Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Problemet er at han sprer vranglære... Ikke alle skjønner at det han sier ofte er feil, derfor må det rettes opp. Dessverre.

Riktig.

Én ting er å stille spørrende påstander som samtidig gjør andre lesere oppmerksom på at man ikke er 100% sikker selv.

 

En HELT annen ting er å bastant påstå feilaktighet etter feilaktighet, på tross av at man er i selskap av bedre vitende som må bruke tid på å forklare hvor skapet egentlig skal stå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker du da om ting som skjer over "tid" selv om det skjer fort

Du mister fullstendig poenget. Poenget er at lyspærer ikke produserer lys som følge av at den slutter å produsere varme. Noe du påsto i innlegget jeg siterte deg på.

 

jeg vet ikke hvorfor du snakker mot produsentene som hevder at ca 10% av energien blir til lys , resten til varme.

Snakker jeg mot produsentene? Kan du fortelle meg hvilke produsenter som hevder at glødetrådspærer har en virkningsgrad på 10%? Oppgi gjerne konkret hvilke glødetrådsprodukter disse påstandene gjelder for jeg kjenner ikke til et eneste selv om jeg jobber med dette.

 

her påstår du at 75 % av energien i en ledd blir til varme lyspæren blir 98 % til varme

Gratulerer! Du sier noe som stemmer. :)

 

jeg er enig i at en lyspøre blir var , men jeg har ikke opplev at en LED ( du trenger bry deg som mye om hvordan jeg har forkortet det da sammenhengen kommer frem) har bilt var noen ganger .

Snakker du om temperatur eller effekt når du sier "var"? Hva var lysutbytte og effekt på de LED du prater om? (Lumen og watt)

 

 

Det du sier henger ikke helt samme slik jeg opplever det

Da burde en LED også være ubehagelig var hvis man ter på den , noe den ikke er

eller nesten like varm hvis man snakker om lommelykt

Du prater om overflatetemperatur, ikke effekt, lysutbytte eller virkningsgrad. Det var virkningsgrad jeg pratet om. Du surrer jo bare og forveksler begreper og roter deg inn i din egen forvirring.

 

 

jeg får det heller ikke til stemme da en moderen ledd lykt er lang mer effektiv en som så.

Javel, hvilken lykt prater du om? Send meg en link til produktfakta om den så skal jeg vise deg at du tar feil. Igjen.

 

Med en vanlig pære er det enste som den bare gløder mens med en led blir man blendet med samme type og mengde batterier.

Hva har batterier med saken å gjøre?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Siter

jeg er enig i at en lyspøre blir var , men jeg har ikke opplev at en LED ( du trenger bry deg som mye om hvordan jeg har forkortet det da sammenhengen kommer frem) har bilt var noen ganger .

Snakker du om temperatur eller effekt når du sier "var"? Hva var lysutbytte og effekt på de LED du prater om? (Lumen og watt)

 

jeg er enig i at en lyspære blir varm , men jeg har ikke opplev at en LED ( du trenger bry deg som mye om hvordan jeg har forkortet det da sammenhengen kommer frem) har bilt varm noen ganger .

 

 

 

jeg snakker om varme.

 

 

Javel, hvilken lykt prater du om? Send meg en link til produktfakta om den så skal jeg vise deg at du tar feil. Igjen.

 

Jeg opplever da at både batteriene holder lengre og at det blir langt mer lys

en person har påstått at han hadde de samme batteriene i en led lykt i 10 år

lit merkelig hvis led lykter bare utnytter energien lit bedre

blir det ikke snakk om ca 30% bedre ( jeg husker ikke utregningene )

 

batterier bruker man i lykter som man tar med seg .

jeg brukte det som et eksempel for ha noe å sammenligne med

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

jeg er enig i at en lyspære blir varm , men jeg har ikke opplev at en LED ( du trenger bry deg som mye om hvordan jeg har forkortet det da sammenhengen kommer frem) har bilt varm noen ganger .

 

 

 

jeg snakker om varme.

 

 

Jeg opplever da at både batteriene holder lengre og at det blir langt mer lys

en person har påstått at han hadde de samme batteriene i en led lykt i 10 år

lit merkelig hvis led lykter bare utnytter energien lit bedre

blir det ikke snakk om ca 30% bedre ( jeg husker ikke utregningene )

 

batterier bruker man i lykter som man tar med seg .

jeg brukte det som et eksempel for ha noe å sammenligne med

Men hjelpe meg Elgen.

 

TILFØRT EFFEKT I FORHOLD TIL AVGITT EFFEKT!

 

Selvsagt varer batterier til LED lykter lenger enn til en lykt med halogen. Man bruker jo ikke så mye effekt. Det er da for pokker ikke effektbruken som diskuteres? Det er virkningsgrad.,

 

 

Og hvorfor gnager du om forkortingen du har gjort av LED? Det er ikke noe galt å skrive LED, og alle forstår hva du mener når du nå skriver LED. Det er svært få her inne som kan klassifiseres som idioter.-

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hjelpe meg Elgen.

 

TILFØRT EFFEKT I FORHOLD TIL AVGITT EFFEKT!

Det var varmen som var poenget mit

 

 

 

Selvsagt varer batterier til LED lykter lenger enn til en lykt med halogen. Man bruker jo ikke så mye effekt. Det er da for pokker ikke effektbruken som diskuteres? Det er virkningsgrad.,

Jada men det finnes en grense og den grense er blitt overskredet i forhold til det dere har fortalt meg

 

 

 

Og hvorfor gnager du om forkortingen du har gjort av LED?

her er de du som legger for mye i det.

jeg fikk en påpakning om at jeg hadde brukt feil forkortning

Lenke til kommentar

Jeg opplever da at både batteriene holder lengre og at det blir langt mer lys

en person har påstått at han hadde de samme batteriene i en led lykt i 10 år

lit merkelig hvis led lykter bare utnytter energien lit bedre

I en lyspære blir typisk 2% av effekten til synlig lys. I en LED er det nærmere 25%. Det er en faktor på 12.5 forskjellig. LEDen er ikke bare litt bedre, de er mer enn ti ganger bedre.

 

Dessuten er lysdioder bygd slik at de sender lyset stort sett rett frem. En lyspære sender like sterkt i alle retninger, og hvis man skal gjøre noe med det trenger man speil eller linser. Resultatet er at hvis man vil lyse opp et lite område rett foran seg, som man alltid vil i en lykt, må man bruke en mye mer lyssterk pære enn hvis man ville ha samme resultat fra en LED. Jeg er imponert om noen har hatt de samme batteriene i ti år, men hvis det var en ganske svak lykt som ikke har vært mye i bruk, og gode batterier, kan det være mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan fint ha batterier i 10 år hvis man bruker lykta lite og har mye kapasitet i batteriene.

Selv har brodern hatt samme batterier i LED-dykkerlykten sin i rundt 4 år, men her er det MYE batterikapasitet i forhold til bruk, og lite bruk.

Antall år en lykt fungerer betyr lite, det er antall timer den lyser som betyr noe, man kan fint ha en vanlig lykt i 10 år også, om man bruker den lite...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs på selvutladningen av batteriene. F.eks blybatterier har ganske stor lekkasjestrøm og selvutladning og etter et par år kan et blybatteri som var fulladet være helt flatt selv om det ikke har blitt brukt.

Det stemmer, batterier kan selvutlades, men kan også holde i 10 år. Så, når elgen sier han har hørt om en lykt som har holdt i 10 år er det ikke usannsynlig, om lykta knapt har blitt brukt. Det er så klart en forutsetning at batteriene ikke hat selvutladet. Det jeg skulle frem til er at hvor mange år noe holder ikke betyr så mye når man snakker om effekt på pæra...

Lenke til kommentar

Vi kan også regne med motsatt forutsetning: 10 års drift. For 10 år siden hadde high end hvite LED en effektivitet på ca 30 lumen/Watt. En lommelykt kan inneholde for eksempel 4 stk tykke D-batterier (Alkalisk LR20, 4* 1,5V * 8000 mAh = 48 Wh). La oss for enkelhets skyld si at det ikke selvutlader og at det holder spenninga helt til det er tomt. I så fall har Elgen hatt en relativt tung lommelykt med rekordsvake 16,4 mikrolumen lysstyrke stående på i 10 år. Inkluderer vi selvutlading, spenningsfall og mindre batterier så må lysstyrken ha vært ennå lavere.

 

Alternativt kan vi regne oss frem til driftstid med f.eks en 1 Watt LED i en lommelykt med 1 stk AA-batteri (Alkalisk, LR6, 1*1,5V 2700 mAh = ca 4 Wh). La oss for enkelhetsskyld si at det ikke selvutlader og holder spenninga til det er tomt. I så fall har Elgens lommelykt hatt en driftstid på under 4 timer i løpet av de ti årene. Ennå mindre om vi inkluderer selvutlading og spenningsfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

veldig hvor pessimistisk vi var da.

bare se her

Pessimistisk? Jeg synes jeg la til grunn et optimistisk grunnlag. Man la oss se ennå mer optimistisk på lommelykta du linker.

 

120 lumen, 4xAAA. La oss si at den hadde en fantastisk fantasi-LED med 100% virkningsgrad. Da produseres null varme og kun grønt lys med bølgelengde 555nm mens det trekker 0,1757 Watt. Altså så optimistisk det går an å være uten å bryte noen fysiske lover. La oss videre si at man bruker de beste AAA-batteriene som er mulig å få tak i. De har 1250 mAh. 4 sånne ville hatt en energikapasitet på 4 * 1,5V * 1,25 Ah = 7,5 Wh. La oss videre anta null selvutlading, null spenningstap, null indre motstand og null motstand i kretsen frem til LED-en. Mer optimistisk enn det går det ikke an å være. Da får vi en maksimal brukstid på 7,5W / 0,1757 Wh = 42,69 timer driftstid, eller i gjennomsnitt 0,03 sekunder per døgn i 10 år.

 

Synes du fortsatt forutsetningene mine er pessimistiske? I så fall hvilke? Hvilke verdier ville du brukt og hvorfor?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å spore av Elgen-ekspressen; hvor lenge siden var det man begynte med trening utelukkende for å se bra ut? Da mener jeg ikke som for eksempel spartanere, det var vel for å gå i krig, men heller kun for å flotte seg hvor enn dte måtte være.

Tror du får et definisjonsproblem her. Ellers blir svaret at vi sannsynligvis alltid har gjort det. I hvert fall så lenge vi har hatt kultur. Jeg har ikke noen problemer med å forestille meg at vi siden tidenes morgen har strevet for å ha høy status, deriblant gjort ting med kroppen vår, som en abstrakt form for seksuell seleksjon. Kanskje man kan spørre seg når man oppdaget at man kan gjøre repetitive øvelser for å se sunn ut. Men helt konkret vet jeg jo at man langt bak i antikken anså en veltrent kropp som attraktiv, så man må i hvert fall lengre bak i tid tenker jeg, men jeg er ingen historiker.
Lenke til kommentar

Pessimistisk? Jeg synes jeg la til grunn et optimistisk grunnlag. Man la oss se ennå mer optimistisk på lommelykta du linker.

 

120 lumen, 4xAAA. La oss si at den hadde en fantastisk fantasi-LED med 100% virkningsgrad. Da produseres null varme og kun grønt lys med bølgelengde 555nm mens det trekker 0,1757 Watt. Altså så optimistisk det går an å være uten å bryte noen fysiske lover. La oss videre si at man bruker de beste AAA-batteriene som er mulig å få tak i. De har 1250 mAh. 4 sånne ville hatt en energikapasitet på 4 * 1,5V * 1,25 Ah = 7,5 Wh. La oss videre anta null selvutlading, null spenningstap, null indre motstand og null motstand i kretsen frem til LED-en. Mer optimistisk enn det går det ikke an å være. Da får vi en maksimal brukstid på 7,5W / 0,1757 Wh = 42,69 timer driftstid, eller i gjennomsnitt 0,03 sekunder per døgn i 10 år.

 

Synes du fortsatt forutsetningene mine er pessimistiske? I så fall hvilke? Hvilke verdier ville du brukt og hvorfor?

lommelykte hadde 170 lumen og 120 timers driftstid

 

Det er en annen lykt der som skal klare 480 timer

Den skal også rekke over 300 meter

Da kan man spørre seg om hvem som har rett her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...