Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det var egentlig ikke en "nitrogentank" det var snakk om, men en tank som av en eller annen grunn er blitt fylt med nitrogen eller en annen liknende gass (pga kjemisk reaksjon i innholdet i tanken, el.) og at man da visstnok veldig fort og uten forvarsler svimer av når man klatrer ned i den og aner fred og ingen fare. Og at det var grunnen til at man skal ha en vakt når man skal entre en tank som raskt kan dra deg ut igjen.

Nytt spørsmål:

Noen ganger våkner jeg på natta og opptager at jeg ligger på en av armene mine og har kuttet av blodtilførselen til den og jeg har dermed ingen følelse i armen og ingen muskler fungerer i armen heller. Så når jeg ruller meg av den så henger den bare slapt ned i kanskje 5-15 sekunder til blodet har kommet tilbake og jeg igjen kan bevege på den.

Hvor lang tid kan man kutte av blodtilførselen slik til armen før det er fare for at man får skade på vev og muskler i armen? Og vil man alltid våkne av det, eller kan jeg ha ligget i lang tid slik før jeg har våknet og opptaget det?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist et menneske har samleie med en hund og hunden blir gravid hvordan blir ungen da? måten dem har samleie på er vell egentlig anal da

Mennesket og hunder er to forskjellige arter. Det er kun innenfor en artsgruppe at man kan formere seg. Ergo, spørsmålet ditt er rett og slett umulig og kan ikke svares på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke hundeparring generelt en veldig vond opplevelse, med tanke på at de parrer seg "bakende mot bakende" og blir låst slik? Tror ikke det er unormalt med mye klynking...

Det var virkelig ikke det jeg hadde sett for meg når jeg tenker på hunder som parrer seg... ikke at jeg gjør det, da. Men jeg trodde at det var vanlig "doggy style" som gjaldt, derav navnet?

Lenke til kommentar

Hunder har 78 kromosomer. Mennesker har 46. Ikke at det er tilstrekkelig med samme antall, men det er en av grunnene til at det ikke ville gått.

"Having different numbers of chromosomes is not an absolute barrier to hybridization; similar mismatches are relatively common in existing species, a phenomenon known as chromosomal polymorphism."

http://en.wikipedia.org/wiki/Humanzee

Det var virkelig ikke det jeg hadde sett for meg når jeg tenker på hunder som parrer seg... ikke at jeg gjør det, da. Men jeg trodde at det var vanlig "doggy style" som gjaldt, derav navnet?

De begynner i vanlig "doggy style", før hannhunden på et veldig merkelig vis snur seg og låser penisen inni tispa. Der blir de fysisk hengende fast til jobben er gjort.

Jeg så en dokumenter om ulver, hvor det var en ulv som ikke var med i flokken som klarte å parre seg med en hunnulv i flokken. Da resten av flokken oppdaget det, skulle de angripe den fremmede ulven - som uheldigvis satt helt fast i hunnulven.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg så en dokumenter om ulver, hvor det var en ulv som ikke var med i flokken som klarte å parre seg med en hunnulv i flokken. Da resten av flokken oppdaget det, skulle de angripe den fremmede ulven - som uheldigvis satt helt fast i hunnulven.

Det samme gjelder også rever.

Så et program (på barneskolen av alle ting) om reveparring, og etter akten er fullbyrdet henger hannen fremdeles fast i hunnen i en god stund. Det blir da litt som med gullgåsen; Vil du være med så heng på, for den stakkars hannen måtte slepes etter penisen dit hvor hunnen gikk i en time eller noe slikt etter parringen var ferdig.

Komisk forøvrig.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder også rever.

Så et program (på barneskolen av alle ting) om reveparring, og etter akten er fullbyrdet henger hannen fremdeles fast i hunnen i en god stund. Det blir da litt som med gullgåsen; Vil du være med så heng på, for den stakkars hannen måtte slepes etter penisen dit hvor hunnen gikk i en time eller noe slikt etter parringen var ferdig.

Komisk forøvrig.

Litt som mennesker, hvor mannen i verste fall blir slept etter sin metaforiske penis i 60 år etter parring.

Spørmål: er det noen grenser for hvor fort temperaturen kan endres? Enkelte steder har nå opplevd en endring på ca. 40 grader på under et døgn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Johann Mühlegg og Lance Armstrong dopet seg.

Deres idretter er fysisk krevende, og de doper seg for å prestere bedre.

Nå går debatten om sjakk skal defineres som idrett.

Måtte Magnus Carlsen dopingtestes?

Hvilke stoffer kunne han eventuellt ta for å bli bedre i sjakk?

Finnes det stoffer som han ikke får lov til å innta før sjakkturneringen?

Lenke til kommentar

Johann Mühlegg og Lance Armstrong dopet seg.

Deres idretter er fysisk krevende, og de doper seg for å prestere bedre.

Nå går debatten om sjakk skal defineres som idrett.

