Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Du er veldig bastant uten noen kilder her...

 

loudspeaker-waveform.gif

 

Den siste er bare en måte å tegne lydtrykket på som en funksjon av tiden, og ikke slik lydbølger egentlig er. At bølgelengden er f.eks 5 meter betyr at det er 5 meter mellom hvert "høytrykk".

 

Bølgen er IKKE 5 meter bred, den er like bred som omkretsen av sirkelen rundt lydkilden.

 

Det jeg mener er at hvert "høytrykk" (lyd er jo trykkbølger) ligger 5 meter fra hverandre om bølgelengden er 5 meter. På 100 meter har du altså 20 høytrykk ved denne bølgelengden.

Ja, jeg er ikke uenig i det, og har heller aldri sagt noe annet. Definisjonen på et bølgelengde er avstanden fra et gitt punkt på bølgen, til mønsteret repeterer seg igjen. Om man uttrykker dette som en sinuskurve eller fortetninger i luften har ingenting å si. Jeg reagerte på at du skriver at avstanden er 5 meter i tid, der du blander dimensjoner, og er i beste fall svært enkelt å missforstå.

 

Poenget mitt er at "at bølgelengden er 5 meter" betyr at bølgelengden er 5 meter, ikke at den er "5 meter i tid".

 

Og slik jeg tolket Simen1s innlegg, så mener han ikke at bølgen som kommer på bladet har en bredde (utstrekning i normalplanet til retningen) på 5cm, men at bølgelengden var 5cm, og at man da f.eks. har en bølgetopp (fortetning av luften) samtidig ved starten av bladet, og ved slutten av bladet, sett parallelt med lydens retning.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående øyediskusjonen så er vi faktisk blind i det øyeblikket vi flytter blikket. Det er det bildet som sist ble registrert som fester seg på hjernen i det tidels sekundet vi flytter blikket. Det er grunnen til at du ikke ser at øynene beveger seg når du ser i et speil, og flytter blikket fra høyre til venstre øye.

Lenke til kommentar

Høres rimelig ut. Mitt inntrykk er at jeg bare finner kombinasjoner av 200- og 500-lapper på skjermen. Ikke for eksempel 300.

 

Geir :)

Stemmer med mitt inntrykk, men man kan som regel alltid skrive 300 og andre tall som krever 100 lapp. Dog har eg også opplevd minibank som sier at 300 er ugyldig, kun 200 eller 400.

Lenke til kommentar

Det er nok helt sikkert hjernen, den som lager mesteparten av synsfeltet vårt og konstruerer store deler av det vi ser basert på erfaring. Men hva det kommer av aner jeg ikke.

 

Akkurat stjerner i øynene tror jeg er midlertidig dårligere tilførsel til selve retina som får den til å fyre feil i nervene der.

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer med mitt inntrykk, men man kan som regel alltid skrive 300 og andre tall som krever 100 lapp. Dog har eg også opplevd minibank som sier at 300 er ugyldig, kun 200 eller 400.

Min erfaring er at de tallene som blir vist på skjermen går opp i 200, men man kan taste inn ett manuelt beløp som går opp i 100, f.eks. 300. Mulig man må spesifisere at man ønsker "annet beløp" først. Men er nok variasjoner minibanker i mellom.

Hvis 300 er ugyldig, men 200 og 400 er gyldig, så er det trolig fordi den er tom for hundrelapper. I alle fall når det er ett sted man har fått hundrelapper før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper den gjør det fordi 200-lappene er prioritert, men når maskina går tom for 200-lapper så velger den heller fra det mindre lagret av 100-lapper hvis det mot formodning skulle være noen igjen.

jeg pleide å ta ut 1000 kr fra minibanken før

Hadde konto i postbaken

Da kunne jeg velge DNB eller Nordlandsbanken når jeg skulle ta ut penger uten stor gebyr

 

Nordlandsbanken ga meg konsekvent 200 kr sedler mens DNB konsekvent valgte 500 kr sedler

-

 

 

Så en liten kommentar om øyet sitt synsfelt og skjerm oppløsning

Selv om dere sier at man forlengst har overgått øyet på skjermoppløsningen så virker det snodig at oppløsningen forsatt ikke er god nok for mange

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...