aklla Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Mote spiller også inn på fargevalg. I starten ble man inspirert av nordeuropeiske teglsteinhus, som er røde gjerne med hvite lister. Gul(oker-farge) var også billig, men var ikke på moten på samme måte som rødt i byene. Antagenig var gult en trend langs kysten, og rød på landet. Trenger ikke være en underliggende grunn til at det er sånn. Det var nok både gule låver og røde hus plassert langs kysten. Gul og rød på den tiden har så vidt jeg kan se samme egenskaper. Lenke til kommentar
B.Jarne Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei! I det siste har jeg merket noe rart angående søvnen min. Pleier å stå opp klokka seks hver dag utenom i helga. På fredagen starta vi noen timer seinere og jeg sov noen timer lengre. Det som var rart var at jeg følte meg trøttere da, etter å ha sovet to timer lengre, enn når jeg sover til klokka 6. Hvorfor skjer dette? Hvordan? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei! I det siste har jeg merket noe rart angående søvnen min. Pleier å stå opp klokka seks hver dag utenom i helga. På fredagen starta vi noen timer seinere og jeg sov noen timer lengre. Det som var rart var at jeg følte meg trøttere da, etter å ha sovet to timer lengre, enn når jeg sover til klokka 6. Hvorfor skjer dette? Hvordan? Vet ikke helt sikkert, men det er en del teorier som mener at du går mellom lett og dyp søvn i løpet av natta. Når du står opp klokka 6 er du mest sannsynlig i lett søvn og det er da ideelt å så opp. Om du sover en time til kommer du inn i dyp søvn igjen og det blir mye tyngre å stå opp. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Vet ikke helt sikkert, men det er en del teorier som mener at du går mellom lett og dyp søvn i løpet av natta. Når du står opp klokka 6 er du mest sannsynlig i lett søvn og det er da ideelt å så opp. Om du sover en time til kommer du inn i dyp søvn igjen og det blir mye tyngre å stå opp.søvnen din blir mindre dyp jo lenger du sover. se her; upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/HYPNOGRAM_created_by_Natasha_k.jpg Jeg tror det kan være tilfeldig, men det kan også være det faktum at du sto opp to timer senere. Kroppen er veldig sensitiv for døgnrytmen og hadde helst foretrukket at du sto opp til samme tid hver dag. Det betyr at du burde legge deg tidligere, men det er sikkert upopulært. Men hvis du våknet av alarmen din, så våknet du kanskje tilfeldigvis på et dårligere tidspunkt enn du vanligvis gjør. Helst skal man jo våkne av seg selv. Endret 24. september 2013 av Kakofoni Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Fritt fra hukommelsen: En søvnsyklus er rundt 90 minutter. Man føler seg mest opplagt hvis man våkner midt i mellom to sykluser. Det finnes vekkerklokker (og en app til telefonen) som måler søvnsykluser, og passer på å vekke deg mellom dem. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 En amerikansk president kan sitte maks åtte år av gangen. Kan Barack Obama lure seg rundt disse reglene ved å: A) Stille til valg som republikansk presidentkandidat (eller et annet parti for den saks skyld) i 2016? B) Stille til valg som visepresidentkandidat? C) Stille til valg ved valget i 2020? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Ja til svaralternativ C. Det finnes en president som stilte opp igjen etter de 4 årene hadde passert. Derfor finnes det én mindre president enn antall presidentperioder. Endret 24. september 2013 av Slimda Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Barack Obama kalles nummer 44, men er egentlig nummer 43, da Grover Cleveland var både nummer 22 og 24. Noen som vet hvorfor de teller slik? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Ja til svaralternativ C. Det finnes en president som stilte opp igjen etter de 4 årene hadde passert. Derfor finnes det én mindre president enn antall presidentperioder. Roosevelt? Men, de kan ikke dette lenger. Ble endret med grunnlov i 1951. Maks to perioder pr. president. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Åh? Ja, da har jeg lært noe nytt også. Får se hvor lenge jeg husker det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Før Roosevelt ble valgt til sin fjerde periode var det bare en norm at en president aldri satt mer enn to. Dette stammer angivelig fra at George Washington sa nei til en tredje periode. Endret 24. september 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Fins det egentlig flere enn de to partiene i USA, eller er det bare to de har lov å ha der? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Det finnes flere. De grønne, blant annet. http://www.gp.org/ 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) De fem store: Democratic Party Republican Party Libertarian Party Green Party Constitution party I tillegg er det 28 "minor"-partier, og enda flere enn det igjen "regional"-partier. Amerikanerne har også større fokus på individer enn det vi i norge har. Mange stiller til valg uten å engang tilhøre ett parti. Per nå sitter det tre såkalte "independents" i kongressen. Endret 25. september 2013 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Er det noe formelt i veien for at et AP-medlem (eller AP-stortingsrepresentant for den del) kan sitte i en borgerlig regjering? Sett at H/FRP/KRF/V danner regjering, men av en eller annen grunn ønsket seg noen fra AP som statsråd? Er det noen formaliteter som gjør at vedkommende da må melde overgang partitilhørighetsmessig, eller ville det gått an? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Regjeringsmedlemmer er i utgangspunktet ikke valgt av folket direkte, så ville ikke tro det er noe problem i et hypotetisk scenario. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Har folk forskjellig farge på blodet? Eller har alle den samme rødfargen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Har folk forskjellig farge på blodet? Eller har alle den samme rødfargen? Vi har alle rødt blod, men det er flere faktorer som påvirker rødfargen. Selv i din egen kropp vil det blodet som går fra lungene med oksygen være rødere, mens det som går tilbake er mørkere. Geir 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Har folk forskjellig farge på blodet? Eller har alle den samme rødfargen? Ikkje eigentlig forskjellig farge, men forskjellige fargenyanser vil kunne oppstå. Dersom blodet er rikt på oksygen så vil fargen være lys raud, medan oksygenfattig blod vil ha ein mørkare farge. F.eks så vil nokon som har fått punktert ei lunge ofte blø med blod som er med lys farge, medan ein skade i buken ofte vil blø med ein mørkare farge. I tillegg så vil enkelte sjukdomar påvirke fargen på blodet. 1 Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Når jeg gikk elektro vgs. