Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det kan man, og når valget står mellom elgen og simen er stort sett svaret gitt for min del.

AtW

Har du glemt brillene , eller ?

jeg referer til det som står på nettsidene til clas Olhson

Da mener du altså at alle påstandene simen1 kommer er riktig selv om det står noe annet på nettsiden til butikken

Da er det altså jeg som tar feil selv om jeg bare skriver det samme som står på på nettsidene

jeg tar dette som et dårlig forsøk på en fornærmelse

til dere andre så er det bare å klikke på linken lenger oppe i tråden så ser dere hva som står der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På TV-programmer der de kjøper og selger biler, avtaler de alltid å betale "cash".

Hva innebærer det? En koffert full av penger?

Hva er galt med nettbank?

Jeg brukte vanlig bank da jeg kjøpte min bil.

Det er ikke snakk om skitne penger og mafia. Bare bilsalg, der det er viktig å fremheve at det er cash.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Da mener du altså at alle påstandene simen1 kommer er riktig selv om det står noe annet på nettsiden til butikken

Da er det altså jeg som tar feil selv om jeg bare skriver det samme som står på på nettsidene

jeg tar dette som et dårlig forsøk på en fornærmelse

til dere andre så er det bare å klikke på linken lenger oppe i tråden så ser dere hva som står der

Det kan se ut til at butikken jukser litt med tallene her. For meg ser det ut til at de først oppgir maks lysstyrke, og deretter oppgir batterilevetid ved en lavere (ikke oppgitt) lysstyrke.

Redigert:

Her er produsenten sine spesifikasjoner: http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Tserie/t7.php?id=t7 De oppgir litt høyere lysstyrke (200 lumen). Når det gjelder batteritid oppgir de ikke mer enn 64 timer, og da sier de dessuten eksplisitt at dette er målt i en modus med lav lysstyrke.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

lommelykte hadde 170 lumen og 120 timers driftstid

Det er en annen lykt der som skal klare 480 timer

Den skal også rekke over 300 meter

Da kan man spørre seg om hvem som har rett her

Legg merke til at lysstyrken på lykten er justerbar. Det er vanlig å oppgi maksimal batteritid, altså med lysstyrken på minimum. Da leverer den nok vesentlig mindre enn 170 lumen. Hva angår avstanden den rekker handler det mest om kvaliteten på optikken. Her er LED Lenser markedsledende, de fleste lykter har ikke engang justerbar optikk.

Lenke til kommentar

jeg referer til denne

Det er en ting jeg stusser litte over

Det står at man får 480 T ( timer ) med fulle batterier

Så vid jeg kan se så er det ikke snakk om opplad bare batterier og da får man opptil 480 timer ( hvis opplysningene er riktig ) på vanlige batterier.

Hvem setter inn halvt brukte batterier i en slik lykt ?

Lenke til kommentar

Du vet jo faktisk ikke hvilken butikk du linker til en gang.....

Dessuten er det en kjent sak at batteritid når det skrives "opp til xx timer" betyr med svakere lys enn maks.

Ved maks lys har man betydelig mindre batteritid.

For eksempel den led hodelykten Eg nevnte hadde opptil 6 timer på en lading, men kun 1 time på maks styrke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet jo faktisk ikke hvilken butikk du linker til en gang.....

Dessuten er det en kjent sak at batteritid når det skrives "opp til xx timer" betyr med svakere lys enn maks.

Ved maks lys har man betydelig mindre batteritid.

For eksempel den led hodelykten Eg nevnte hadde opptil 6 timer på en lading, men kun 1 time på maks styrke.

joda , jeg linket først til en lommelykt som selges på clas olhson

senere linket jeg til en annen lommelykt uten tenke så mye på hvilken butikk det var

At det har endret seg til komplett.no er utenfor min kontroll

Men det spiller ingen rolle egentlig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Elgen: Jeg har vist hvordan man regner ut driftstid. For hver lommelykt du ønsker å regne ut driftstiden til, bruk regnemetoden i innlegg 69241 selv med de verdiene du vil ha.

