Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Så en liten kommentar om øyet sitt synsfelt og skjerm oppløsning

Selv om dere sier at man forlengst har overgått øyet på skjermoppløsningen så virker det snodig at oppløsningen forsatt ikke er god nok for mange

 

Det er synet vårt vi bruker, ikke øyet alene. For det første sa vi vel at optikk er bedre enn øyes optikk, ikke skjermer, for det andre så har ikke skjermoppløsningen for lengst overgått den synet vårt har. Det er ganske åpenbart i praksis, og det er åpenbart "teoretisk".

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror det bare spiller på preferanser, uten at det har noen særegen dokumentert effekt. Jeg liker ofte å ha på ikke-intrusiv musikk i bakgrunnen når jeg gjør kjedelige skoleoppgaver. Får tiden til å gå raskere og drukner ut støy.

 

Men hvis du ikke liker å ha på musikk når du gjør oppgaver så hjelper det deg neppe.

Lenke til kommentar

Har alltid lurt på om såkalt "studiemusikk" faktisk hjelper på konsentrasjonen?

 

Slik som denne:

http://youtube.com/watch?v=uoDGHoFVZpQ

 

I så fall, hvordan?

Bakgrunnsmusikk hjelper generelt ikke på konsentrasjonen. Det er derimot individuell variasjon i hvor forstyrrende der er (f.eks. introversjon). Statisk musikk kan tenkes å overgå annen støy og dermed kanskje bedre kognisjon en smule. Men hvis du liker å høre musikk så kan det gjøre deg motivert til å jobbe, så av og til er det verdt det.
Lenke til kommentar

Hva er den mest lønnsomme rekkefølgen å gjøre følgende?

- Pusse tenna

- Bruke tanntråd

- Skrape tunge

- Munnskyll (til slutt antar jeg)

Antar tanntråd er best først.

Så likegyldig om det er å pusse tenner eller skrape tunge.

Så munnskyll.

 

 

Tanntråd først fordi det fjerner mat mellom tennene, å få pusset de områdene man kommer til etterpå, bak der maten lå vil jeg tro er nyttig. Om du pusser først, så fjerner maten mellom tennene vil området bak der maten er alltid forbli upusset.

Lenke til kommentar

På den tiden der man fortsatt drev krigføring ved hjelp av sverd og spyd osv. (antikken, middelalderen (med vikingtiden) osv.), hva gjorde man med alle likene etter slaget var over? For det kunne være flere tusen lik liggende igjen på slagmarken. Var det noen som gikk og ryddet opp eller ble de bare liggende der og råtne?

Lenke til kommentar

Må kvinner som er gravide med tvillinger, trillinger etc spise mer under svangerskapet?

Ja, de trenger mer næring og må derfor spise mer mat per dag, men tvillinger tar mer plass og det presser mer på magesekk og tarmer sånn at de har mindre plass til mat i magen. Med andre ord må de få i seg mer mat ved å spise hyppigere og mindre måltider. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men vil tippe rundt 8 "halve" måltider om dagen i siste trimester.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På den tiden der man fortsatt drev krigføring ved hjelp av sverd og spyd osv. (antikken, middelalderen (med vikingtiden) osv.), hva gjorde man med alle likene etter slaget var over? For det kunne være flere tusen lik liggende igjen på slagmarken. Var det noen som gikk og ryddet opp eller ble de bare liggende der og råtne?

Jeg aner egentlig ikke, men tipper de ble dratt og dumpet i sjøen eller dumpet utfor en nærliggende skrent. Deretter ble de vel overlatt til fugler, rovdyr og fisker. Det var ikke mye kunnskap om smittevern på den tiden så det kan godt hende slagmarken ble dyrket og det ble fisket i innsjøer med lik.

Lenke til kommentar

På den tiden der man fortsatt drev krigføring ved hjelp av sverd og spyd osv. (antikken, middelalderen (med vikingtiden) osv.), hva gjorde man med alle likene etter slaget var over? For det kunne være flere tusen lik liggende igjen på slagmarken. Var det noen som gikk og ryddet opp eller ble de bare liggende der og råtne?

 

Ofte var det ei kvinneoppgave å rydde på slagmarka. Ofte for å hente ut verdigjenstander og for å hente ut sine egne. Det finnes også historiske kilder på at kvinnene etter eit slag kuttet av penisen til fienden og puttet den i munnen for deretter å la liket ligge.

 

Etter som eg forstår så var det relativt vanlig å brenne lika. Dette var den enklaste måten å kvitte seg med lika på då ein ikkje trengte å bære lika så langt. Dersom slagmarka låg avsidesliggande til så er det ikkje sikkert det blei rydda i det heile tatt.

 

 

 

Eigentleg så er det ganske likt i moderne tid. Ein henter ut lika for å kunne begrave dei dersom det er mulig, men den enklaste løysninga er ofte å lage massegraver og erklære heile området som ein krigskirkegård. I frankrike kjem dei fortsatt over levninger etter soldater etter fyrste verdenskrig.

Lenke til kommentar

Undret meg over en ting her i dag tidlig. Nå som det begynner å gå mot kaldere tider så fryser vinduene på bilene, hvordan fungerer dette sammen med folk som benytter seg av p-bevis? I mange av bilene jeg gikk forbi var det helt umulig å se om det lå noen billett i vinduet. Må parkeringsvaktene gå rundt med isskrape for å sjekke hver bil, da?

Lenke til kommentar

Undret meg over en ting her i dag tidlig. Nå som det begynner å gå mot kaldere tider så fryser vinduene på bilene, hvordan fungerer dette sammen med folk som benytter seg av p-bevis? I mange av bilene jeg gikk forbi var det helt umulig å se om det lå noen billett i vinduet. Må parkeringsvaktene gå rundt med isskrape for å sjekke hver bil, da?

 

Parkeingsselskapene hevder jo at det er bileierens ansvar at billetten ligger synlig i vinduet, så en ivrig parkoman kunne sikkert finne på å skrive bot hvis ruta var isete.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Om vinteren er det betjenten som har ansvar for å skrape snø og is for å avdekke om billetten ER synlig.

. Kilde.

 

EDIT: legger ved en til:

 

 

 

- Det er ikke min erfaring at rim eller løv vanligvis gir spesielle utfordringer på bilrutene. Men snø eller is kan gjøre frontrutene helt eller delvis tildekket. Da må nødvendigvis betjenten fjerne så mye av det som dekker frontruten at kjøretøyet kan kontrolleres for gyldig billett, forteller styreleder i Norpark og kommunikasjonsdirektør i Europark Pål Gleditsch.

Kilde.

Endret av E.C.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...