Quote Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Det er naturligvis mulig, men da reagerer ikke fotoboksen på iPaden - men på nettopp kjøretøyet som fyker forbi. Det er en viss teoretisk forskjell, for de som er nøye på det. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Tenkte sånn: Finn en video med høy kvalitet av en bil som kjører i f.eks 100km/t i en 80 sone.Fotoboksen tror at det er en ekte bil som bryter fartsgrensen og tar derfor bilde.I videoen har bilen selvfølgelig skilter, og hvis skiltene f,eks er CF 943201 så får bileieren til CF 943201 bot for å brutt fartsgrensen Litt klønete formulert men håper at folk skjønte det:) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Tenkte sånn: Finn en video med høy kvalitet av en bil som kjører i f.eks 100km/t i en 80 sone. Fotoboksen tror at det er en ekte bil som bryter fartsgrensen og tar derfor bilde. I videoen har bilen selvfølgelig skilter, og hvis skiltene f,eks er CF 943201 så får bileieren til CF 943201 bot for å brutt fartsgrensen Litt klønete formulert men håper at folk skjønte det:) Alle har skjønt det. Problemet er at du ikke har skjønt hvordan en fotoboks fungerer. Den har to sensorer i bakken som registrerer bilen og finner ut hvor fort den passerer avstanden mellom de. Hvis det går for fort blir det tatt bilde. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Det er bortimot umulig å få til. Fotoboksene er justert til å ta bildet av kjøretøyet i en nøyaktig posisjon over sensorene som registrerer farten. Hvis bilen ikke er akkurat der så vil målingen bli forkastet som teknisk feil. Selv om en ser bort fra 'den lille detaljen' med at boksen ikke registrerer en filmavspilling. Endret 9. desember 2013 av Hårek Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg antar at noen kunne holde opp iPad'en foran fotoboksen mens noen andre kjørte forbi i stor fart. Kameraet tar dermed bilde av iPad-skjermbildet som igjen er bilde av en tilfeldig bil. Skal vel godt gjøres å treffe med utsnittet, og ikke minst ville det antagelig være kraftig ute av fokus, men... Geir Pluss at det ville blitt litt krøll med disse strekene som blir brukt som en slags kontroll på at alt går føre seg på korrekt måte. (Med forbehold om at disse brukes enda, før var det noe greier med at disse måtte vise på bildet. Les: Problemer med snø) Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Fotoboksen i og for seg selv registrerer ingen verdens ting. Den har ytre sensorer som er plassert utenfor kameraet som registrerer. Fotoboksen gjør ingenting frem til den får beskjed av disse sensorene om å ta et bilde. Ser du de hvite stripene? Det er der sensorene måler hastigheten fysisk ved at en stor gjenstand som f. eks. en bil kjører forbi. Hvis du spiller av en film fremfor kameraet, så spiller det ingen verdens rolle - fordi sensorene ikke har blitt aktivert. Endret 9. desember 2013 av Quote Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Okey takk:) Er ingen ekspert på fotobokser, så beklager for dumme utsagn fra min side. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 Er da lov å spørre? Man lærer ikke hvis ikke. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 I teorien kan man jo bare kjøre en bil fort forbi mens man holder et bilde foran fotoboksen. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Da må bilen på bildet stå korrekt plassert i forhold til de hvite stripene mtp hastigheten som måles. Ellers blir det registrert som feil. Så vidt eg har skjønt det. Blir et litt komplisert prosjekt med en tilfeldig valgt bil..... Endret 9. desember 2013 av Jotun Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvorfor er det så mange på de "Kjøpe-, selge-, byttegruppene" på Facebook som ønsker å kjøpe defekte elektriske gjenstander, som oftest touchtelefoner med knust skjerm? Jeg tenkte reservedeler, men de aller fleste er jo ikke så teknisk anlagt at de fikser sin egen telefon. Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvorfor er det så mange på de "Kjøpe-, selge-, byttegruppene" på Facebook som ønsker å kjøpe defekte elektriske gjenstander, som oftest touchtelefoner med knust skjerm? Jeg tenkte reservedeler, men de aller fleste er jo ikke så teknisk anlagt at de fikser sin egen telefon. Kkøpe ein telefon klar for søppelbøtta og betale reperasjon for den er billigere enn ny telefon i dei fleste tilfeller. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvorfor er det så mange på de "Kjøpe-, selge-, byttegruppene" på Facebook som ønsker å kjøpe defekte elektriske gjenstander, som oftest touchtelefoner med knust skjerm? Jeg tenkte reservedeler, men de aller fleste er jo ikke så teknisk anlagt at de fikser sin egen telefon. Som nemnt så er det forholdsvis billig å bytte skjerm dersom det kun er det som er øydelagt. Men i tillegg så er det ein del som er ute etter alle typer lagringsmedium som dei vil prøve å hente ut data frå. Dette kan være alt frå personer som har dette som hobby, til personer som er ute etter å få tak i passord og andre sensitive opplysningar. Når ein mobiltelefon blir øydelagt så vil eg anta at det er svært få som legger mykje energi og tanker i å få fjerna alle kontoopplysningar og liknande før dei eventuellt gir vekk telefonen. