StormEagle Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Aha så du har fordommer mot teite solbriller Geir. Etter man er blitt ranet eller svindlet så vet man ja, men da er det jo litt sent... Og du vil vel ikke ha fordommer mot dem neste gang heller bare pga at de ranet eller svindlet deg forrige gang? Endret 19. november 2013 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Aha så du har fordommer mot teite solbriller. Nei, men det kan fort andre ha, jeg ville bare ta "stilen" ut av regnestykket, så man står igjen med hudfarge. Etter man er blitt ranet eller svindlet så vet man ja, men da er det jo litt sent... Og du vil vel ikke ha fordommer mot dem neste gan heller bare pga at de ranet eller svindlet deg forrige gang? Nei, etter at man har blitt ranet er det som sagt ikke en fordom, men kunnskap. Og det behøver ikke være du som er blitt ranet, det er nok at slike ran er hyppige i den (og lignende) bakgater. Om ingen hadde blitt ranet før av slike ungdommer i slike gater, eller om du aldri hadde hørt om folk som hadde blitt det, da ville det vært en fordom. (Så kunne selvsagt du være uheldig og være den første.) Geir Endret 19. november 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Jeg har fordommer mot folk som laster ned tilfeldige .exe-filer fra nettet. Uten annen kunnskap kan jeg si at de er uansvarlige og/eller uvitende nettbrukere. Endret 19. november 2013 av Battaman Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 Jeg har fordommer mot folk som laster ned tilfeldige .exe-filer fra nettet. Uten annen kunnskap kan jeg si at de er uansvarlige og/eller uvitende nettbrukere. Nei, det fordrer kunnskap om hvorfor det er dumt å laste ned exe-filer fra nett. Og det fordrer at du vet at disse menneskene burde ha samme kunnskap. At de gjør det betyr jo ikke at disse menneskene er dumme, det kan være at de ikke har den samme kunnskapen og mangler forutsetningen for å skulle ha den. Min far eide aldri en PC, og brukte dem heller ikke på jobben. Om jeg satte ham foran min PC med en tilfeldig webside som lovet ham en million om han klikket så ville han ikke gjort det, fordi lokketilbud og svindel eksisterte i hans analoge verden også. Men om den sa "klikk her for å installere nyeste versjon av nettleseren", så er det ikke sikkert han hadde reagert. Så at mennesker som laster ned exe-filer er uansvarlige er en fordom, med mindre du har grunn til å anta at de burde vite bedre. At de er uvitende er en spekulasjon. Den ville vært riktig i min fars tilfelle, om du sa "uvitende om datavirus". Om du bare sa uvitende ville det være feil, han var en høyt utdannet og belest mann, men uten noen som helst interesse for data. Geir 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 Jeg skrev da vitterlig at de er uvitende og/eller uansvarlige nettbrukere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Jeg skrev da vitterlig at de er uvitende og/eller uansvarlige nettbrukere. Ja det gjorde du. Men da er det eventuelt en slutning basert på erfaring, og det er det motsatte av en fordom. Du har gjort erfaringen først, og så dømmer du. Fordommer er å dømme før man erfarer. Edit: Det ville derimot vært en fordom om du basert på dette antok noe om at tilfeldige folk ville laste ned exe-filer, basert på helt andre atributter. F eks. "Han har langt hår, så han laster sikkert ned exe-filer". Det ville vært fordomsfullt. Geir Endret 19. november 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Nå har ikke jeg lest de siste innleggene alt for nøye, men hvor går grensen mellom kunnskap og fordom? Hvis man kjenner til enkelte statistikker og unngår diverse scenarioer med gjennomsnittlig høyere risiko? Jeg har kunnskap om at det er statistisk sett flest ungdommer som kjører for fort og vraker bilen med påfølgende personskader. For å sikre meg så lar jeg være å sitte på med folk under, la oss si 25 år. Det betyr ikke at alle ungdommer kjører fort og havner i grøften, men ved å vite denne statistikken og bevisst unngå å kjøre med ungdommer så vil jeg ha mindre sannsynlighet for å bli involvert i en bilulykke. Er det fornuftig bruk av statistikk om jeg ønsker å overleve/ikke skade meg eller er jeg en fordomsfull dust? EDIT: Er det greit å si: "Beklager, du kan for all del være en kjempegod sjåfør, men ettersom du statistisk sett har høyere sjanse for å drepe meg på veien så velger jeg å ikke sette meg inn i bilen din"? Endret 19. november 2013 av E.C. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2013 Rapporter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Er det fornuftig bruk av statistikk om jeg ønsker å overleve/ikke skade meg eller er jeg en fordomsfull dust? Det er fornuftig å reagere på kjent viten. Det kan jo fortsatt være fordomsfullt i en gitt situasjon. Geir Endret 19. november 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. november 2013 Rapporter Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Innlegg jeg trodde jeg svarte på forsvant plutselig... Endret 20. november 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Looke Skrevet 21. november 2013 Rapporter Del Skrevet 21. november 2013 Si det er kø på motorveien, det er 2 felter, hvilket felt er raskest å ligge i, venstre eller høyre ? Føler selv det alltid glir raskest i venstrefeltet, men samtidig hvis alle tenker som meg så vil jo høyrefeltet gå raskere Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. november 2013 Rapporter Del Skrevet 21. november 2013 Det varierer jo selvsagt. Men tror nok venstrefeltet i snitt blir litt raskere grunnet at høgrefeltet har disse påkjøringsfeltet. Men da vil det selvsagt også bli fletting over i venstrefeltet fra høgrefelt. