E.C. Skrevet 28. november 2013 Rapporter Del Skrevet 28. november 2013 Vist en bruker blir slettet blir trådene den brukerene har startet slettet? Hvis det grenser mot noe som er imot forumreglene så kan nok både bruker og tråder bli slettet. Jeg mener å huske at man ikke skulle slette innlegg/tråder når man har fått svar (slik at andre kan finne fram til samme problemstilling) så jeg tviler på at tråder blir slettet om brukeren velger å gi seg. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 28. november 2013 Rapporter Del Skrevet 28. november 2013 Ja så da vil 10/10 si at man er stygg mens 2/10 si at man ser bra ut. Riktig? Nei. Når folk sier at pene damer er 2/10, er det en vits. Mesteparten av tiden brukes det ikke slik. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Hvis 10/10 om pene damer da? Confused.. Var en som skrev at det var ei jente som ikke viste hva creampie var, så kommenterte en 10/10. Hva betyr det i denne sammenheng? Endret 29. november 2013 av Lami Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Hvor lang tid tar det lyden å komme fra mikrofonen i et radiostudio til en bil? Er det forskjell på hvor lang tid det tar til Oslo og Finnmark? Er det forskjell på DAB og FM? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 FM-radio begrenses stort sett av lyshastigheten, så der er det neglisjerbar forskjell mellom Oslo og Finnmark. DAB er litt anderledes fordi det er et eller flere prosesseringssteg underveis. Jeg kan dessverre ikke noe om detaljene her, men DAB kommer med en liten forsinkelse og denne forsinkelsen er ikke nødvendigvis konstant. Dette er årsaken (en av årsakene?) til at de har sluttet med tidssignalet som vanligvis ble sendt på radioen klokken 12 hver dag. 1 Lenke til kommentar
Wuzhou Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Hvis 10/10 om pene damer da? Confused.. Var en som skrev at det var ei jente som ikke viste hva creampie var, så kommenterte en 10/10. Hva betyr det i denne sammenheng? Litt vanskelig å forklare men det blir litt som "Herregud du er bare et geni du" i sarkastisk tone. 10/10 betyr også would bang men betyr mye rart. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 x/10 kan også brukes for å angi hvor flink noen er til å trolle. Vanligvis gis det veldig lave poeng når folk er åpenbare troll og bare irriterende, men av og til gir man 10/10 når man ser masse andre folk som rager og man ikke har blitt lurt selv. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Vist en bruker blir slettet blir trådene den brukerene har startet slettet? Brukere blir ikke slettet. De blir bare utestengt. (Om nødvengig kan kontoen bli anonymisert, og poster med personinfo skjules/redigeres med admins velsignelse.) Dermed slettes heller ikke tråder fra forumet. Nå kan poster og tråder blir fjernet om de strider mot retningslinjene, da havner de i en "papirkurv" som bare er synlig for mods og admins. Geir 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Ang. 2/10 og 10/10 diskusjonen. Det kommer klart frem i forklaringen det ble lenket til 2/10 Would Not Bang is an image macro series in which photos of physically attractive women (and occasionally men) are scrutinized for minor or imagined flaws. The images are meant to parody hypocritical judgments made about women’s sex appeal on the Internet.Man tar en attraktiv person, som i utgangspunktet er en 10/10 eller der om kring, leter etter "feil" og trekker enormt mye for minimale ting, slik at personen da blir redusert til en 2/10. I det ene eksempel bildet blir det trukket for skrukker på gardinene ... Så 2/10 er dårlig uansett, men måten de kommer frem til det resultatet på er ironisk. I motsatt tilfellet så ignoreres alt som er negativt og det fokuseres kun på positive ting, og da kommer man frem til 10/10. Endret 29. november 2013 av Crowly Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Litt vanskelig å forklare men det blir litt som "Herregud du er bare et geni du" i sarkastisk tone. 10/10 betyr også would bang men betyr mye rart. Da tar jeg som den kommentaren 10/10 til hu jenten som ikke viste hva creampie var, at det var sånn "geni du" men sarkastisk Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 FM-radio begrenses stort sett av lyshastigheten, så der er det neglisjerbar forskjell mellom Oslo og Finnmark. DAB er litt anderledes fordi det er et eller flere prosesseringssteg underveis. Jeg kan dessverre ikke noe om detaljene her, men DAB kommer med en liten forsinkelse og denne forsinkelsen er ikke nødvendigvis konstant. Dette er årsaken (en av årsakene?) til at de har sluttet med tidssignalet som vanligvis ble sendt på radioen klokken 12 hver dag. Lys? Hvorfor ikke lydhastighet? Så vidt jeg husker er bølger begrenset til lyd. Om du tenker lys pga evt. fiber, så er det jo en hel del forsinkelse selv om signalet går raskt fra A til B, så er det mye utstyr i begge ender som påvirker det. Forskjellen er uansett minimal, ut fra det jeg har hørt er det snakk om ~sekundet, du hører det når folk i telefon på radio har på radio i bakgrunnen, blir bare ett slags ekko, ikke en stor forsinkelse. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Fordi FM-bølgene er en form for elektromagnetiske bølger, som går med lysets hastighet. Lydhastigheten er på skarve 340m/s, så det hadde vært en veldig merkbar forsinkelse selv mellom ytterpunktene av nabokommuner, for ikke snakke om mellom Oslo og Finnmark. EDIT: FYI: Usikker på kildene, men et google søk på "avstand oslo finnmark" ga en avstand på ca. 1400 km, som ville gitt en forsinkelse på 1 time og 8 minutter om radiobølgene gikk med lydhastighet. Endret 29. november 2013 av HansiBanzi 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Fra sender til radio bæres radiosignalet av en elektromagnetisk bølge, derfor lyshastigheten. Men jeg forenklet litt fordi de bølgelengdene som brukes til FM ikke kan sendes helt fra Oslo til Finnmark1. Gitt at sendingen i utganspunktet er fra Oslo må altså signalet på et eller annet vis transporteres fra Oslo til Finnmark for så å kringkastes der. Jeg vet ikke hvordan det gjøres i praksis, men jeg tipper at før det ble lagt fiberoptiske kabler brukte en rekke relestasjoner som forsterker signalet og sendte det videre. Ikke umulig at dette brukes fremdeles også. Relestasjonene vil nødvendigvis innføre en ekstra forsinkelse. 1Problemet er jordkrumningen. For å sende radiobølger over lange avstander uten relestasjoner må de "speiles" i ionosfæren, og da er det ikke alle bølgelengder som er egnet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 1400 km stemmer nok bra. I følge lengdemålet på kart.gulesider er det ca 1128 km fra rådhuset i Oslo til nærmeste (ubebodde) del av Finnmark og ca 1493 km fra rådhuset i Oslo til Vardø. Kartmålet er neppe nøyaktig, men 1400 er nok innenfor. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Hvorfor står det så mye om Steven Spielberg på "Catala"? http://ca.wikipedia.org/wiki/Steven_Spielberg Merket som kvalitetsartikkel og greier. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Det er ingen automatikk i at mindre vanlige språk har kortere Wikipedia-artikler. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Hvorfor står det så mye om Steven Spielberg på "Catala"?Sikkert fordi en catalan (eller en som snakker det) vet veldig mye om Spielberg og ønsket å skrive en wikipedia-entry om han. Endret 29. november 2013 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Planter trenger kalium som en osmolytt, og de er ikke interessert i å ta opp natrium. Plantene greier å merke forskjell på natrium og kalium, men de greier ikke merke forskjellene på kalium, rubidium og cesium. Hvorfor er det slik? Alle er jo alkaliemetaller, og reagerer rimelig identisk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Kalium, rubidium og cesium er rett under hverandre i periodesystemet. Planten tror den absorberer kalium, men rubidium og cesium er kjemisk ganske like. Derfor vil bl.a. bananer som vokser i radioaktive områder bli ganske radioaktive. Bananer skal inneholde mye kalium, men cesium er et biprodukt av radioaktive utslipp og atombomber. Tatt etter hukommelsen fra et program på Discovery. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. november 2013 Rapporter Del Skrevet 29. november 2013 Jeg begynner å bli lei dette nå: Hva koster det Telenor å oppgradere en basestasjon fra EDGE til 3G eller 4G? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå