Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte sånn:

Finn en video med høy kvalitet av en bil som kjører i f.eks 100km/t i en 80 sone.
Fotoboksen tror at det er en ekte bil som bryter fartsgrensen og tar derfor bilde.
I videoen har bilen selvfølgelig skilter, og hvis skiltene f,eks er CF 943201 så får bileieren til CF 943201 bot for å brutt fartsgrensen

Litt klønete formulert men håper at folk skjønte det:)

Lenke til kommentar

Tenkte sånn:

Finn en video med høy kvalitet av en bil som kjører i f.eks 100km/t i en 80 sone.

Fotoboksen tror at det er en ekte bil som bryter fartsgrensen og tar derfor bilde.

I videoen har bilen selvfølgelig skilter, og hvis skiltene f,eks er CF 943201 så får bileieren til CF 943201 bot for å brutt fartsgrensen

Litt klønete formulert men håper at folk skjønte det:)

Alle har skjønt det. Problemet er at du ikke har skjønt hvordan en fotoboks fungerer.

Den har to sensorer i bakken som registrerer bilen og finner ut hvor fort den passerer avstanden mellom de. Hvis det går for fort blir det tatt bilde.

Lenke til kommentar

Det er bortimot umulig å få til. Fotoboksene er justert til å ta bildet av kjøretøyet i en nøyaktig posisjon over sensorene som registrerer farten. Hvis bilen ikke er akkurat der så vil målingen bli forkastet som teknisk feil.

Selv om en ser bort fra 'den lille detaljen' med at boksen ikke registrerer en filmavspilling.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg antar at noen kunne holde opp iPad'en foran fotoboksen mens noen andre kjørte forbi i stor fart. Kameraet tar dermed bilde av iPad-skjermbildet som igjen er bilde av en tilfeldig bil. Skal vel godt gjøres å treffe med utsnittet, og ikke minst ville det antagelig være kraftig ute av fokus, men...

Geir :)

Pluss at det ville blitt litt krøll med disse strekene som blir brukt som en slags kontroll på at alt går føre seg på korrekt måte. (Med forbehold om at disse brukes enda, før var det noe greier med at disse måtte vise på bildet. Les: Problemer med snø)

Lenke til kommentar

Fotoboksen i og for seg selv registrerer ingen verdens ting. Den har ytre sensorer som er plassert utenfor kameraet som registrerer. Fotoboksen gjør ingenting frem til den får beskjed av disse sensorene om å ta et bilde.

Fotoboks-Svenske_790109i.jpg

Ser du de hvite stripene? Det er der sensorene måler hastigheten fysisk ved at en stor gjenstand som f. eks. en bil kjører forbi.

Hvis du spiller av en film fremfor kameraet, så spiller det ingen verdens rolle - fordi sensorene ikke har blitt aktivert.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange på de "Kjøpe-, selge-, byttegruppene" på Facebook som ønsker å kjøpe defekte elektriske gjenstander, som oftest touchtelefoner med knust skjerm?

Jeg tenkte reservedeler, men de aller fleste er jo ikke så teknisk anlagt at de fikser sin egen telefon.

Kkøpe ein telefon klar for søppelbøtta og betale reperasjon for den er billigere enn ny telefon i dei fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange på de "Kjøpe-, selge-, byttegruppene" på Facebook som ønsker å kjøpe defekte elektriske gjenstander, som oftest touchtelefoner med knust skjerm?

Jeg tenkte reservedeler, men de aller fleste er jo ikke så teknisk anlagt at de fikser sin egen telefon.

Som nemnt så er det forholdsvis billig å bytte skjerm dersom det kun er det som er øydelagt.

Men i tillegg så er det ein del som er ute etter alle typer lagringsmedium som dei vil prøve å hente ut data frå. Dette kan være alt frå personer som har dette som hobby, til personer som er ute etter å få tak i passord og andre sensitive opplysningar.

Når ein mobiltelefon blir øydelagt så vil eg anta at det er svært få som legger mykje energi og tanker i å få fjerna alle kontoopplysningar og liknande før dei eventuellt gir vekk telefonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis hjertet stopper eller blodtilførselen til hjernen blir stoppet hvor lang tid tar det da før det svartner for øynene/man besvimer og hvor lang tid tar det før hjernen dør?

Og hvis man puster inn en ikke-giftig gass som f.eks nitrogen, CO2, helium, el. uten noe oksygen i dem, hvor lang tid tar det da før man besvimer (vil tro det er en del kortere tid enn man klarer å holde pusten siden når man holder pusten så har man jo oksygen å ta av i den luften som er i lungene)?

Og vil trykket i omgivelsene og gassen man puster inn påvirke hvor fort man besvimer?

Lenke til kommentar

Det varierer veldig med kroppstemperatur og hjernens aktivitetsnivå. I verste fall kan man få permanent hjerneskade av bare 1 minutt uten blodsirkulasjon til hjernen. Jeg tror "grensen" for hjernedød ligger på rundt 4 minutter ved normal kroppstemperatur. Nedkjøling vil forlenge den tiden. Verdensrekorden tror jeg ligger på rundt 1 time uten blod til hjernen, da med en kroppstemperatur på under 20 grader og en helt spesiell teknikk ved oppvarming. Ved operasjoner kjøles kroppen litt ned for sikkerhets skyld, men hjerte-lunge-maskin holder sirkulasjonen i hjernen i gang for eksempel ved hjertetransplantasjoner. Hjernen er den delen av kroppen som er mest ømfintlig for tap av sirkulasjon.

Hvis man puster inn oksygenfri gass så er det som å drukne med vann, bare uten ubehaget av vann i pustesystemet. Helium er forholdsvis ufarlig, men man skal vite hva man gjør. Det har vært dødsulykker også med helium.

Jeg mener å huske at det er overmetning av CO2-nivået i lungene som tar bevisstheten fordi blodet ikke klarer å kvitte seg med CO2 og dermed heller ikke får mulighet til å hente mer O2 fra lufta. Altså at man kan kveles av høyt CO2-innhold, selv om det er O2 i lufta. Dette er et vagt minne, så ta det med en klype salt.

Trykket vil nok påvirke hvor for lungene/blodet mettes av CO2. Lavt trykk = raskt, høyt = tregere.

Lenke til kommentar
Trykket vil nok påvirke hvor for lungene/blodet mettes av CO2. Lavt trykk = raskt, høyt = tregere.

Ikke motsatt da?

Litt usikker på om samme logikk gjelder her, men når jeg dykker er opptaket av nitrogen fra lufta mye større enn ved overflaten. For å motvirke dette kan man senke nitrogen-nivået i lufta(mer O, mindre N2). Forurenset luft, med f.eks for mye CO2 er kritisk når man kommer litt ned, ved overflaten er det gjerne ikke noe problem å puste det.

Så, jeg vil anta at lavt trykk = treigt, høyt=raskt.

Lenke til kommentar

Ok, men hva med bevistløshet? Hvor lang tid fra sirkulasjonsstopp til besvimelse?

Også hørte jeg en gang en si at man svimer av etter bare få sekunder hvis et fly mister trykket om du ikke får på oksygenmasken fort, og at etter bare 10 sekunder vil du ikke lenger være i stand til å sette på deg oksygenmasken. Også har jeg også hørt folk si at du svimer av etter bare noen få pust hvis du går ned i en tank som er fylt med f.eks nitrogen (uten noe oksygen i) Og jeg syns det hørtes veldig merkelig ut i og med at man jo fint kan holde pusten i ca 2 minutter og sikkert en del lenger lenger hvis man virkelig måtte. Så jeg antok at det hadde noe med at luften i lungene når du holder pusten jo tross alt inneholder oksygen, mens hvis du puster inn gass uten oksygen så blir det annerledes og at trykket kanskje også påvirker det.

Lenke til kommentar

aklla: Jeg tipper du har rett, uten å ha sjekket noe videre.

flesvik: Det med flyet høres ut som en overdrivelse. I et fly har man lav kroppslig aktivitetsnivå og lav puls. Da tipper jeg man får vesentlig bedre tid på seg før besvimelse enn de 10 sekundene du hørte. Det er mulig det er et slags verste fall scenario for å skremme folk til å ikke ta seg god tid til å hjelpe medpassasjerer (ungene sine) først.

Det med nitrogentank høres mer sannsynlig ut. Klatrer man ned i en nitrogentank så er den antagelig temmelig stor og krever stige, arbeidsantrekk, verktøy og en hel del fysisk aktivitet for å komme ned. Høy puls og høyt luftbehov tipper jeg gjør det kritisk ganske mye raskere. Kanskje så raskt som noen få (3-5) innpust før besvimelse.

Bare det å ta et dypt åndedrag helium når man sitter i ro og synge litt sakte på utpusten er nok til å bli svimmel og kortpustet de neste åndedragene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...