Når nettsider ikke oppgir LED-ens (og tilhørende system) sin virkningsgrad så kan du gå ut fra 100 lumen per watt. I praksis varierer hvite LED mellom ca 40 og 120 lumen/Watt, men det finnes selvsagt noen utenfor dette området også. Nedad er det null som er grensen og oppad er det ca 150-160 lumen som er grensen i dag. (Men disse er svinedyre, har dårlig fargegjengivelse, høy fargetemperatur, høy pris og lav tilgjengelighet). Teoretisk maksimalt lysutbytte for alle lyskilder er 683 lumen per watt (100% virkningsgrad). 100 lumen/Watt er derfor et greit utgangspunkt om du ikke får oppgitt noen verdi.

Driftstid i timer = batterikapasitet i Ah * batterispenning i V * antall batterier * virkningsgraden til LED-en i lumen per watt * virkningsgraden til driveren og resten av kretsen som fraksjon / lommelyktas lysstyrke i lumen

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å spore av Elgen-ekspressen; hvor lenge siden var det man begynte med trening utelukkende for å se bra ut? Da mener jeg ikke som for eksempel spartanere, det var vel for å gå i krig, men heller kun for å flotte seg hvor enn dte måtte være.

Spartanerene var da meget forfengelige så det er ikke umulig at noen av de trente, mer eller mindre, for å se bra ut. Fra gamle historiske kilder ble de av en spion beskrevet som en gjeng med pyser som vasket seg og klippet håret før strid, men saken var at de gjorde kroppen klar for døden og da var det viktig å se bra ut. Ref: QI.

Lenke til kommentar

Hvor mye kaldere blir en 0,5 l flaske Cola som følge av trykkfallet når du åpner den for første gang?

Går ut fra en normal fleske fra butikken som ikke er blitt ristet noe mye.

Ren tipping, men ca 0 grader?

Gassen blir nok kaldere, men ikke-komprimerbar væske kan jeg ikke se skal bli påvirket av trykkfallet

Lenke til kommentar

På TV-programmer der de kjøper og selger biler, avtaler de alltid å betale "cash".

Hva innebærer det? En koffert full av penger?

Hva er galt med nettbank?

Jeg brukte vanlig bank da jeg kjøpte min bil.

Det er ikke snakk om skitne penger og mafia. Bare bilsalg, der det er viktig å fremheve at det er cash.

Kontant trenger ikke nødvendigvis bety kontanter, bare at hele kjøpesummen betales på stedet. Kort regnes stort sett også som en form for "kontant" betaling.

Problemet med nettbank-overføring er at de ikke avregnes umiddelbart; med mindre kjøper og selger bruker samme bank, så er det 3-4 bestemte klokkeslett på døgnet slike transaksjoner kjøres. Kjøper kan derfor i teorien kansellere/slette betalingen etter at selger har sett at du har "overført" pengene. Med mindre dere kjenner til klokkeslettene, og/eller kan vente noen timer på at pengene kommer inn på mottakers konto...

Lenke til kommentar

Problemet med nettbank-overføring er at de ikke avregnes umiddelbart; med mindre kjøper og selger bruker samme bank, så er det 3-4 bestemte klokkeslett på døgnet slike transaksjoner kjøres. Kjøper kan derfor i teorien kansellere/slette betalingen etter at selger har sett at du har "overført" pengene. Med mindre dere kjenner til klokkeslettene, og/eller kan vente noen timer på at pengene kommer inn på mottakers konto...

Meeeeh... De fleste banker har en funksjon som heter "betale umiddelbart" som gjør at regningen går avsted med en gang.

Brukt det et par ganger når eg skal hente varer eg har bestilt og tullingene skal ha betalt før eg får de. Da har de fått inn kronene på konto kjapt, mens eg ventet.

Dette er med DNB

Lenke til kommentar

Meeeeh... De fleste banker har en funksjon som heter "betale umiddelbart" som gjør at regningen går avsted med en gang.

Brukt det et par ganger når eg skal hente varer eg har bestilt og tullingene skal ha betalt før eg får de. Da har de fått inn kronene på konto kjapt, mens eg ventet.

Dette er med DNB

Betalinger mellom banker blir avregnet 4 ganger om dagen.

Før var det bare én, så det har jo blitt en bedring på det.

Betaling innad i f.eks DNB skjer øyeblikkelig.

http://www.dinside.no/895879/bankene-innforer-betaling-midt-paa-dagen

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...