Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-det var noe jeg stusset på.

Det ble sagt at sush ( vann og is) er ikke kjemisk stabilt

 

Var ikke hele opplegget nettop at det var temperaturen og trykke som bestemmer årsaken til egenskapen , ikke bare kjemien ?

Her menr jeg at også slush kan være ganske så stabilt hvis temperaturen og trykket holdes riktig

Det stemmer. Rent vann har et helt bestemt frysepunkt ved et bestemt trykk. Lar du slush stå en stund ved en bestemt temperatur og trykk så vil det enten fryse helt eller tine helt avhengig av temperaturen og trykket.

 

Med ikke kjemisk stabilt mener jeg at det ikke er kjemisk likevekt mellom de to fasene flytende og fast:

H2O(l)=H2O(s).

Lenke til kommentar

Det stemmer. Rent vann har et helt bestemt frysepunkt ved et bestemt trykk. Lar du slush stå en stund ved en bestemt temperatur og trykk så vil det enten fryse helt eller tine helt avhengig av temperaturen og trykket.

 

Med ikke kjemisk stabilt mener jeg at det ikke er kjemisk likevekt mellom de to fasene flytende og fast:

H2O(l)=H2O(s).

jeg vet ikke om jeg forstår det helt , men betyr det da at tilstanden kan variere uten andre påvirkninger ?

at tilstanden er det man kaller for flytene ( dette har ingen ting med at vann er flytende ) ?

Lenke til kommentar

Vet feks at bly "renner" med tiden, gamle vinduer hadde glass som siger. Noen som har bedre eksempler?

 

Det med at gamle vinduer "siger" pga lav viskositet og at de var tykkere nederst enn øverst på grunn av dette er en myte.

 

Glass er flytende, men det er så utrolig viskøst (1017–1018 Pa s) at for å gjøre et vindu tykkere på bunnen som følge av gravitasjon hadde vi trengt mer tid enn universet har brukt til nå.

 

Til sammenlikning har vann ved romtemperatur en viskositet på 0.001002 Pa·s

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne næringsinnhold i 0,5 liter pils? matvareguiden.no har en del informasjon om dette, men de baserer seg på totaltmengde drikke i gram, ikke i liter.

 

Jeg ønsker hovedsakelig å finne antall gram karbohydrater i 0,5 liter øl. Slik informasjon finner jeg ingen plasser, verken på nettsidene til produsentene, eller på selve ølboksene.

 

edit: kan en anta at 0,5 l øl er det samme som 500 g øl?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Har noen bokser fra Aass liggende her, men ingen pils. Kan uansett gi deg info fra dem. Alle verdier er pr. 100 ml

 

Aass pale ale:

energiinnhold: 171,9 kJ

protein: 0,5 g

karbohydrater: 3,3 g

 

 

Aass stout:

energiinnhold: 188,9 kJ

protein: 0,5 g

karbohydrater: 4,3 g

 

Aass bayer:

energiinnhold: 185,5 kJ

protein: 0,5 g

karbohydrater: 4,1 g

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Heh, ikke rart det heter ølvom, en sixpack er jo to tredjedeler av ett "vanlig" kaloriinntak per dag.

 

AtW

Hvor får du det fra? En six-pack blir vel ca. 270 kcal. Et dagsbehov er vel over 2000 kcal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...