Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ankeret i en kontaktor er ikke en magnet. Da spiller det ingen rolle hvilken polaritet magnetfeltet har.

Sagt på en annen måte: Hvis du har en magnet så vil den trekke til seg en spiker, uansett hvilken vei du holder magneten. En magnet kan kun frastøte en annen magnet.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forskjell på proteiner og proteiner? Tanken som slo meg er at ulike proteiner består av ulike aminosyrer. Kan man si at noen proteiner er sunnere enn andre? Er f.eks proteinene i blodpølse sunnere enn proteinene i ost?

Utdyping: Gluten består f.eks av de to proteinene gliadin og glutenin. Noen blir syke av å spise dem. Men hvis man ikke har glutenintoleransene/cøliaki, er gluten da mer eller mindre sunt enn andre proteiner?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil fra hukkommelsen så har du en del aminosyrer som du skal få i deg, enkelte kan kroppen framstille selv fra andre, mens noen er såkalte essensielle aminosyrer som man må få i seg fra proteiner utenfra. Om et protein inneholder alle de essensielle aminosyrene så er det et fullverdig protein som kan dekke hele proteinbehoved ditt (alle aminosyrene). Soyaprotein er en av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe formelt i veien for at et AP-medlem (eller AP-stortingsrepresentant for den del) kan sitte i en borgerlig regjering? Sett at H/FRP/KRF/V danner regjering, men av en eller annen grunn ønsket seg noen fra AP som statsråd? Er det noen formaliteter som gjør at vedkommende da må melde overgang partitilhørighetsmessig, eller ville det gått an?

Neppe noe "formelt" i betydningen "forbudt ihht Norges Lover", men AP ville sannsynligvis ekskludere vedkommende. Vedtektene deres sier bl.a. "Det er ikke tillatt å danne fraksjoner som arbeider mot partiet og partiets vedtak. Det er uforenlig med medlemskap i partiet å være medlem av eller yte støtte til organisasjoner som i sin virksomhet motarbeider partiets politikk og kandidater."

(hentet fra mitt innlegg her.)

Lenke til kommentar

Hjernen min stoppet helt opp på et relativt simpelt geometrisk spørsmål.

Jeg har en projektor som ikke har horisontal Keystone innstilling (kun vertikal) også har tydeligvis ikke leiligheten min vinkelrette vegger fordi bildet fikk en keystone horisontalt på tross av at jeg har projektorlinsa like langt fra veggen som midten av lærerettet er fra veggen på den enden.

Så ville jeg regne ut hvor mye til siden jeg må flytte projektoren for å unngå denne keystonen på lærerettet = få projektorlinsa nøyaktig i midten av lærerettet vinkelrett på lærerettet. Også stoppet det litt opp i hodet mitt. Her er målene:

Projector_zpseecb5079.jpg

Noen som kan hjelpe litt til med å regne ut hvor mye projektoren må forskyves til venstre for å få riktig bilde?

Og ja det er selvsagt 16:9 format så bredden blir da 218,3 Cm regnet ut fra middelverdien på høyden (122,8 Cm)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Hvorfor føles vind kaldt på kroppen?

Fordi hvis det ikke er noe vind vil kroppen være "dekket" av oppvarmet luft, vinden vil erstatte denne luften med kaldere luft.

Lenke til kommentar

Hvilke nærliggende stjerner har gått supernova ...

• A. siste 1 milliard år
  • B. siste 1 million år

.. og hva ble konsekvensene for livet på jorda?

Hvilke nærliggende stjerner kommer sannsynligvis til å gå supernova

• C. de neste 1 million år
  • D. de neste 1 milliard år

.. og hva blir konsekvensene for livet på jorda?

Redigert: Litt flaut, men jeg fant forholdsvis gode svar hos Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_supernova_candidates

http://en.wikipedia.org/wiki/Near-Earth_supernova

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilke nærliggende stjerner har gått supernova ...

En liten kommentar til akkurat dette: Etter en supernova er det som er igjen ikke en stjerne i vanlig betydning, så stjernene på listen (med et mulig unntak av de hvite dvergene) kan ikke ha gått supernova. Hvis det i det hele tatt er en sentral rest igjen etter en supernova er dette en kompakt sak, typisk en nøytronstjerne eller et svart hull. Hvite dverger oppstår vanligvis i den litt mindre dramatiske slutten til stjerner som er for små til å gå supernova, men om en supernova også kan resultere i en hvit dverg vet jeg faktisk ikke. Noen andre som vet?

Lenke til kommentar

Hvorfor føles vind kaldt på kroppen?

Hvis lufttemperaturen er over ca 34°C føles faktisk all vind oppvarmende, dess mer det blåser dess varmere føles det.

Når lufta er kjøligere blåser vinden bort et oppvarmet luftlag rundt kroppen, dess mer det blåser dess sterkere er avkjølingseffekten. Man kalles denne vindavkjølingseffekten for effektiv temperatur, men er det null grader og det blåser full storm vil gjenstander aldri avkjøles til lavere temperatur enn lufttemperaturen, avkjølingen vil bare gå fortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...