Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg trodde kroppen ble immun mot en sykdom etter den har blitt frisk (på samme måte som med vaksine?)

 

Kan jeg bli syk fra den samme forkjølelsen dersom:

1: Jeg er syk

2: Jeg blir frisk

3: Jeg bruker egen tannkost/annen gjennstand med de gamle bakteriene.

 

eller dersom:

1: Jeg er syk

2: Jeg blir frisk, men samboer blir syk

3: Samboer kysser meg og jeg får de de 'gamle' bakteriene i meg igjen (Eller har de mutert?)

 

 

edit: Kan selvsagt bli forkjølet igjen, men ikke av nøyaktig den samme jeg har hatt, trodde jeg?

 

 

Når du har blitt frisk så er kroppen ekstra sterk mot den type bakterier du nettopp har hatt, så du vil ikke bli syk igjen selvom du får i deg bakteriene på nytt, det er iallefall veldig liten sannsynelighet for

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde kroppen ble immun mot en sykdom etter den har blitt frisk (på samme måte som med vaksine?)

 

Forkjølelse er et virusangrep, ikke bakterier. Nå vil kroppen som du antyder bygge opp en grad av immunitet mot tidligere bekjempede virus, og dermed kunne fange dem fortere neste gang. Virus overlever uansett ikke evig i det fri, neppe så mye som et døgn, så "gamle" virus er ikke noe problem. Så lenge viruset lever på tannkosten er også antistoffene aktive.

 

Det er sentralt for forståelsen av forkjølelse at symptomene ikke er forårsaket av viruset, men tvert i mot av kroppens kamp mot dem. Betennelser og snørr er forsvarsmekanismer. Dersom kroppens antistoffer kjenner igjen viruset, så kan de bekjempe det så fort at du aldri merker symptomene.

 

Desverre finnes det flere hundre ulike slike virus, så om du blir forkjølet en 5-6 ganger i året, så vil du bruke hele livet på å bygge opp immunitet mot dem alle. (Men du vil i alle fall være bedre beskyttet mot de vanligste når du bli eldre. Derfor blir foreldre ikke så lett smittet av sine barn når de får det i barnehagen.)

 

Og nei, du blir ikke syk av den forkjølelsen du smittet kjæresten med, men det er altså dusinvis av andre som er aktive til en hver tid.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er feilen? Er det at varmepumpen ikke vil lage særlig høy varme og at man da ikke får så effektive lavtemperaturs stirling motorer eller peltier element?

Hvis du har et peltierelement som klarer å bruke den relativt beskjedne temperaturforskjellen på å skape en effekt på 1kW vil det fungere i starten. Men husk at peltierelementet eller motoren vil transportere varme ut av huset, så innetemperaturen synker. Jeg har ikke tenkt å gjøre noen detaljert analyse (det vil nok kreve simulering eller vanskelige differensialligninger), men termodynamikkens andre lov sier at den totale entropien til et system ikke kan senkes. Det betyr at en slik selvdrevet maskin ikke kan øke temperaturen inne uten at det tilføres energi fra et annet sted, f.eks strømnettet. Altså vil peltierelementet kjøle ned huset raskere enn varmepumpen klarer å varme det.

Lenke til kommentar

En varmepumpe leverer som kjent mer effekt i form av varme inne i huset enn effekten som varmepumpen trekker fra strømnettet (4 til 1 forhold har jeg hørt om) denne ekstra effekten får den ved å kjøle ned lufta ute (eller jorda ute).

 

Så det jeg lurer på er: Kan man sette på en stirlingmotor eller et peltier element som drives av en del av denne varmeeffekten som blir produsert og da igjen driver varmepumpens kompressorer og at varmepumpen da kan drive seg selv uten noe ekstern strømforsyning?

Og hvis ja: Har dere noen eksempler på at det er gjort?

Det veldig korte svaret: Nei, det går ikke.

 

Det litt lengre svaret: Effektiviteten til slike termodynamiske prosesser avhenger av temperaturforskjellen mellom de to sidene prosessen går mellom. Effektfaktoren til varmepumpen avtar når temperaturforskjellen øker, mens virkningsgraden til motoren øker når temperaturforskjellen øker. Hvis du regner på det vil du finne at du ikke ved noen temperaturforskjell vil kunne klare å drive kompressoren uten å tilføre energi utenfra.

 

Det lange svaret innholder den faktiske beregningen jeg hentydet til ovenfor. Den tar jeg meg ikke tid til å gjøre nå selv om den ikke er veldig avansert. Hvis du vil prøve selv anbefaler jeg å lese litt om Carnot-prosesser først.

Lenke til kommentar

Vet jeg sikkert kunne googlet det, men hva er forskjellen på en meteor og en meteoritt

 

Begge er egentlig det samme, den eneste forskjellen er at en meteoritten har ramlet ned på bakken, enten på Jorda eller et annet himmellegeme.

 

Meteorer kalles også stjerneskudd, og er metallklumper eller steiner som farer gjennom atmosfæren og får luften rundt den til å gløde. Noen meteorer bare passerer gjennom atmosfærens ytre lag og fortsetter ut i verdensrommet igjen, mens andre fordamper eller eksploderer før de treffer bakken. Meteorer på en størrelsen med en fotball eller større vil imidlertid kunne overlve ferden gjennom atmosfæren og treffe bakken som en meteoritt.

 

De fleste meteorer (stjerneskudd) vi ser som lysende spor på nattehimmelen er knapt større enn sandkorn, så selv om det faller noen tonn meteorer hvert år, så er det få som er store nok at de faktisk treffer bakken og blir omdøpt til meteoritter.

Lenke til kommentar

Så forklaringen er altså at lufta blir varmet opp av vannet, og dermed ekspanderer? Mens vannet har tilnærmet likt trykk selv om det synker fra 50 til 40 grader f.eks.? Isåfall, betyr det at hvis jeg gjentar eksperimentet uten såpe så vil den fortsatt "eksplodere"? Og hvis jeg gjentar eksperimentet med kaldt vann så vil den ikke eksplodere?

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Siden jeg allikevel sitter her og ser på Stompa og drikker te, gjorde jeg et lite eksperiment.

Jeg kokte vann i vannkokeren, og tømte det i en enliters plastflaske.

Skrudde på korken og ristet flasken.

Skrudde av korken, og det kom et lite "pssst".

Flaska inneholdt ingenting annet enn luft og ca. 3 desiliter varmt vann.

 

Konklusjon: Det dannes trykk uten såpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...