Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mote spiller også inn på fargevalg. I starten ble man inspirert av nordeuropeiske teglsteinhus, som er røde gjerne med hvite lister. Gul(oker-farge) var også billig, men var ikke på moten på samme måte som rødt i byene. Antagenig var gult en trend langs kysten, og rød på landet. Trenger ikke være en underliggende grunn til at det er sånn.

Det var nok både gule låver og røde hus plassert langs kysten.

Gul og rød på den tiden har så vidt jeg kan se samme egenskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

I det siste har jeg merket noe rart angående søvnen min.

Pleier å stå opp klokka seks hver dag utenom i helga. På fredagen starta vi noen timer seinere og jeg sov noen timer lengre.

 

Det som var rart var at jeg følte meg trøttere da, etter å ha sovet to timer lengre, enn når jeg sover til klokka 6.

 

Hvorfor skjer dette? Hvordan?

Lenke til kommentar

Hei!

I det siste har jeg merket noe rart angående søvnen min.

Pleier å stå opp klokka seks hver dag utenom i helga. På fredagen starta vi noen timer seinere og jeg sov noen timer lengre.

 

Det som var rart var at jeg følte meg trøttere da, etter å ha sovet to timer lengre, enn når jeg sover til klokka 6.

 

Hvorfor skjer dette? Hvordan?

Vet ikke helt sikkert, men det er en del teorier som mener at du går mellom lett og dyp søvn i løpet av natta. Når du står opp klokka 6 er du mest sannsynlig i lett søvn og det er da ideelt å så opp. Om du sover en time til kommer du inn i dyp søvn igjen og det blir mye tyngre å stå opp.
Lenke til kommentar

Vet ikke helt sikkert, men det er en del teorier som mener at du går mellom lett og dyp søvn i løpet av natta. Når du står opp klokka 6 er du mest sannsynlig i lett søvn og det er da ideelt å så opp. Om du sover en time til kommer du inn i dyp søvn igjen og det blir mye tyngre å stå opp.

søvnen din blir mindre dyp jo lenger du sover.

 

se her; upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/HYPNOGRAM_created_by_Natasha_k.jpg

 

Jeg tror det kan være tilfeldig, men det kan også være det faktum at du sto opp to timer senere. Kroppen er veldig sensitiv for døgnrytmen og hadde helst foretrukket at du sto opp til samme tid hver dag. Det betyr at du burde legge deg tidligere, men det er sikkert upopulært.

 

Men hvis du våknet av alarmen din, så våknet du kanskje tilfeldigvis på et dårligere tidspunkt enn du vanligvis gjør. Helst skal man jo våkne av seg selv.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

En amerikansk president kan sitte maks åtte år av gangen. Kan Barack Obama lure seg rundt disse reglene ved å:

A) Stille til valg som republikansk presidentkandidat (eller et annet parti for den saks skyld) i 2016?

B) Stille til valg som visepresidentkandidat?

C) Stille til valg ved valget i 2020?

Lenke til kommentar

De fem store:

 

Democratic Party

Republican Party

Libertarian Party

Green Party

Constitution party

 

I tillegg er det 28 "minor"-partier, og enda flere enn det igjen "regional"-partier.

 

Amerikanerne har også større fokus på individer enn det vi i norge har. Mange stiller til valg uten å engang tilhøre ett parti. Per nå sitter det tre såkalte "independents" i kongressen.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe formelt i veien for at et AP-medlem (eller AP-stortingsrepresentant for den del) kan sitte i en borgerlig regjering? Sett at H/FRP/KRF/V danner regjering, men av en eller annen grunn ønsket seg noen fra AP som statsråd? Er det noen formaliteter som gjør at vedkommende da må melde overgang partitilhørighetsmessig, eller ville det gått an?

Lenke til kommentar

Har folk forskjellig farge på blodet? Eller har alle den samme rødfargen?

 

Ikkje eigentlig forskjellig farge, men forskjellige fargenyanser vil kunne oppstå.

Dersom blodet er rikt på oksygen så vil fargen være lys raud, medan oksygenfattig blod vil ha ein mørkare farge.

 

F.eks så vil nokon som har fått punktert ei lunge ofte blø med blod som er med lys farge, medan ein skade i buken ofte vil blø med ein mørkare farge.

 

I tillegg så vil enkelte sjukdomar påvirke fargen på blodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...