Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle språk er egentlig like logiske, men i jeg skjønner kanskje hva du mener. Uansett er det ikke særlig interessant å kåre verdens mest logiske språk, så jeg tviler på at det har blitt gjort.

Kriteriet for å kalle et språk "logisk" skulle jeg sånn på sparket mene måtte være at grammatikken er så tydelig som mulig i det talte ord, og er lett å oppfatte selv for utenforstående. Tysk og andre språk med masse samsvarsbøyning, prefikser, suffikser og infikser som markører er sånn. Norsk er ikke særlig enkelt i den forstand, og har masse uregelmessigheter, kasusrester som bare tas i bruk i enkelte situasjoner og bøyninger det ikke er enkelt å få tak på for stakkars fremmedspråklige.

Hvis jeg er ute og kjører i f.eks. nord-Rogaland, og ser et skilt hvor det står "Bergen 180 km" på, er da fergestrekningen medregnet i den distansen, eller er det bare telt med den strekningen bilen tilbakelegger på vei?

Lenke til kommentar
En mente at iPoden faktisk gikk liiiitt opp i vekt når man la inn sanger ( begrunnet med at hardisken er magnetisk, og at posetiv ladning var tyngere enn negativ eller noe). En mente det ikke var sånn.

Hvis harddisken hadde blitt ionisert i stedet for magnetisert, så kunne man muligens tenke seg en endring i vekt. Positive ioner er litt lettere enn negative ioner, fordi stoffer blir ioner ved å avgi eller bli tilført elektroner. Et positiv ion med lading +1 har altså ett elektron mindre enn et nøytralt stoff.

Men harddisken blir ikke ionisert, men derimot magnetisert. Det som skjer er at magnetiske krystaller i harddisken blir rettet inn samme vei (magnetisk), i forhold til området rundt der krystallene ligger hulter til bulter (umagnetisk). Disken blir altså verken tyngre eller lettere.

Men hver gang noen tar på iPoden blir den litt tyngre, for fingrene etterlater fett (fingermerker) på overflaten.

Lenke til kommentar
Kan noen dyr oppfatte infrarødt lys? hvilke dyr?

Ja.

Bl.a. enkelte typer slanger kan detektere termisk IR.

Om vi skal ta med mennesker i dette, kan de aller fleste av oss føle termisk IR, noen kan også se nær IR. Jeg fant en IR-lyskaster i Oslo som jeg ser en svak rød glød i, mens den vises som kraftig blå i mobilkamera, en vanlig effekt siden blåfilteret i pixlene er litt gjennomskinnelig for IR.

Lenke til kommentar
Kan en 19-åring som jobber som sveiser for StatoilHydro tjene 251kr timen?

Kompis av meg fortalte at han kom til å tjene det. Er det virkelig så lønnsomt? *Vurdere å bytte yrke :wee:*

Har vært oppe i omtrent 250 i timen som budsjåfør enkelte kvelder selv, så tror ikke det er helt urealistisk. Bør nevnes at vi jobber akkord, dog.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man kan finne den (forholdsvis) eksakte feltstyrken g for en gitt bredde/lengdegrad?

Står litt informasjon om dette på wikipedia faktisk. [link]

5dbe554960386bea4781b6b7e0912359.png

der phi er breddegrad.

I wiki-artikkelen finner du også en tabell over g i noen byer rundt om i verden.

redigert:

Blanda lengdegrad og breddegrad

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man kan finne den (forholdsvis) eksakte feltstyrken g for en gitt bredde/lengdegrad?

Står litt informasjon om dette på wikipedia faktisk. [link]

5dbe554960386bea4781b6b7e0912359.png

der phi er lengdegrad.

I wiki-artikkelen finner du også en tabell over g i noen byer rundt om i verden.

Litt morsom å finne ut hvor mye man veier i Amsterdam kontra Roma.

Lenke til kommentar
Lager PC-er, printere eller annet teknologisk utstyr ozongass?

Høye spenningsforskjeller i luft kan gi ozon. f.eks 1000v per millimeter. CRT-skjermer har svært høye spenninger (~20kv) og laserskrivere har også noen tusen volt spenning så der kan oksygen omdannes til ozon. Men i annet eletronisk utstyr så er det ofte så små spenninger og så store avstander at det ikke dannes ozon i nevneverdig grad. Elektriske motorer basert på børsteprinsippet kan også danne ozon grunnet gnisten/lysbuen. UV-lys kan også danne ozon og det er et problem for sveisere.

hva er akkord ?

Jobbe akkord? Det er når man ikke får timebetalt men betalt per utført arbeid. F.eks for hvert tonn last som losses. Jo fortere man losser jo mer tjener man per time.

Jeg er ikke så inne på akkord i musikken men det er Wikipedia.

sigarettaske, hva er det som holder den sammen? den ramler jo ikke av før den kakkes i noe eller er så lang at den ramler av selv.

Ca 5% av tobakken er ikke brennbare stoffer. Disse er ikke jevnt fordelt i materialet men danner som regel tynne skall. Jeg tror det er celleveggene i tobbakksplanten som gir disse skallene. Hvert tobbakksløv består av mange slike cellevegger så strukturen i mikroskop-skala blir nok seende ut som en svamp. Svamp-strukturen er veldig stiv, har høt friksjon og holder de mange forbrente bitene sammen. Bitene glir ikke på hverandre grunnet veldig høy friksjon og mekanisk sammenbinding. Når man kakker en lang aske så brekker den opp. Siden svamp-bitene er veldig stive så brekker de nesten som glass. Altså ett brudd og så knaser det gjennom hele materialet.

Jeg antar at tobbakk har omtrent like mye eller litt mer aske i seg som treverk. Ca 5%. I treverk består asken hovedsaklig av SiO2, Al2O3 og lignende metalloksider. Veldig grovt forenklet omtrent det samme som stein og keramer består av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...