Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Neppe, for vanlige kamera kan ikke se noe detaljert fargespekter. Hele det synlige spekteret deles inn i bare tre bolker: rød, grønn, blå. Dette gjør de for å emulere øyets tre fargesensorer. Så lenge øyet oppfatter fargen på nødbluss likt som fargen fra en kinesisk lykt så vil også kameraet gjøre det.

 

Det er altså ikke løsbart med noen app. Det er derimot mulig å sette på maskinvare (spalte med prisme/diffraksjonsgitter) som splitter lyset til striper av ulik bølgelengde. Kombinerer man denne maskinvaren med et vanlig kamera/telefonkamera og en app så blir det mulig å analysere lysspekteret ganske detaljert. I praksis tipper jeg spekteret kan splittes opp til flere hundre linjer med telefonkamera + maskinvare for et par hundrelapper. Telefonkameraer er dessverre ganske dårlig på lav lysstyrke og særlig objekter som er langt unna så det krever at telefonen står på et stødig stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med global oppvarming er at energi som kommer fra sola bruker lengre tid på å forlate atmosfæren siden CO2-et reflekterter deler av energien tilbake og det "hoper" seg opp.

La oss nå si at i fremtiden får vi laget fusjonsreaktorer og får fjernet all utslipp av CO2. Verdens energiforbruk øker og tilsvarer mengden energi vi får fra sola. All energien vi bruker, kommer fra fusjon og vil produsere mye varme når det brukes. Vil ikke en ekstrem produksjon som dette føre til en økning av den globale temperaturen? Håper jeg gjorde meg forståelig :)

Ja, en slik betydelig økning i tilført energi vil gi en global oppvarming. Men scenariet du beskriver virker fullstendig usannsynlig da dette krever at menneskers energiproduksjon økes mange størrelsesordner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe, for vanlige kamera kan ikke se noe detaljert fargespekter. Hele det synlige spekteret deles inn i bare tre bolker: rød, grønn, blå. Dette gjør de for å emulere øyets tre fargesensorer. Så lenge øyet oppfatter fargen på nødbluss likt som fargen fra en kinesisk lykt så vil også kameraet gjøre det.

 

Det er altså ikke løsbart med noen app. Det er derimot mulig å sette på maskinvare (spalte med prisme/diffraksjonsgitter) som splitter lyset til striper av ulik bølgelengde. Kombinerer man denne maskinvaren med et vanlig kamera/telefonkamera og en app så blir det mulig å analysere lysspekteret ganske detaljert. I praksis tipper jeg spekteret kan splittes opp til flere hundre linjer med telefonkamera + maskinvare for et par hundrelapper. Telefonkameraer er dessverre ganske dårlig på lav lysstyrke og særlig objekter som er langt unna så det krever at telefonen står på et stødig stativ.

 

Er dert ikke programvaren som er det viktigste her , som skal foreta analysen ?

Lenke til kommentar

Går det da ikke an å lufte ut lit ?

altså fjerne skydekke ell.l.

Uten skydekke vil oppvarmingen bli mindre, men hvis tilført energi blir doblet er oppvarming uunngåelig. Men for å repetere: ekstra tilførsel av energi fra menneskeskapt energiproduksjon er fullstendig urealistisk.

Lenke til kommentar

Da er det nok enklere å bruke en kikkert med skikkelig optikk om det er øyet som til syvende og sist skal avgjøre hva slags objekt/farge det er. Mobilkamera med sin optikk, hvor god enn den måtte være, kommer bare til å legge på støy og forvrengning, noe en kikkert/teleskop ikke vil.

Lenke til kommentar

Da er det nok enklere å bruke en kikkert med skikkelig optikk om det er øyet som til syvende og sist skal avgjøre hva slags objekt/farge det er. Mobilkamera med sin optikk, hvor god enn den måtte være, kommer bare til å legge på støy og forvrengning, noe en kikkert/teleskop ikke vil.

Nå begynner da optikken å bli god på enkelte av disse kameraene

 

Nokia har jo et med 41 MP . da må jo optikken være bra

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan man slipper ut i dag?

Dette er nemlig nytt for meg...

her står det at jorda slipper ut varme

Det er altså en balanse gang

Når man ikke klarer å hindre varme inn så må man finne en måtte å slippe ut mer en det naturlige

 

Hvis man har klar å påvirke klimaet en vei så bør man også klar andre veien

 

Nå skal det sies at jeg ikke tror så mye på menneskeskapt global oppvarming

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vet det , men er det mulig ?

Nei, det er ikke mulig.

 

Er dert ikke programvaren som er det viktigste her , som skal foreta analysen ?

Nei, selv all verdens programvare kan ikke trylle RGB til å bli ROGGBIF eller ennå mer detaljert spekter uten å ta foreta mange grove gjetninger som er laget sånn at de skal passe måten øynene registrerer farger. Husk at RGB er myntet på hvordan øynene våre fungerer, ikke på spektrometri.
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mulig.

 

Nei, selv all verdens programvare kan ikke trylle RGB til å bli ROGGBIF eller ennå mer detaljert spekter uten å ta foreta mange grove gjetninger som er laget sånn at de skal passe måten øynene registrerer farger. Husk at RGB er myntet på hvordan øynene våre fungerer, ikke på spektrometri.

 

jeg oppfattet det slik at poenget var kunne skille ut forskjellige farger for å kunne "se" detaljene bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...