Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Det har jeg også lurt på HanFar!

Et annet spørsmål som falt meg inn: (må ta det før jeg glemmer det)

I mange bøker jeg har lest står det av og til (ganske sjelden) nederst under den vanlige teksten et tall, og tittelen på boken. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Altså, vil esken bli lettere om fuglen flyr?

Nei. Fuglen flyr ved at vingeslagene presser luften nedover. Dette trykket tilsvarer vekten av fuglen. (Prøv å blåse på en brevvekt med en hårtørrer.)

Ikke helt nøyaktig, det er en viss effekt av aksellerasjon når fuglen begynner et vingeslag, og omvendt når den slutter, så du får ikke et jevnt trykk, men i snitt blir vekten den samme.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

takker, er visst en gammel klassiker den problemstillingen :green:

Men, noe som virker litt "uavklart", -betinger det i så fall at esken er helt lufttett? La oss si man åpner lokket (og fuglen selvsagt er av den veloppdragne og lydige typen som ikke flyr avgårde :) ) da blir esken lettere vel?

Lenke til kommentar

takker, er visst en gammel klassiker den problemstillingen :green:

Men, noe som virker litt "uavklart", -betinger det i så fall at esken er helt lufttett? La oss si man åpner lokket (og fuglen selvsagt er av den veloppdragne og lydige typen som ikke flyr avgårde :) ) da blir esken lettere vel?

Nei den blir nok ikkje det. Den krafta som vingane skaper som gjer at fuglen kan lette vil trykke mot botnen av eska med samme kraft. Så for den som observerer eska så vil vekta opplevast som omtrent konstant.

Lenke til kommentar

Mythbusters testet om en lastebil lastet med fugler ville bli lettere om sjåføren skremte alle fuglene så de fløy inni lasterommet.

Lastebilen i myten/vitsen skulle visst krysse en bru med vektgrense, og bilen var litt for tung til å kunne krysse brua lovlig.

Google forteller meg at det er:

MythBusters Season 5, Ep. 9 "Birds in a Truck"

Enda et kjapt google-søk har ikke ført til at jeg finner episoden gratis på youtube, men jeg har ikke lett grundig. Den jeg fant er "ikke tilgjengelig i ditt land" :nei:

Edit: mitt innlegg nummer 8000 :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hva med dette scenario da;

Man plasserer et stort akvarium m/glassplate på en vekt, man har en gassfylt ballong som dras under vann og festes i en stein på bunnen, og leser av vekt.

Så frikobler man ballongen fra festet slik at den stiger opp over vannoverflaten til luft.. Ballongen er gass-fylt slik at vekten er utlignet og den holder seg svevende/stillestående .

Vil da vekten vise samme resultat eller noe annet?

Lenke til kommentar

Det du sier er følgende. Om du legger til vekt, blir det tyngre?

hmm, nei? Alt befinner seg jo innenfor rammene (bokstavelig talt) i begge målingene?

Det spennende her er hvorvidt en gjenstand som har selvoppholdsdrift (heter det det?) påvirker vekten på identisk måte, enten den er festet eller svever fritt.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Om jeg ikke misforstår spørsmålet, tror jeg vekta er uendret.

Når ballongen dras under vann, vil vannstanden i akvariet stige, men vannmengden (og vekta) er fremdeles den samme.

Korrekt,

Noe som er litt stilig i forbindelse med dette er at man enkelt kan måle en komplisert figurs volum ved hjelp av vann og en vekt.

Dersom man henger figuren i en tråd, og senker figuren helt under vann, vil vekten av vann tilsvarende figurens volum øke i bassenget. Samme prinsipp som at steiner blir lettere under vann. Resten av vekten holdes oppe av tråden.

Siden massetettheten på vann er kjent og enkel å regne med. Finner man volumet av figuren ved å lese av hvor mye mer vekten viser og deler dette på massetettheten til vann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Det har jeg også lurt på HanFar!

Et annet spørsmål som falt meg inn: (må ta det før jeg glemmer det)

I mange bøker jeg har lest står det av og til (ganske sjelden) nederst under den vanlige teksten et tall, og tittelen på boken. Hvorfor?

Står det et lite tall en eller annen plass i teksten på den siden? I så fall betyr det at sitatet/informasjonen er hentet fra boken som det refereres til nederst på siden. Det gjør det lettere for leseren å finne ut mer om hva det nå måtte være.

Tar forbehold om at jeg totalt misforstå hva du mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...