Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kjøp en slik på Biltema, og fest den nede i hjørnet av frontruta, slik at den klemmer billetten/parkeringskortet inntill innsiden av glasset.

 

 

37-460_l.jpg

 

Den har lim, bare riv av vokspapiret på den rektangulære delen, og fest den i ruta. Sitter godt fast.

 

 

Den koster 15 kroner på Biltema, og du slipper å uroe deg over om parkeringsbilletten ligger riktig eller blåser bort av trekk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den tiden der man fortsatt drev krigføring ved hjelp av sverd og spyd osv. (antikken, middelalderen (med vikingtiden) osv.), hva gjorde man med alle likene etter slaget var over? For det kunne være flere tusen lik liggende igjen på slagmarken. Var det noen som gikk og ryddet opp eller ble de bare liggende der og råtne?

I middelalderen har jeg lest flere eksempler på masse-graver, så regner med det var normen. Dog varierende hvem som fikk dette ansvaret. Noen ganger ble sidene enige om midlertidig våpenhvile for dette formålet, andre ganger ble alt etterlatt til den lokale befolkningen. Eneste gjenganger jeg kommer på i farten er at riddere samt de av nobelt blod ofte ble fraktet hjem fra slagmarken og begravet der. Vet de kristne sjeldent brant de døde, da dette var ansett som noe hedensk.

Et eksempel der det meste ble etterlatt er Stamford Bridge. Der ble det sagt at engene var bleket hvite av alle benfragmentene i 70 år etter slaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

pakken skal til 9515 alta i finnmark, så hvordan kan den være registrert hær å en time senere i trondheim?

Den er jo ikke det. Den kom til Trondheim 07.11.2013 11:29, så er den feil registrert, at den er i Alta, kl 14:52, dette kommer frem av korrigeringen i Trondheim kl 15:27. Kl 18:21 er den på vei videre.
Lenke til kommentar

jeg referer til innleggene tidligere i tråden om rødt lys.

Det kan virke som rød lys er veldig mye bruk tid advarsler siden den røde fargen også er forbundet med faresignaler

 

Det er ( var ) brukt også på fotolabber

Da tenker jeg på det tidligere i tråden var nevnt at man venner seg raskere fra rød lys til mørke

 

Er det fordi det røde lyse oppfattes å ha en svakere intensitet en annet lys ?

 

Hvis poenget var at man skulle se lyset god så burde jo alarm lys være blå siden det vises god også i dagslys

 

Hvis man sitter med en pc skjerm så skiller ikke det blå seg så mye ut i forhold til resten av fargene, men ute i naturen gjør det det .

Aner dere hvorfor ?

 

Tidligere poster i tråden har bl a gått ut på å forklare hvorfor svakt rødt lys er godt å supplere med slik at man tar vare på nattsynet som hovedsaklig er det blå og blågrønneområdet. At man venner seg raskt til rødt lys i mørket skyldes jo at det normalt i mørke er total mangel på rødt lys, og rodopsinet derfor i de rødfølsomme tappene er hopet opp og klar til bruk umiddelbart. Viktig å merke seg er at man må holde seg til lave intensiteter av røde lyset også for at dette skal fungere (som hjelp til nattsyn).

 

Det har ingenting å gjøre med å bruke av rødt og orange som alarmfarge. Jeg tviler på at noen undersøkelser kan vise at blått skulle kunne synes bedre enn de lyse orange fargene som oftest brukes til advarsel. Følsomhetskurvene våre for grønt og blått ligger også for nær hvernandre til at det kan være fornuftig. Siden følsomhetskurven for rødt er godt separert fra det blågrønne området er det mest sannsynlig at best kontrast oppnåes mot de fleste bakgrunner ved hjelp av en lysende rød eller orange farge.

 

Bruken av rødt i mørkerom er noe annet igjen. Papiret man eksponerer svart-hvittbildene på er ikke rødfølsomt, derfor kan man bruke svakt rødt lys. Det samme med ortokromatiske svart-hvittfilmene før de pankromatiske, da kunne man framkalle filmene i svakt rødt lys.

 

Med de moderne pankromatiske filmene (følsomme for alt synlig lys) brukte man ikke rødt lys. I mørke spolte man filmen opp i en spoleformet filmholder slik at filmen dannet en spiral med avstand mellom lagene. I den lystette tanken plasserte man vanligvis flere slike filmholdere slik at flere filmer kunne framkalles samtidig og resten av prosessen, framkalling, skylling, fiksering kunne foregå med lys i rommet. Ved sluttskylling åpnet man vanligvis tanken. Film kunne også henges loddrett for framkalling i lystette tanker.

Endret av kjellms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord er det håpløst å bruke offentlige parkeringsplasser om vinteren?

Eller kan man aldri gå mer enn 5 minutter unna før man må returnere til bilen og koste vekk snø?