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. november 2013 Rapporter Del Skrevet 21. november 2013 Nå har jeg et spørsmål til de kloke menneskene som sitter her, hvorfor, når man blir gitt bedøvelse så skal man telle bakover fra 10/100? Noen prosseser i hjernen som settes igang eller lignende? Tror kanskje det er mest for å distrahere pasienten nå til dags. Men poenget er ellers å vite når du har fått nok av "sovemedisinen" og begynner å miste bevisstheten. Man kunne sikkert like godt snakket om været. Skal i middag hos en anestesilege senere i uken, skal prøve å huske å spørre... Geir Da har jeg snakket med fagmannen, og han sier at det har ingen som helst funksjon for legen. Det er bare for å narre pasienten til å tenke på noe annet og ikke bekymre seg. Geir 3 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Hva er forskjell mellom fargen "blank" og hvit? De reflekterer jo alle fargene begge to? Er det slik at blank reflekterer, imens hvit absorberer først og deretter sender ut igjen med "alle" bølgelengder? Men hvorfor likner da blank mer på grå enn hvit? - grå urenheter i flaten? EDIT: Med blank mener jeg speilblank! Endret 22. november 2013 av Itek Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Hva er forskjell mellom fargen "blank" og hvit? De reflekterer jo alle fargene begge to? Er det slik at blank reflekterer, imens hvit absorberer først og deretter sender ut igjen med "alle" bølgelengder? Men hvorfor likner da blank mer på grå enn hvit? - grå urenheter i flaten? Eg mistenker at når ein snakker om fargen blank så er det fagtermologi ute og går. Blank er i utganspunktet ingen farge, noke som er blankt verken reflekterer eller absorberer farger, det slepper lyset rett igjennom. Malere bruker vell uttrykket blank farge som motpol til matte farger, utan at det er noken vitenskaplig begrunnelse. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Jeg regner med at du med blank mener noe som reflekterer som et speil, mens med hvit mener noe som reflekterer som snø. Begge deler reflekterer mesteparten av det innfallende lyset, men forskjellen ligger i detaljene. Et speil har en så jevn overflate at lysstråler om kommer inn parallelt også reflekteres ut parallelt, og innfallsvinkel er like reflektert vinkel. Snø har derimot en mye mer ujevn overflate slik at lyset som reflekseres sendes ut i en "tilfeldig" retning. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Hvorfor har så mange innvandrere fra afrikanske/arabiske/m.m. land en spesiell lukt? Og lukter vi andre noe? Jeg har hørt noe om at vi skal lukte melk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Det er vell ein todelt forklaring på kroppslukt. Litt av det er genetisk, som f.eks sør-aust asiater som lukter lite svette. Men hovedårsaken til kroppslukt er kosthold og liknande. Så grunnen til at enkelte utlendinger (gjerne asiater) meiner vi lukter melk har med at vi bruker myke melkeporodukter i vårt kosthold medan asiater (som i stor grad er laktoseintollerante) bruker svært lite melkeprodukter. Lukta blir derfor ekstra merkbar for dei som ikkje er vant til det. På samme måte kan vi lett lukte kven som har brukt mykje kvitløk i maten sidan vi bruker relativt lite kvitløk og er derfor ikkje vandt til kvitløkslukta. Det merkes også på kroppslukta at folk har stappa i seg f.eks frityrstekt mat. Dette er nok hovedårsaken til at folk lukter "fyll" dagen derpå. Alt som dei har putta inn i kroppen dagen før kjem utigjen i form av lukt. Både den søtlige lukta av øl-malt samt krydderet og frityren frå nattmaten. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Jeg regner med at du med blank mener noe som reflekterer som et speil, mens med hvit mener noe som reflekterer som snø. Begge deler reflekterer mesteparten av det innfallende lyset, men forskjellen ligger i detaljene. Et speil har en så jevn overflate at lysstråler om kommer inn parallelt også reflekteres ut parallelt, og innfallsvinkel er like reflektert vinkel. Snø har derimot en mye mer ujevn overflate slik at lyset som reflekseres sendes ut i en "tilfeldig" retning. Ja, mener blank som i metall /speil Kommentar: Jeg kan jo fint lage en overflate som er polert og fin, jevn og likevel hvit! Men kanskje du likevel er inne på noe. Kan det stemme at hvitfargen kommer fra mer tilfeldig sammensatte molekyler enn blank? at blank har en krystallstruktur og at dette har noe med saken og gjøre? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Ja, mener blank som i metall /speil Kommentar: Jeg kan jo fint lage en overflate som er polert og fin, jevn og likevel hvit! Men kanskje du likevel er inne på noe. Kan det stemme at hvitfargen kommer fra mer tilfeldig sammensatte molekyler enn blank? at blank har en krystallstruktur og at dette har noe med saken og gjøre? Har du noen eksempler på stoffer som er hvite når de er helt polerte? Hvordan stoffer reflekterer og absorberer lys har å gjøre med de elektriske egenskapene. Elektrisk ledende stoffer som metaller vil for eksempel reflektere lys, mens isolatorer stort sett kan slippe det gjennom med mindre de absorberer. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. november 2013 Rapporter Del Skrevet 22. november 2013 Joda, polert gelcoat er definitivt hvit. Hvit billakk er et annet eksempel, sikkert mange andre ting også. Elektriske egenskaper? Så det har altså noe med krystall-strukturen eller molekylet å gjøre!? Er det noen som klarer å forklare hva som skjer når fotoner treffer metaller vs andre stoffer (hvit)? Hva er forskjellene her?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå