Pettersenper Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Det jeg ville satset på var å legge meg på pianioet da man heller fordeler kræsjet ut over lengre tid enn om man treffer rett etterpå. Dette vil lage gjøre at kræsjet ta lengre tid og dermed mykere for kroppen enn om man treffer ett knust piano i litt lavere hastighet.. Merk at tallene er noe unøyaktige Vil ikke bena kunne gi minst like god demping som et piano? Om man legger seg på pianoet vil overkroppen og de vitale organene få like stort, eller større trykk enn bena. Om bena går først vil de bli ødelagt, men de demper fallet. Iallefall stå på pianoet i stedet for å ligge. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Vil ikke bena kunne gi minst like god demping som et piano? Om man legger seg på pianoet vil overkroppen og de vitale organene få like stort, eller større trykk enn bena. Om bena går først vil de bli ødelagt, men de demper fallet. Iallefall stå på pianoet i stedet for å ligge. Det er faktisk størst sjanse for å overleve om man legger seg på ryggen, med armene bak hodet.. Dette fordeler trykket over hele kroppen og er vistnok statistisk sett den beste måten å overleve fall på. Tipper det har noe med at f.eks ryggraden fort ryker og at indre organer flytter seg for langt ned om man står. Ligger man på ryggen har ikke de indre organene så mye plass å flytte seg på, ryggen vil heller ikke knekke så fort. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er faktisk størst sjanse for å overleve om man legger seg på ryggen, med armene bak hodet.. Dette fordeler trykket over hele kroppen og er vistnok statistisk sett den beste måten å overleve fall på. Tipper det har noe med at f.eks ryggraden fort ryker og at indre organer flytter seg for langt ned om man står. Ligger man på ryggen har ikke de indre organene så mye plass å flytte seg på, ryggen vil heller ikke knekke så fort. Hvor har du hørt det? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til den påstanden, det er nok bedre enn mye, men bedre enn å bruke beina som "deformasjonssone"? Det jeg tviler på at det er tilfellet før godt over 10 meter som ett minimum. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Farten bremses kraftig for hver gang en ny kroppsdel treffer bakken. Så du vil treffe med beina først og hodet sist i en rullebevegelse. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Har også hørt at å lande med beina først definitivt er det beste, med mindre man faller så høyt at luftmotstand kan ha en innvirkning. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hvor har du hørt det? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til den påstanden, det er nok bedre enn mye, men bedre enn å bruke beina som "deformasjonssone"? Det jeg tviler på at det er tilfellet før godt over 10 meter som ett minimum. AtW Tja, f.eks her: http://www.wikihow.com/Survive-in-a-Plummeting-Elevator Mythbusters konkluderte med at det var best å ligge i en fallende heis, ser ingen særlig forskjell inni en heis og oppå ett piano, "The best speculative advice from an elevator expert would be to lie on the elevator floor instead of jumping." http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%282004_season%29#Elevator_of_Death Å lande på bena for så rulle er nok det beste, men tvilsomt at man klarer det når man lander oppå ett piano. Godt mulig du har rett, har ikke sovet det siste døgnet så hjernen funker ikke helt optimalt nå. Finner ingen veldig gode kilder på hva som er best med noe under deg. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Å lande på beina fra stor høyde er en risikosport. Jeg har hørt om ett tilfelle der en fyr hoppet ut av et vindu i n-te etasje. Da han traff bakken med beina først gikk lårbeina tvers gjennom hofteskålene og torpederte de indre organene. Å ligge på ryggen med hendene under hodet når heisen stopper er nok det aller beste, selv om man risikerer hjernerystelse. Å ligge oppe på noe flatt som kan dempe kollisjonen, er bra forutsatt at man ikke blir spiddet av enkeltdeler. Å legge seg på en stabel med pappesker vil være bedre enn å legge seg på et flygel/piano, da slike musikkintrumenter inneholder solide metallrammer