Jeg har opplevd at parkeringsvakter skraper vekk en liten del av isen der billetten pleier å være synlig. Om dette pleier å være vanlig praksis, eller om jeg bare har vært heldig vet jeg ikke.

 

edit: flaut, glemte å oppdatere fanen, og så at du hadde fått et bedre svar enn meg..

Endret av master air
Lenke til kommentar

Hvis en playstation eller en xbox har samme hardware som en datamaskin, kan man da installere windows på disse og bruke disse konsollene som rene datamaskiner istedenfor, med tastatur, mus og skjerm?

Eller er grunnen til at dette ikke går at det ikke produseres drivere til denne typen hardware for windowsbrukere?

Lenke til kommentar

Regner med at du fant søk som svarte til at du kan installere linux og bruke en emulator for å kjøre windows, ettersom du skriver "...installere andre operativsystemer på både xbox og ps".

Men, dette gjør at windows kjører meget tregt. Skulle nok spesifisert "rene datamaskiner" (les: maskiner som er fullt operativ, sett i forhold til deres hardware. Uten emulator og generell treghet.)

Vet ikke om dette gjør det enklere å svare på spørsmålet.

 

Takk for svaret i hvert fall, kan være at du fant en video på youtube som faktisk svarer til dette. Hadde vært fantastisk om du hadde postet linken i så fall. ;-)

Lenke til kommentar

Nåværende generasjon av konsoller kjører ikke på standard x86 platformer.

Windows kjører kun på standard x86, nyeste iterasjon kjører på arm også, og eldre versjoner gikk å få til itanium.

 

Linux derimot kjører på det meste som har en prosessor, så lenge du har en kompilator for det, og så lenge det ikke finnes innebygde låste bootloadere i systemet.

Dette er hva som forhindrer plug and play linux på xbox og ps3 (At bootloaderen er låst fra produsent)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, dess tettere luft, jo kortere går signalene. Lufta har høyest densitet når den er kald. Dess kaldere dess dårligere signaler. Hvor mye dette har å si varierer med høyde over havet, sted, lufttrykk osv. Likevel er jeg usikker på om det er merkbart...

 

Det stemmer at densiteten er høyere når luft er kald, men jeg tror den absolutte luftfuktigheten er viktigere. På vinteren er sikten f.eks mye bedre enn på sommeren ved klarvær på grunn av tørr og kald luft... Forutsatt klart vær i både varm og kald luft tror jeg kald luft er bedre under normale forhold...? Dette er kun ut fra logikken om at god sikt = god rekkevidde på signaler :)

 

Når det gjelder spørsmålet tror jeg det er neglisjerbart, men at det er mulig å måle. Jo høyere frekvens på strålingen, jo mer påvirkes det av skyer, tåke og lignende, så i slike f.eks tett tåke vil det kanskje være merkbart i praksis.

 

Det stemmer at densiteten er høyere når luft er kald

 

Edit: eller gjør det det?

 

Er densiteten virkelig høyere, det høres ulogisk ut. Samtidig synker den jo, så den må være tyngre...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

 

Edit: eller gjør det det?

 

Er densiteten virkelig høyere, det høres ulogisk ut. Samtidig synker den jo, så den må være tyngre...

 

Luft følger grovt sett idealgassloven, pV = nRT. Her er p trykk, V volumet til gassen, n antall mol av gassen, R noe som kalles idealgasskonstanten og T temperatur. n og R er konstante, så det er egentlig bare pV = T * konstant som er interessant for oss.

 

Lufttrykket er veldig konstant, det varierer bare med et par prosent (bare se på barometeret ditt). Så hvis vi ser bort fra trykkendringer vil en økning i temperatur føre til en økning i volumet til luften. Når den samme mengden med luft tar større plass vil den være tynnere, tettheten går ned. Tilsvarende, når luften blir kaldere krymper den, og tettheten går opp.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer at densiteten er høyere når luft er kald, men jeg tror den absolutte luftfuktigheten er viktigere.

 

Det tenkte jeg ikke på, du har nok rett. Ettersom luftfuktighet styres av temperatur, vil nok temperaturforskjeller ha mer og si enn trykk.

 

Dvs. jeg forventer bedre dekning en klar og iskald vinterdag! Slike dager kan man jo også se lengre og klarere enn andre dager. Jeg tenker da at lys er jo også stråler, dermed; siden vi kan se bedre kan kanskje dekningen bli bedre også!?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det:

 

Batteritesteren er et varmeelement, belagt med et stoff som skifter farge avhengig av temperaturen.

 

De to punktene du skal holde inne er brytere som fullfører kretsen.

Strøm fra batteriet går gjennom varmeelementet, som så blir varmt. Varmen gjør at stripa skifter farge, og det indikerer at batteriet er ok.

 

Hvis batteriet er tomt, er det ikke nok strøm til å lage varme. Da endres heller ikke fargen.

 

 

EDIT: Jeg hant en link som beskriver alt mye bedre.

http://electronics.howstuffworks.com/everyday-tech/question423.htm

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...