Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det kan da være juks selv om det er sunnere og mer økonomisk. Jeg er fullt klar over at kunstige alternativer ofte kan være å foretrekke fremfor naturlige og tradisjonelle, men hvis en skinke ikke er røkt, så er den ikke røkt. Smaksforskjellen kan jeg ikke si så mye om, jeg foretrekker kokt skinke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis en skinke ikke er røkt, så er den ikke røkt.

Jeg er selvsagt enig. Hvis noen påstår at en skinke med røykaroma er røkt så er det uriktig og dermed juks. Men hvis påstanden er at den er tilsatt røykaroma og det stemmer så er det riktig og ikke juks.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg referer til innleggene tidligere i tråden om rødt lys.

Det kan virke som rød lys er veldig mye bruk tid advarsler siden den røde fargen også er forbundet med faresignaler

 

Det er ( var ) brukt også på fotolabber

Da tenker jeg på det tidligere i tråden var nevnt at man venner seg raskere fra rød lys til mørke

 

Er det fordi det røde lyse oppfattes å ha en svakere intensitet en annet lys ?

 

Hvis poenget var at man skulle se lyset god så burde jo alarm lys være blå siden det vises god også i dagslys

 

Hvis man sitter med en pc skjerm så skiller ikke det blå seg så mye ut i forhold til resten av fargene, men ute i naturen gjør det det .

Aner dere hvorfor ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Kanskje de har to sett med taklamper, så de ikke alltid trenger det røde lyset?

Det stemmer. Ordinær belysning er hvit, og det skiftes til rødt i god tid før man har behov for mørkesyn, dvs. før man går til periskopdybde/overflaten, og det skiftes heller ikke nødvendigvis til rødt lys i hele båten, bare i kommandosentralen hvor periskopet og de offiserene/utkikkene som skal benytte det, evt. personell som skal ut/opp i tårnet befinner seg.

 

Filmanbefaling: "Das Boot" :wee:

Lenke til kommentar

Hvis man sitter med en pc skjerm så skiller ikke det blå seg så mye ut i forhold til resten av fargene, men ute i naturen gjør det det .

Aner dere hvorfor ?

 

Blått er en relativt sjelden farge i naturen. Bortsett fra blå daghimmel, blåbær, blå druer og plommer, enkelte fugle- og insektarter og blå øyne er det lite blått i naturen. Å lage blå plantefarger er omtrent umulig, man må ty til spesielle mineraler (f.eks koboltblått) eller kjemiske forbindelser for å lage blå fargestoffer til kunstnerfarger, lakk eller maling.

 

Fordi den blå delen av sollyset er den delen som brytes mest i atmosfæren ser daghimmelen blå ut, og det blå skumringslyset er det siste dagslyset som forsvinner når det blir natt. Derfor er det lurere å kle seg i hvite eller lyseblå klær hvis man vil vises i skumring eller mørke, enn å kle seg i gult, oransj eller rødt. Gule sykkeljakker vises godt i dagslys, men dårlig om kvelden eller natten. Nattsyklister gjør derfor lurt i bruke lys, det vises bedre i mørket.

Lenke til kommentar

 

Blått er en relativt sjelden farge i naturen. Bortsett fra blå daghimmel, blåbær, blå druer og plommer, enkelte fugle- og insektarter og blå øyne er det lite blått i naturen. Å lage blå plantefarger er omtrent umulig, man må ty til spesielle mineraler (f.eks koboltblått) eller kjemiske forbindelser for å lage blå fargestoffer til kunstnerfarger, lakk eller maling.

 

Fordi den blå delen av sollyset er den delen som brytes mest i atmosfæren ser daghimmelen blå ut, og det blå skumringslyset er det siste dagslyset som forsvinner når det blir natt. Derfor er det lurere å kle seg i hvite eller lyseblå klær hvis man vil vises i skumring eller mørke, enn å kle seg i gult, oransj eller rødt. Gule sykkeljakker vises godt i dagslys, men dårlig om kvelden eller natten. Nattsyklister gjør derfor lurt i bruke lys, det vises bedre i mørket.