som strengene festes til. Endret 8. oktober 2013 av SeaLion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Tja, f.eks her: http://www.wikihow.com/Survive-in-a-Plummeting-Elevator Mythbusters konkluderte med at det var best å ligge i en fallende heis, ser ingen særlig forskjell inni en heis og oppå ett piano, "The best speculative advice from an elevator expert would be to lie on the elevator floor instead of jumping." http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%282004_season%29#Elevator_of_Death Å lande på bena for så rulle er nok det beste, men tvilsomt at man klarer det når man lander oppå ett piano. Godt mulig du har rett, har ikke sovet det siste døgnet så hjernen funker ikke helt optimalt nå. Finner ingen veldig gode kilder på hva som er best med noe under deg. I en heis vet du ikke når den treffer bakken, som er en vesentlig faktor. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Å lande på beina fra stor høyde er en risikosport. Jeg har hørt om ett tilfelle der en fyr hoppet ut av et vindu i n-te etasje. Da han traff bakken med beina først gikk lårbeina tvers gjennom hofteskålene og torpederte de indre organene. Å ligge på ryggen med hendene under hodet når heisen stopper er nok det aller beste, selv om man risikerer hjernerystelse. Å ligge oppe på noe flatt som kan dempe kollisjonen, er bra forutsatt at man ikke blir spiddet av enkeltdeler. Å legge seg på en stabel med pappesker vil være bedre enn å legge seg på et flygel/piano, da slike musikkintrumenter inneholder solide metallrammer som strengene festes til. Å lande fra stor høyde er en risikosport. Det finnes mange tilfeller der folk har overlevd greit fall på 20 meter pluss/minus og lander på beina, du kan sikkert finne eksempler på det motsatte både med å lande på beina og på ryggen. En som er godt trent vil antakelig kunne lande på gress eller sand fra 6-7 meter uten særlig store problemer når de lander på beina, det samme er neppe tilfellet om du lander på ryggen. Og du risikerer langt mer enn en hjernerystelse av å være inne i en fallende heis liggende på gulvet i heisen. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Problemet med å stå inne i en fallende heis er at du ikke vet når heisen stopper. Hopper man utendørs eller inne i et rom, så ser man vanligvis bakken/gulvet som kommer i mot og kan dermed vite når man skal ta i mot med beina og rulle over. Står man inne i en fallende heis aner man ikke noe før den plutselig bråstopper. Heldigvis er det komplett umulig å få en normal heis til å falle, de er sikret på flere måter slik at man må virkelig sabotere de bevisst får å få de til å falle. Mythbusters hadde et svare strev med å koble bort alle sikkerhetssystemene før de fikk forsøksheisen sin til å falle. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hvor kommer alle historiene med folk som har overlevd heisfall da? Jeg tror jeg skal prøve å begynne å lande på ryggen når jeg hopper rund i stedet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hvor kommer alle historiene med folk som har overlevd heisfall da? Det er en type historier som kalles myter. De fleste av mytene er ikke sanne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Problemet med å stå inne i en fallende heis er at du ikke vet når heisen stopper. Hopper man utendørs eller inne i et rom, så ser man vanligvis bakken/gulvet som kommer i mot og kan dermed vite når man skal ta i mot med beina og rulle over. Står man inne i en fallende heis aner man ikke noe før den plutselig bråstopper. Heldigvis er det komplett umulig å få en normal heis til å falle, de er sikret på flere måter slik at man må virkelig sabotere de bevisst får å få de til å falle. Mythbusters hadde et svare strev med å koble bort alle sikkerhetssystemene før de fikk forsøksheisen sin til å falle. Ja, det er det, som tidligere nevnt, men det opprinnelige spørsmålet var om å falle ut for ett stup. De fleste fall er av en slik karakter at man vet når man treffer bakken. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er en type historier som kalles myter. De fleste av mytene er ikke sanne. Ja, såvidt meg bekjent har det bare skjedd to ganger i historien at heiser har falt ned i fritt fall (normale "passasjerheiser med kabler, regner ikke med gruveheiser o.l.), og det har vært 9/11 og en bombe som traff en bygning, dvs store utvendige skader. AtW Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Er en episode til hvor ett B-25 krasjet med Empire State Building i 1945 http://en.wikipedia.org/wiki/B-25_Empire_State_Building_crash Elevator operator Betty Lou Oliver was injured. Rescuers decided to transport her on an elevator which they did not know had weakened cables. She survived a plunge of 75 stories, which still stands as the Guinness World Record for the longest survived elevator fall Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Er en episode til hvor ett B-25 krasjet med Empire State Building i 1945 http://en.wikipedia.org/wiki/B-25_Empire_State_Building_crash Ja, hele flyet var det kanskje, ikke en bombe, men var den saken jeg tenkte på. AtW Lenke til kommentar
Looke Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Har en 60" plasma som bruker mellom 400-500 W når den er i bruk, om jeg har et svart bakgrunnsbilde på den så synker forbruket til 60 W. Hvor mye strøm tror dere vi kunne spart ved at alle nettsider istedenfor å ha "lyse" bakgrunnsfarger heller hadde hatt svarte bakgrunnsfarger og lys skrift ? Alle skjermer bruker vel ikke mindre strøm om de har svart bakgrunnsfarge heller da, men det er vel en måte og spare strøm på Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Kapasiteten fikser man ved å velge et større batteri. Det blir selvsagt tyngre og dyrere. Ta et kjapt estimat med utgangspunkt i pris og vekt på Tesla model S. Teslaen veier 2,1 tonn, koster en halv million og med kjøremønstret til en bybuss varer den nok 4-5 timer. Batteriet utgjør en vesentlig del av prisen og vekta på bilen. La oss si halve prisen og halve vekta bare for å ha et utgangspunkt. Skal man doble kapasiteten til 8-10 timers bykjøring så ville den kostet rundt 750 000 kr og veid 3,15 tonn. Skalerer vi opp denne hypotetiske teslaen til å bli en buss (anta 10x lineær pris og 10x lineær vekt) så vil den veie ca 31,5 tonn og koste 7,5 millioner. Dette er et kjapt og grovt estimat. Vi kan sikkert regne bedre på det, men bare som et utgangspunkt ser det temmelig håpløst ut både med tanke på vekt og pris. Dette illustrerer vel også godt hvorfor mange av oss kjapt kommer inn på alternative løsninger.. Bare for å legge til; batterivekten på Tesla Model S er nok drøyt halvparten av det du estimerer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hoppet har forsvinnende lite effekt. Husk at du bruker like mye energi på å skyve pianoet nedover som du bruker på å skyve deg oppover. Så du har ikke effekten av ett vanlig hopp, men selv ett vanlig hopp vil være for lite til å ha merkbar effekt på overlevelsen. Så, nei. hoppet har veldig, veldig lite å si. Men, får ta fakta her også. Ett menneske klarer maks hoppe 50km/t, i fritt fall vil dette så vidt jeg vet utgjøre ca 25km/t da man også dytter pianoet nedover. Terminalhastigheten til ett piano er estimert til 130 km/t. Så, om du hopper rett før, vil din hastighet være rundt 105km/t. Nå har jeg ikke funnet ut hvilken hastighet det er sansynlig at man dør i, men i bil ligger den vel på¨rundt 70KM/t, da med en mye mykere kræsj pga deformeringssoner osv. Det jeg ville satset på var å legge meg på pianioet da man heller fordeler kræsjet ut over lengre tid enn om man treffer rett etterpå. Dette vil lage gjøre at kræsjet ta lengre tid og dermed mykere for kroppen enn om man treffer ett knust piano i litt lavere hastighet.. Merk at tallene er noe unøyaktige Nice regna:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Spesialbagasje på fly er gjerne "golfutstyr, ski/snowboard utstyr, fiskestang, våpen, sykkel i hard koffert, sykkel uten hard koffert, kite utstyr, dykkerutstyr, surfebrett og windsurfing utstyr", uavhengig av forpakkning. Mye av dette kan fint pakkes som vanlig bagasje. Er det noen grunn utenom ukurat form og størrelse som gjør at det går som spesialbagasje? Pleier dra med dykkerutstyr på fly, men ser ikke hvorfor dette skal være spesialbagasje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå