Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nå har jeg et spørsmål til de kloke menneskene som sitter her, hvorfor, når man blir gitt bedøvelse så skal man telle bakover fra 10/100? Noen prosseser i hjernen som settes igang eller lignende?

 

Tror kanskje det er mest for å distrahere pasienten nå til dags. Men poenget er ellers å vite når du har fått nok av "sovemedisinen" og begynner å miste bevisstheten. Man kunne sikkert like godt snakket om været.

 

Skal i middag hos en anestesilege senere i uken, skal prøve å huske å spørre...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange snakker norsk i verden?

Litt over 5 millioner?

 

Sånn omtrent, ja.

Det har seg nå sånn at me for ikkje så alt for lenge siden passerte grensen med 5 mill inbyggere i det flotte landet vårt. Det vil jo seie at etter sei seinare fødsler så er det blitt litt fleire. Ein annen ting me kan tenka på er at det er folk i andre land som snakker norsk: folk som har flyttet bort, 2 og 3 generasjons folk som kan litt om røttene sineog folk som generelt er interesserte. Det er til dømes ein Amerikaner her på forumet som er interesert i Norge og Skriver ganske godt norsk. Om du skal rekne med folk som forstår norsk blir det nærmare 3 - 4 ganger så mangen. Då kan me også rekne med Sverige og Danmark ettersom våre språk ikkje har forandra seg så mykje siden den urnordiske tida og me framleis forstår i alle fall delvis kva me seie til kvarandre.

Lenke til kommentar

Hvorfor omtales alltid "fordommer" som en negativ ting?

 

På meg så virker det som at "fordommer" er en universell ting som alle mennesker har, og det må jo derfor være biologisk evolusjonært begrunnet og må dermed ha vært en fordel å ha gjennom historien. Er det ikke lenger det? Hvorfor?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Det ligger i navnet. "Fordom"betyr at man dømmer før man vet, og helst i negativ retning. Evolusjonært kan det være fornuftig, men det er ikke åpenbart. "Den som intet våger, intet vinner" heter det seg jo også, og der stiller den med fordommer med et handicap.

 

Geir :)

 

Ett handicap mot hvem er spørsmålet? Alle har fordommer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ett handicap mot hvem er spørsmålet? Alle har fordommer.

Mot de som ikke har fordommer i den aktuelle sammenhengen. At de eventuelt har det på andre områder er ikke så relevant. Et brukket bein er et handicap i fotball, men ikke i sjakk.

 

Det kan selvsagt hende at den med fordommer har rett en gang imellom, og at den som våger går på trynet. I så fall vinner ingen. Den ene tryner, den andre står stille.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For meg blir det litt rart å konkludere med at har man fordommer står man stille.

 

De fleste med fordommer vil heller "bevege seg litt mer forsiktig" enn de andre.

 

Selv om eg skulle mene at den hvite rase er ubermench og fargede er udnerdanige meg, som jo er en soleklar fordom, så trenger ikke det bety at eg handler helt 100% og rent på denne fordommen.

 

Om du skjønner hva eg mener.

Lenke til kommentar

 

Det ligger i navnet. "Fordom"betyr at man dømmer før man vet, og helst i negativ retning. Evolusjonært kan det være fornuftig, men det er ikke åpenbart. "Den som intet våger, intet vinner" heter det seg jo også, og der stiller den med fordommer med et handicap.

 

Geir :)

 

Og den som våger risikerer mer.

 

Hvis jeg har fordommer mot billige Kina produkter og min venn ikke har det: Så kjøper jeg en 256 GB "Corsair Flash Voyager GS" minnepinne på komplett til 2000 kr mens han kjøper en 512 GB "noname" minnepinne på e-bay fra Kina for 200 kr. Hvem har da vunnet? Og hvem har våget? Og hva har fordommene gjort for meg?

 

Eller hva med hvis jeg har fordommer mot disse folka:

Bone+ThugsNHarmony.jpg

  1. Så fordi jeg har disse fordommene unngår jeg å gå inn i bakgata hvor de står.
  2. Men hvis jeg da ikke hadde hatt fordommer mot dem og gått inn og slått av en prat og tatt frem lommeboka og den nye I-phonen min for å vise familiebildene.

Ville jeg da ha "vunnet" i det første eller andre tilfellet tror du?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nå har jeg et spørsmål til de kloke menneskene som sitter her, hvorfor, når man blir gitt bedøvelse så skal man telle bakover fra 10/100? Noen prosseser i hjernen som settes igang eller lignende?

En lege sa til meg en gang at det bare var luft i masken, og at jeg skulle puste som normalt. Jeg har hatt full narkose en del ganger, så jeg viste jo at det var en løgn. :p

Lenke til kommentar

 

Og den som våger risikerer mer.

 

Åpenbart. Men om man vinner på det eller ikke avhenger av omstendighetene. Poenget er at man dømmer før man vet. Vet man så er det ikke en fordom.

 

Å ikke vifte med verdisaker til fremmede i en bakgate er sunn fornuft, ikke en fordom. Men om fyren til høyre i bildet ditt kommer på døren med legitimasjon fra TV-aksjonen og ber om støtte, uten de teite solbrillene, og du tror han er en kjeltring fordi han er møkhudet, da er du fordomsfull.

 

Fyren som kjøper minnepenn fra Kina taper i verste fall 200 kroner, men kan vinne 1800 (pluss prisdifferansen på 256 og 512 GB). Det er ikke dårlige odds. Nå kan det selvsagt være almen kunnskap at no brand minnepinner ikke er tingen, og det forskyver oddsen. Men da er det kunnskap og ikke en fordom.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...