Måtte Magnus Carlsen dopingtestes?

Hvilke stoffer kunne han eventuellt ta for å bli bedre i sjakk?

Finnes det stoffer som han ikke får lov til å innta før sjakkturneringen?

Ja, de må dopingsjekkes i store internasjonale turneringer. Det er dog ikke dopingtest i norsk sjakk. De kan ta et stoff som heter Modafinil, som øker konsentrasjonen igjennom et parti. Samtidig snakkes det om elektronisk doping, hvor man rett og slett har elektroniske hjelpemiddel for å finne et parti.

Du kan lese litt her: http://www.nrk.no/sport/ingen-dopingtest-i-norsk-sjakk-1.6344957

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når armen "sover" er det ikke egentlig pga. at blodtilførselen er blokkert. Du har fremdeles sirkulasjon i armen.

Armen "sover" fordi nerver har kommet i klem, og ikke kan overføre nervesignaler.

Nøyaktig hvordan det foregår vet jeg ikke.

Om jeg husker riktig...

Stemmer nok at dette er en nerveskade, ja. Dersom tilstanden vedvarer over flere døgn kalles den gjerne 'Saturday night palsy' siden de som rammes gjerne har vært beruset når de har sovnet. Jeg har selv hatt dette to ganger (altså at lammelsen ikke har gått over på kort tid). Den ene gangen tok det nesten et halvt år (!) før jeg hadde full førlighet i hånda igjen. Den andre gangen tok det heldigvis bare to-tre uker, men det er i grunn lenge nok å være lam.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørmål: er det noen grenser for hvor fort temperaturen kan endres? Enkelte steder har nå opplevd en endring på ca. 40 grader på under et døgn.

I fysikkens eller meteorologiens verden? I fysikken finnes det nok grenser og de er antagelig utenfor fatteevne stor. Men innenfor meteorologien er det ingen grenser i den forstand, men det finnes rekorder:

World record temperature change

Spearfish holds the world record for the fastest temperature change. On January 22, 1943 at about 7:30 a.m. MST, the temperature in Spearfish was −4°F (−20°C). The Chinook wind picked up speed rapidly, and two minutes later (7:32 a.m.) the temperature was +45°F (+7°C) above zero. The 49°F (27°C) rise in two minutes set a world record that still holds. By 9:00 a.m., the temperature had risen to 54°F (12°C). Suddenly, the chinook died down and the temperature tumbled back to −4°F (−20°C). The 58°F (32°C) drop took only 27 minutes.[15][16]

Lenke til kommentar

aklla: Jeg tipper du har rett, uten å ha sjekket noe videre.

flesvik: Det med flyet høres ut som en overdrivelse. I et fly har man lav kroppslig aktivitetsnivå og lav puls. Da tipper jeg man får vesentlig bedre tid på seg før besvimelse enn de 10 sekundene du hørte. Det er mulig det er et slags verste fall scenario for å skremme folk til å ikke ta seg god tid til å hjelpe medpassasjerer (ungene sine) først.

Det med nitrogentank høres mer sannsynlig ut. Klatrer man ned i en nitrogentank så er den antagelig temmelig stor og krever stige, arbeidsantrekk, verktøy og en hel del fysisk aktivitet for å komme ned. Høy puls og høyt luftbehov tipper jeg gjør det kritisk ganske mye raskere. Kanskje så raskt som noen få (3-5) innpust før besvimelse.

Bare det å ta et dypt åndedrag helium når man sitter i ro og synge litt sakte på utpusten er nok til å bli svimmel og kortpustet de neste åndedragene.

Nå er det ikke alle som er like rolige under flyturen.

Det finnes de som er nervøse

Lenke til kommentar

Angående det med å gå ned i tanker, og nå tenker jeg på skip, så har det hendt mange ganger at folk har døde på grunn av det. Da har det gjerne vært én i tanken, og folk som har oppdaget at han er bevisstløs har kommet til unnsetning og lidd samme skjebne.

Derfor er det viktig at man ikke går inn i svære tanker uten at oksygennivået er sjekket på forhånd. Tankene er gjerne så store at de ikke får ordentlig oksygentilgang. Man må også være litt obs på dette når man jobber i silo.

Lenke til kommentar

Angående det med å gå ned i tanker, og nå tenker jeg på skip, så har det hendt mange ganger at folk har døde på grunn av det. Da har det gjerne vært én i tanken, og folk som har oppdaget at han er bevisstløs har kommet til unnsetning og lidd samme skjebne.

Derfor er det viktig at man ikke går inn i svære tanker uten at oksygennivået er sjekket på forhånd. Tankene er gjerne så store at de ikke får ordentlig oksygentilgang. Man må også være litt obs på dette når man jobber i silo.

Skal være adgangsvakt og sånt på verft når man holder på med sveising og annet arbeid på slike steder på grunn av dette. Men det skjer fortsatt uhell da og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...