Munty Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Kalium, rubidium og cesium er rett under hverandre i periodesystemet. Planten tror den absorberer kalium, men rubidium og cesium er kjemisk ganske like. Derfor vil bl.a. bananer som vokser i radioaktive områder bli ganske radioaktive. Bananer skal inneholde mye kalium, men cesium er et biprodukt av radioaktive utslipp og atombomber. Tatt etter hukommelsen fra et program på Discovery. Hm, ja det forstår jeg, men natrium er jo også på denne lista av alkalimetaller som står under hverandre i periodesystemet. Hvordan greier plantene å skille forskjell på akkurat natrium og ikke de tre andre? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hm, ja det forstår jeg, men natrium er jo også på denne lista av alkalimetaller som står under hverandre i periodesystemet. Hvordan greier plantene å skille forskjell på akkurat natrium og ikke de tre andre? Jeg kom med et par tanker om dette litt tidligere: Det er som regel slik at når du sammenligner elementer nedover i en gruppe, så blir de kjemiske forskjellene fra ett stoff til neste mindre jo lenger ned du kommer. Altså vil det være større forskjell på natrium og kalium, enn på kalium og rubidium. På samme måte er det enda større forskjell på natrium og litium, enn på natrium og kalium. Tillegg: At rubidium og cesium er mye sjeldnere enn natrium og kalium kan selvsagt også ha gjort at plantene ikke har utviklet seg til å skille de to første fra resten i like stor grad som de kan skille mellom Na og K. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Noen her har sikkert hørt om Lenz' lov og sett en magnet sakte falle gjennom et metallrør (http://regentsprep.org/Regents/physics/phys08/clenslaw/) Spørsmål: Hva skjer om man skyter en sterk magnet (Neodymium-magnet-kule?) gjennom et langt metallrør? Hvor fort bremses magneten? Blir bevegelsesenergien gjort om til varme i røret? Noe annet spennende som vil skje? Kan prosessen reverseres til å skyte magnetkuler med varme eller strøm? Er det det som er railgun? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Magneten vil bremses opp. Hvor fort kommer an på en rekke faktorer. Gjør noen antagelser og sett inn i passende ligninger for å finne ut. Bevegelsesmengden blir gjort om til indusert strøm i røret, som igjen blir til varme. Nei Ja, prosessen kan reverseres til å skyte ut magnetkuler med strøm og det heter som du sier railgun, selv om navnet spiller på rail = skinne. Eller spolekanon som det burde hett på Norsk. Det finnes skinneløse varianter, men så vidt jeg vet henger ordet rail igjen likevel. Varme lar seg konvertere til strøm, men da med dårlig virkningsgrad. Sterlingmotor, peltierelement (TEC) etc. Men det er veldig ugunstig å bygge et lite varmekraftverk og kanon sammen til en enhet. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Noen her har sikkert hørt om Lenz' lov og sett en magnet sakte falle gjennom et metallrør (http://regentsprep.org/Regents/physics/phys08/clenslaw/) Spørsmål: 1 Hva skjer om man skyter en sterk magnet (Neodymium-magnet-kule?) gjennom et langt metallrør? 2 Hvor fort bremses magneten? 3 Blir bevegelsesenergien gjort om til varme i røret? 4 Noe annet spennende som vil skje? 5 Kan prosessen reverseres til å skyte magnetkuler med varme eller strøm? 6 Er det det som er railgun? 1 Samme vil skje, men større hastighet vil bremses raskere og mer varme vil utvikles. (mer strøm induseres) 2 Aner ikke, finnes sikkert i formlene... 3 Ja 4 Hmm.. tviler. impuls er jo bevart, så røret vil jo forsøke å dra avgårde i samme retning som magneten kom fra) 5 Ja 6 Nei, coilgun Veritasium (awesome yt kanal!) Har en videosnutt på dette: http://www.youtube.com/watch?v=NqdOyxJZj0U Endret 3. desember 2013 av Itek Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Ja, prosessen kan reverseres til å skyte ut magnetkuler med strøm og det heter som du sier railgun, selv om navnet spiller på rail = skinne. Eller spolekanon som det burde hett på Norsk. Det finnes skinneløse varianter, men så vidt jeg vet henger ordet rail igjen likevel. Er ikke en vanlig railgun motsatt? Altså, elektromagnetiske skinner som skyter ut magnetisk metall(ikke en magnet)? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hvorfor "føler" vi vind? Jeg vet hva vind er, men nøyaktig hva er det vi føler på kroppen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Er ikke en vanlig railgun motsatt? Altså, elektromagnetiske skinner som skyter ut magnetisk metall(ikke en magnet)? Aha, det stemmer. Det er Coligun jeg tenkte på. Elektromagnetisk kanon som det heter på vårt språk. Railgun er skinner (+ og -) og en rullende eller glidende leder som ligger på tvers av skinnene og leder strøm. Lederen skyves frem av magnetfeltet som dannes. Hvorfor "føler" vi vind? Jeg vet hva vind er, men nøyaktig hva er det vi føler på kroppen? Luft er ikke ingenting, men massevis av gassmolekyler. Vind er trykket av trilliarder av gassmolekyler som beveger seg stort sett samme retning. Molekylene kan også "stjele" varme fra kroppen så man føler det som kaldt. Endret 3. desember 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 4 Hmm.. tviler. impuls er jo bevart, så røret vil jo forsøke å dra avgårde i samme retning som magneten kom fra) Røret vil bli skjøvet i samme retning som magneten er på vei. Det blir som en vanlig kollisjon, bare at kraften formidles på et litt annet vis. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Etter å ha brukt luftavfukter i kjelleren noen måner så dukker spørsmålet opp. Er vannet som avfukteren tar ut av lufta rent nok til å drikkes eller inneholder det spor av urenheter som befinner seg i lufta? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Det er i utgangspunktet rent for det kommer fra gassformig H2O, ikke fra dråper, men avhengig av hvordan avfukteren er konstruert så kan det nok blande seg med støv i kondenseren og potensielt vokse bakterier der selv om kondenseren er kald. Beholderen kan jo også være skitten fra før eller ha gammelt avleiret støv. Jeg velger uten tvil kranen fremfor avfuktervann, men er jeg i vann-nød og bare har avfukteren tilgjengelig så hadde jeg ikke nølt med å drikke fra den. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Er en kompressordrevet avfukter som kondenserer vannet ut av lufta men alt går i vasken når den tømmes. Den har luftfilter men dette stopper ikke små partikler og ettersom det dreier seg om en fulkig kjeller med betonggulv uten fuktsperre regner jeg med at det ikke er unaturlig med soppsporer i lufta. Kanskje vannet egner seg osm ingrediens i soppsaus. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hvis jeg forstår rett så avfuktes lufta ved hjelp av kompresjon. Da er det en mulighet for at olje fra kompressoren finner veien til vannet også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Nei, det er ikke lufta som komprimeres. En slik avfukter fungerer egentlig på same måte som et kjøleskap. Kompressoren er inne i et lukket system. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Det finnes 2 måter å avfukte luft på, den ene ved å benytte et kjøleelement som får fuktigheten til å kondensere på elementet og renne ned i en beholder eller direkte til avløp, disse fungerer da som et kjøleskap med en kompressor som driver kjøleelementet. Den andre typen er en trommeltørker som inneholder cilikagel som suger til seg fuktigheten. Den benytter et varmeelement som tørker cilikaen igjen og varm fuktig luft ventileres ut eller fukten samles opp og tømmes avhengig av modell. Dette er da det samme som de små posene med "plastkuler" man finner i alle esker som inneholder elektronikk eller annet som ikke tåler fuktighet. Jeg har da en tørker med kjøleelement så ingen olje fra kompressoren skal finnes i vannet. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 hvorofr føler mans eg så utrolig crap når man har sovet midt på dagen? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Vil tippe fordi man våker i feil fase av søvnen. Søvn fasene går i "bølgedaler", og man føler seg mest opplagt av å våkne på toppen. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 hva kan man gjøre for å komme ut av det da? hodepine, kvalmhet, headrush Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hvordan laster man opp mp3 fil til forumet her? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Er ikke sikkert det er en tillatt fil type. Hvis zip (og tilsvarende filer) er tillatt kan du pakke den ned først, og så legge ved zip fila. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå