Han Far Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Bilbatterier er bly og svovelsyrebatterier. Det er helt andre materialer involvert enn i alkaliske og NiMH-batterier. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hvorfor er det prinsipp/egenskap forskjell på husholdningsbatterier vs bilbatteri, hvis man kan stille spørsmålet slik? Det er faktisk mye likere enn du tror. Bilbatterier blir ikke varme i det øyeblikket du vrir om tenninga, det blir antagelig ikke særlig varmt selv med lang tids kjøring fordi motorrommet er konstruert for nedkjøling. Kulde bevarer energien i batteriet (lav utlading og selvutlading). Når det blir varmt, f.eks i en varm garasje, så yter det som det skal igjen. Energien har ikke gått tapt selv om det har vært vanskelig å tappe energien fra det. Årsaken til at det oppfører seg slik er at kjemiske reaksjoner går saktere når det er kaldt. Det gjelder både selvutlading og ønsket utlading. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er det realistisk at batteriteknologi kommer til å utvikle seg noe særlig mer heller har vi nådd et teoretisk tak? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er det realistisk at batteriteknologi kommer til å utvikle seg noe særlig mer heller har vi nådd et teoretisk tak? Har vel øket ganske jevnt og trutt med noen prosent i året siden lithium ion først ble introdusert. Ultraportable er kun mulig pga introduksjonen av større og sikrere lithium polymer batterier til lavere priser enn før. Lithium polymer er fortsatt et område med masse potensiale for nye cellestrukturer inni battericellen, forskjellige kjemikalier, og smarte måter å forhindre dem fra å eksplodere - som lenge har vært en av tingene som holder prisen oppe på lipo. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Det er faktisk mye likere enn du tror. Bilbatterier blir ikke varme i det øyeblikket du vrir om tenninga[...] Og derfor det gamle "indianertrikset" for å få start på en røten bil med gammelt batteri i streng kulde: sett på fjernlysene, setevarme og bakrutevarme i 30 sekunder og så vent litt før du setter igang startmotoren. Forhåpentligvis var varmen som som ble utviklet ved å nesten kortslutte batteriet nok til at batteriet gir spenning nok til at starter-releet klarer å slå inn. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis man tenker litt på utviklingen her , er det da realistisk å tro at man en gang i fremtid får busser eller andre tyngre kjøretøy til gå kun på batteristrøm , samtidig som at man ikke trenger å ladde før arbeidsdagen er omme ? Her tenker jeg 8 timers kjøring. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Blir atomur påvirket av temperatur? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis man tenker litt på utviklingen her , er det da realistisk å tro at man en gang i fremtid får busser eller andre tyngre kjøretøy til gå kun på batteristrøm , samtidig som at man ikke trenger å ladde før arbeidsdagen er omme ? Her tenker jeg 8 timers kjøring. Ja, det er nok kun et spørsmål om tid før det er mulig. I hvert fall med bybusser, som jo stadig stopper på holdeplasser. Men det innen overkommelig tid er det nok mer realistisk med induksjonslading på holdeplassene, når bussen likevel står stille. Island har faktisk hatt planer om å elektrifisere hele den islandske fiskeflåten, for å gjøre islandsk økonomi uavhengig av oljeimport. Jeg er dog usikker på om disse planene fortsatt står fast, etter finanskrisen for noen år siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Kjøreledninger fikser den biffen, helt uten at det kreves massiv utvikling av batteriteknologien eller upraktisk stor ladeeffekt på holdeplassene. Alternativt lading fra skinner i bakken, induktiv lading langs traseen, diesel/bensindrevet generator om bord eller på andre måter mer eller mindre kontinuerlig lading av rimelige (små) batterier. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Problemet med kjøreledninger eller skinner i bakken er jo nettop de begrensingene det medfører . Kommer man virkelig til å ha råd til å investerere i infrastruktur som dekker mage mil med slike skinner ? jeg sammenligner med bussystemet hjemme , men har ikke regnet ut strekingen disse busene kjører Endret 6. oktober 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Blir atomur påvirket av temperatur?Atomur er avhengig av å opereres på temperatur nær 0 K for å virke, så siden det er kjølesystemet som avgjør temperaturen vil ikke temperaturen til omgivelsene ha noe å si. Jeg er usikker på hvor viktig den eksakte operasjonstemperaturen er. Jeg husker ikke detaljene i operasjonsprinsippet, men ut fra det jeg husker burde avhengigheten til operasjonstemperaturen være svært liten. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Med litt effektive batterier burde det være nok med hurtiglading på noen få trafikknutepunkter. De fleste holdeplassene ute i perifere strøk kunne dermed forbli like enkle som i dag. Strømskinner er åkei der det er lite snø og is, men krever også sikring slik at uvedkommende ikke risikerer å komme i berøre med farlig strøm. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er det realistisk at batteriteknologi kommer til å utvikle seg noe særlig mer heller har vi nådd et teoretisk tak? Går du tilbake 10/20/30 år, så kunne du ha spurt det samme. Ser ikke hvordan spørsmålet kan bli svart med ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Problemet med kjøreledninger eller skinner i bakken er jo nettop de begrensingene det medfører . Kommer man virkelig til å ha råd til å investerere i infrastruktur som dekker mage mil med slike skinner ? jeg sammenligner med bussystemet hjemme , men har ikke regnet ut strekingen disse busene kjører Joda, jeg ser en del begrensninger med det, men det var ikke det du spurte om. Du spurte: Hvis man tenker litt på utviklingen her , er det da realistisk å tro at man en gang i fremtid får busser eller andre tyngre kjøretøy til gå kun på batteristrøm , samtidig som at man ikke trenger å ladde før arbeidsdagen er omme ? Her tenker jeg 8 timers kjøring. Kjøreledninger løser nettopp det problemet du spurte om og man trenger ikke en gang vente lenge for teknologien og trollybusser har vært på markedet og i drift i mange tiår. Rene elbiler er også eldre enn folk flest tror. Den første rene elbilen kjørte allerede for 131 år siden. SeaLion: Problemet med få ladesoner eller rettere sagt kort andel av dagen til ladepauser, er ladeeffekten. Særlig for større kjøretøy. Det er ikke særlig praktisk eller gjennomførbart med 100-500 kW ladeeffekt som et slikt system legger opp til. Effekten bør tilføres i stor grad kontinuerlig for tyngre kjøretøy som er i kontinuerlig trafikk. Det er selvsagt noen praktiske problemer og infrastrukturkostnader, men det gir også høy ladeeffekt. Man må søke seg frem til et kompromiss. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Ein anna måte å få bussane til å gå kun på batteri er å standarisere batteripakkane, og ved å montere dei lett tilgjengelig i bussen. Dersom batteria hadde likna på f.eks drillbatteri (i stor størrelse) så hadde det ikkje tatt mange minutter å svinge innom ein servicestasjon der ein med truck hadde plugga frå det gammle batteriet og satt inn eit nyoppladda batteri. Idieélt sett så skulle service stasjonen vært bemanna med industriroboter som då kunne bytte batteri utan å ha servicemann på staden eller ha bussjåføren måtte gå ut av bussen. Med denne løysninga så er dagens batteri rikelig gode nok. Dei einaste bussane som kan få problemer med ei slik løysning er ekspressbussane, men sidan batteriet er standarisert så hadde det berre vært snakk om å inngå avtale med eit lokalt busselskap som ekspressbussen kjøyrer gjennom. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Finnes jo bla. et sånt system til personbiler. Noe israelske greier. Der man bytter batteriet istedet for å lade det opp. Men er kun Renault som har laget en bil der dette kan gjøres på. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Finnes jo bla. et sånt system til personbiler. Noe israelske greier. Der man bytter batteriet istedet for å lade det opp. Men er kun Renault som har laget en bil der dette kan gjøres på. Nei, Tesla også har teoretisk mulighet for dette. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40994 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jau. Men kun Renault har laget en bil som passer til det nevnte systemet. Som forøvrig er konkurs. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hvordan lindrer halspastiller sår hals? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hvordan lindrer halspastiller sår hals? Forestiller meg at de balsamerer det såre på en måte, men vet ikke egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå