Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor varmt ma det vaere for at et vanlig papirark skal ta fyr. Og er det mulig a overopphete vann til en slik grad, slik at det antenner papiret?

Det finnes mange typer papir, så det finnes ikke et spesifikt universelt svar på det første spørsmålet.

Les mer om ulike papirtyper på http://no.wikipedia.org/wiki/Papir

I sci-fi-romanen 541 Fahreheit av Rad Bradbury oppgis dette som den temperaturen da papiret i bøker tar fyr (282°C).

Om det er mulig å sette fyr på papir ved hjelp av veldig varm vanndamp, aner jeg ikke. Det er imidlertid mulig å varme opp vann og la det koke i papir som er brettet som et kar eller en kopp over en åpen flamme (bål eller gassbrenner). Så lenge papiret er vått av vannet oppi, så vil ikke papiret ta fyr. Men når alt vannet har fordampet, så tar papirkaret fyr.

Lenke til kommentar
Så lenge papiret er vått av vannet oppi, så vil ikke papiret ta fyr. Men når alt vannet har fordampet, så tar papirkaret fyr.

Det har nok lite å si om papiret i seg selv er vått. Det viktigste er at vesken oppi papiret holder seg under hundre grader celsius.

Red.: Vesken holder temperaturen på papiret nede, og hindrer det da i å ta fyr.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Så lenge papiret er vått av vannet oppi, så vil ikke papiret ta fyr. Men når alt vannet har fordampet, så tar papirkaret fyr.
Red.: Vesken holder temperaturen på papiret nede, og hindrer det da i å ta fyr.

Du har rett. Men utsiden av koppen/karet har høyere temperatur enn 100°C, og likevel vil heller ikke utsiden bli svidd så lange papiret er vått og det er flytende vann oppe i koppen/karet.

Lenke til kommentar

Barbering:

Hører alt og alle fortelle at barbering med høvel og kniv skal gjøres i samme retning som hårene vokser. Noen andre enn meg som syntes dette ikke funker? Seff kutter dette det grove, men det er jo masse igjen. Jeg får en tettere barbering med maskin en det jeg gjør ved å barbere med hårene. Er det noen tips jeg har bomma her for å få en tett barbering?

Tannpuss:

Er det skadelig å pusse tennene forlenge? Jeg har en tendens å gå på badet, hente tannbørste og tannkrem, så gå å f.eks se på tv. det hender jeg sa sitter å pusser tennene i en halvtime uten og legge merke til det. Ikke sitte der med tannbørsten i munnen bare, men fysisk pusse i en halvtime..

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Tannpuss:

Er det skadelig å pusse tennene forlenge? Jeg har en tendens å gå på badet, hente tannbørste og tannkrem, så gå å f.eks se på tv. det hender jeg sa sitter å pusser tennene i en halvtime uten og legge merke til det. Ikke sitte der med tannbørsten i munnen bare, men fysisk pusse i en halvtime..

Det gjør jeg også, med elektrisk tannbørste i ca 10 minutter foran PC-en. kan ikke se for meg at det er farlig sålenge du ikke presser for hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...