Nå finnes det da flere blåaktige planter.

som f.eks blåklokke http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/B/Blaaklokke4.jpg

 

eller blåveis http://moseplassen.com/wp-content/uploads/2010/04/blaaveis-multi.jpg

 

jeg har funnet 9 planter som er blå : http://www.naturfakta.no/planter/?navn=blaablomster.htm

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubåter og lys:

Nå har jeg kun sporadisk vært ombord i operative ubåter, men en del andre "mørke steder" har man da vært. Hoved grunnen til rødt lys er å opprettholde en forskjell på natt og dag. Når det er lyst på overfalten eller utenfor fjellhallen, da har man normal belysning. Når det er natt på utsiden/oversiden har man nattbelysning, som ofte er rød (eller blå/grønn) og mye svakere. Dette er hovedsakelig av psykologiske årsaker, du blir ødelagt nok av å jobbe i 4 timersvakter på tilfeldige deler av døgnet om du ikke i tillegg skulle miste alle visuelle hint om hvilken tid på dagen det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finnes det da flere blåaktige planter.

som f.eks blåklokke http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/B/Blaaklokke4.jpg

 

eller blåveis http://moseplassen.com/wp-content/uploads/2010/04/blaaveis-multi.jpg

 

jeg har funnet 9 planter som er blå : http://www.naturfakta.no/planter/?navn=blaablomster.htm

 

Selvsagt finnes det flere eksempler på blått i naturen, elgen. Men jeg kan ikke skjønne at jeg måtte nevne hvert bidige ekempel på blått i naturen i et svar til deg for at du skulle godta svaret?

 

Poenget var uansett at blått er en av de skjeldne fargene i naturen. Og bortsett fra blårev, som er framavlet, nevn ti eksempler på blå pattedyr. Prøv ...

Lenke til kommentar

 

Selvsagt finnes det flere eksempler på blått i naturen, elgen. Men jeg kan ikke skjønne at jeg måtte nevne hvert bidige ekempel på blått i naturen i et svar til deg for at du skulle godta svaret?

 

Poenget var uansett at blått er en av de skjeldne fargene i naturen. Og bortsett fra blårev, som er framavlet, nevn ti eksempler på blå pattedyr. Prøv ...

Er det ikke noen primater/aper som har blått i ansiktet? Også har man blåhval. Eller tenker du på helblå/blå pels?

 

Edit: Blått er helt klart sjeldent i naturen. Utfra det jeg har observert selv, så er det mye grått, grønt, brunt, oransje og rødt.

Endret av Gnalern
Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjorde på en av Sjøforsvarets fregatter for 12-13 år siden. Der hadde vi rødt lys på broen, operasjonsrom og andre steder man var på vakt om natten, nettopp fordi det ikke tullet så mye med mørkesynet som annet lys. Alle som var på vakt på nattestid voktet religiøst om mørkesynet sitt, og jeg kan huske en vaktsjef på bro som klikket fullstendig når noen ferske menige gikk ut på brovingen og tente sigaretter med lighter uten å snu seg bort.

 

Det er for øvrig veldig fascinerende å være ute i fullstendig mørke, som i helt, helt mørkt, uten en eneste lyskilde i nærheten. Vi gikk en del på ubåtsøk til havs, og gikk da ofte under fullstendig lyd- og lysdisiplin langt fra lyskilder. Det er utrolig hvor mye mer av stjernehimmelen man ser, og hvor følsom øynene blir for selv ufattelig svake lyskilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"husk å stille klokka"

 

Hvordan gjøres dette på kirker, rådhus, offentlige bygg, etc? Vi andre kan jo drøye, og pusle med dette når vi tar morra-kaffen, men det kan vel ikke offentlige tillate seg? Så, sendes det folk ut midt på natta rundt i kongeriket for å ta seg av dette?

 

Eller har man muligens greid å automatisere alle slike store ur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvsagt finnes det flere eksempler på blått i naturen, elgen. Men jeg kan ikke skjønne at jeg måtte nevne hvert bidige ekempel på blått i naturen i et svar til deg for at du skulle godta svaret?

 

Poenget var uansett at blått er en av de skjeldne fargene i naturen. Og bortsett fra blårev, som er framavlet, nevn ti eksempler på blå pattedyr. Prøv ...

 

jeg fant noen eksempler på 25 blå dyr

 

av den grunn kan man lure på hvor sjeldent denne blåfargen egentlig er i forhold til andre farger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...