to form a cylinder (you may use a large soup can here if you like). One edge of the paper should overlap the other by about 2 inches.
3
Tape the cylinder together with a strip of clear tape on the inside and outside of the cylinder. Grip the cylinder with the thick rim facing away from you and throw the cylinder like a football to make it fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Elektrisitetsproduksjonen i Norge var 128 TWh i 2011. Av dette ble om lag 122 TWh produsert i vannkraftverk, 1,3 TWh i vindkraftverk og 4,8 TWh i gasskraftverk og andre varmekraftverk. Den gjennomsnittlige elektrisitetsproduksjonen har vært om lag 127 TWh/år de siste ti årene."

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/tema/energi_og_vannsressurser/produksjon-av-elektrisitet.html?id=440487

Lenke til kommentar

"Elektrisitetsproduksjonen i Norge var 128 TWh i 2011. Av dette ble om lag 122 TWh produsert i vannkraftverk, 1,3 TWh i vindkraftverk og 4,8 TWh i gasskraftverk og andre varmekraftverk. Den gjennomsnittlige elektrisitetsproduksjonen har vært om lag 127 TWh/år de siste ti årene."

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/tema/energi_og_vannsressurser/produksjon-av-elektrisitet.html?id=440487

 

Er gasskraftverksproduksjonen fra land eller fra installasjoner offshore (for eget forbruk)?

Lenke til kommentar

Hva er reglene for hva som kan selges som kjøttdeig? Noen kjøpte nettopp kjøttdeig til meg, men det var kjøttdeig av storfe og svin.

 

- Vil ikke normalt sett kjøttdeig bety kjøtt av storfe? Ifølge matprat ("Kjøttdeig skal kun fremstilles av storfekjøtt og fett av storfe." Når det er laget av svin kalles det "Kjøttdeig av svin")

 

- Er det i det hele tatt lov å selge blandingsprodukter som kjøttdeig? På Wikipedia står det at kjøttdeig må oppfylle visse krav for å kunne selges som kjøttdeig, bl.a. "Kjøttdeig er kvernet, malt eller hakket kjøtt av storfe, svin eller kylling som er delvis skåret fritt for sener og fett." Dette åpner faktisk ikke for å selge kjøttdeig som inneholder både storfe og svin. For det skal være storfe eller svin.

 

Men over alt mangler det referanser. Hvor er den lovbestemte regelen?

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent betyr ikke "kjøttdeig" annet enn kvernet/malt kjøtt. Det kan være av storfe, svin, elg, rein, kalkun eller kylling -men dyrearten skal være angitt.

 

Store Norske Leksikon skriver at kjøttdeig er deig av storfekjøtt, men viser ikke til lov/forskrift. Engelsk wikipedia er mer i samsvar med det i alle fall jeg har oppfattet/trodd:

Ground meat is meat finely chopped by a meat grinder or a chopping knife.

A common type of ground meat is ground beef, but many other meats are prepared ground in a similar fashion, including pork, lamb, and poultry.

 

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...