Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du mener vel omvendt? Rød lakk absorberer alle andre farger unntatt rødt. Jeg diskuterte spørsmålet mitt på jobben og de mente en UV-farget lakk ville se svart ut til vanlig.

Da forutsetter du at den tiltenkte observatøren ser spekteret synlig + UV. Siden UV-lakken antagelig er myntet på vesner med annet fargesyn enn mennesker så vil jeg si at den viktigste egenskapen til UV-lakk er at den reflekterer UV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble vel en liten misforståelse. I det synlige spekteret så har vi masse ulike "synligspekterlakk", hvor du har både svart, som reflekterer tilnærmet ingenting og hvitt som reflekterer tilnærmet alt. Hva legger du i UV-lakk egentlig? Skal det reflektere alt UV-lyset som kommer inn eller absorbere alt?

Lenke til kommentar

En faktisk lakk vil være lagd av en base tilsatt forskjellige pigmenter. UV-lakken vil da inneholde et fluorescerende pigment. Det er ingenting i veien for at det kan blandes med andre pigmenter.

 

Ellers kan det fluorescerende pigmentet ha andre farger når det ikke blir eksponert for UV-lys. Så lenge det finnes energitilstander E0 (grunnivå), E1 og E2 slik at E2-E0 tilsvarer UV, E2-E1 tilsvarer synlig lys og spranget E2 -> E1 er lovlig kan det være fluorescerende under UV-lys.

Lenke til kommentar

Det ble vel en liten misforståelse. I det synlige spekteret så har vi masse ulike "synligspekterlakk", hvor du har både svart, som reflekterer tilnærmet ingenting og hvitt som reflekterer tilnærmet alt. Hva legger du i UV-lakk egentlig? Skal det reflektere alt UV-lyset som kommer inn eller absorbere alt?

 

Bilen skal se klart ultrafiolett ut for f.eks fugler som kan se UV-lys, slik en rødlakkert bil ser rød ut for oss.

Lenke til kommentar

 

Bilen skal se klart ultrafiolett ut for f.eks fugler som kan se UV-lys, slik en rødlakkert bil ser rød ut for oss.

Det gir vel nokså lite mening. Det synlige spekteret for oss er ca. 400-800nm, nokså smalt altså. UV går fra 10-400nm, altså det strekker seg over mer enn en potens. Hvis et vesen virkelig ser hele (eller større deler av) UV-spekteret, vil det nok være inndelt i forskjellige farger, akkurat som for oss.

 

For å snu det rundt, det blir som at "de" spør seg hvordan vi oppfatter objekter som absorberer/reflekterer EM-stråling i det synlige spekteret, og svaret er følgelig (for både oss og dem) alle tenkelige farger.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Leste et sted at de blå (Jepp elgen :) ) subpikslene på en amoled-skjerm har kortere levetid enn de andre. Og det er derfor du kan få "burn in". Hvorfor har den kortere levetid?

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

bolt er de man skrur i noe med ferdiglagede gjenger :)

Nei tror ikke det. Man får jo både bolter og skruer med maskingjenger.

 

Eks:

Dette kaller Clas Ohlson en bolt:

8871118635038.jpg

http://www.clasohlson.com/no/Bolt-6-kant/Pr111123540

 

Mens dette kaller Clas Ohlson en skrue:

8871120896030.jpg

http://www.clasohlson.com/no/Maskinskrue/Pr111133640

 

 

Begge har maskingjenger.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på en bolt og en skrue?

 

Jeg ville sagt at en bolt skrus inn i en mutter. Det finnes da skruer som skrus inn i gjenger...

 

Edit:

 

Dessuten bør det være en viss dimensjon på "objektet" for at det skal kalles en bolt.. Ville ikke kalt noe som er tynnere enn en blyant for en bolt...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Er det en analogi mellom analoge signaler / digitaliserte signaler og intelligens og kunstig intelligens? Det jeg tenker er at et digitalisert signal er samplet - det er tap av informasjon. Så kanskje det betyr at kunstig intelligens aldri kan bli selvbevisste.

 

Hehe, den var dyp! :p

Lenke til kommentar

Er det en analogi mellom analoge signaler / digitaliserte signaler og intelligens og kunstig intelligens? Det jeg tenker er at et digitalisert signal er samplet - det er tap av informasjon. Så kanskje det betyr at kunstig intelligens aldri kan bli selvbevisste.

 

Hehe, den var dyp! :p

 

Nei, for å svare enkelt ;)

 

Sampling betyr ikke nødvendigvis tap av informasjon (Nyquists samplingtheorem). Det du mener er forøvrig at digitaliserte (diskrete) signaler er kvantifiserte...

Lenke til kommentar

 

Nei, for å svare enkelt ;)

 

Sampling betyr ikke nødvendigvis tap av informasjon (Nyquists samplingtheorem). Det du mener er forøvrig at digitaliserte (diskrete) signaler er kvantifiserte...

 

Aha, jeg blander. Det er det jeg mener. Mener Nyquist at man kan kvantifisere noe analogt uten tap av informasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...