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Det er penger å tjene på å kjøpe en billig telefon med knust skjerm, bytte skjermen og der etter selge den. Kanskje enda mer om det er andre utbyttbare deler som er ødelagt. Endret 10. desember 2013 av Nedward Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvor mye vann i lungene regnes som "trygt", altså at du ikke dør av det? Og hvor lang tid tar det før dette er ute, og hvordan er det denne prosessen foregår? Vi puster jo inn fuktig luft, og damp når vi dusjer, så kroppen må da ha et system på å få ut fuktigheten. Noen som vet? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvis hjertet stopper eller blodtilførselen til hjernen blir stoppet hvor lang tid tar det da før det svartner for øynene/man besvimer og hvor lang tid tar det før hjernen dør? Og hvis man puster inn en ikke-giftig gass som f.eks nitrogen, CO2, helium, el. uten noe oksygen i dem, hvor lang tid tar det da før man besvimer (vil tro det er en del kortere tid enn man klarer å holde pusten siden når man holder pusten så har man jo oksygen å ta av i den luften som er i lungene)? Og vil trykket i omgivelsene og gassen man puster inn påvirke hvor fort man besvimer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Det varierer veldig med kroppstemperatur og hjernens aktivitetsnivå. I verste fall kan man få permanent hjerneskade av bare 1 minutt uten blodsirkulasjon til hjernen. Jeg tror "grensen" for hjernedød ligger på rundt 4 minutter ved normal kroppstemperatur. Nedkjøling vil forlenge den tiden. Verdensrekorden tror jeg ligger på rundt 1 time uten blod til hjernen, da med en kroppstemperatur på under 20 grader og en helt spesiell teknikk ved oppvarming. Ved operasjoner kjøles kroppen litt ned for sikkerhets skyld, men hjerte-lunge-maskin holder sirkulasjonen i hjernen i gang for eksempel ved hjertetransplantasjoner. Hjernen er den delen av kroppen som er mest ømfintlig for tap av sirkulasjon. Hvis man puster inn oksygenfri gass så er det som å drukne med vann, bare uten ubehaget av vann i pustesystemet. Helium er forholdsvis ufarlig, men man skal vite hva man gjør. Det har vært dødsulykker også med helium. Jeg mener å huske at det er overmetning av CO2-nivået i lungene som tar bevisstheten fordi blodet ikke klarer å kvitte seg med CO2 og dermed heller ikke får mulighet til å hente mer O2 fra lufta. Altså at man kan kveles av høyt CO2-innhold, selv om det er O2 i lufta. Dette er et vagt minne, så ta det med en klype salt. Trykket vil nok påvirke hvor for lungene/blodet mettes av CO2. Lavt trykk = raskt, høyt = tregere. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Trykket vil nok påvirke hvor for lungene/blodet mettes av CO2. Lavt trykk = raskt, høyt = tregere. Ikke motsatt da? Litt usikker på om samme logikk gjelder her, men når jeg dykker er opptaket av nitrogen fra lufta mye større enn ved overflaten. For å motvirke dette kan man senke nitrogen-nivået i lufta(mer O, mindre N2). Forurenset luft, med f.eks for mye CO2 er kritisk når man kommer litt ned, ved overflaten er det gjerne ikke noe problem å puste det. Så, jeg vil anta at lavt trykk = treigt, høyt=raskt. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 Ok, men hva med bevistløshet? Hvor lang tid fra sirkulasjonsstopp til besvimelse? Også hørte jeg en gang en si at man svimer av etter bare få sekunder hvis et fly mister trykket om du ikke får på oksygenmasken fort, og at etter bare 10 sekunder vil du ikke lenger være i stand til å sette på deg oksygenmasken. Også har jeg også hørt folk si at du svimer av etter bare noen få pust hvis du går ned i en tank som er fylt med f.eks nitrogen (uten noe oksygen i) Og jeg syns det hørtes veldig merkelig ut i og med at man jo fint kan holde pusten i ca 2 minutter og sikkert en del lenger lenger hvis man virkelig måtte. Så jeg antok at det hadde noe med at luften i lungene når du holder pusten jo tross alt inneholder oksygen, mens hvis du puster inn gass uten oksygen så blir det annerledes og at trykket kanskje også påvirker det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2013 aklla: Jeg tipper du har rett, uten å ha sjekket noe videre. flesvik: Det med flyet høres ut som en overdrivelse. I et fly har man lav kroppslig aktivitetsnivå og lav puls. Da tipper jeg man får vesentlig bedre tid på seg før besvimelse enn de 10 sekundene du hørte. Det er mulig det er et slags verste fall scenario for å skremme folk til å ikke ta seg god tid til å hjelpe medpassasjerer (ungene sine) først. Det med nitrogentank høres mer sannsynlig ut. Klatrer man ned i en nitrogentank så er den antagelig temmelig stor og krever stige, arbeidsantrekk, verktøy og en hel del fysisk aktivitet for å komme ned. Høy puls og høyt luftbehov tipper jeg gjør det kritisk ganske mye raskere. Kanskje så raskt som noen få (3-5) innpust før besvimelse. Bare det å ta et dypt åndedrag helium når man sitter i ro og synge litt sakte på utpusten er nok til å bli svimmel og kortpustet de neste åndedragene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå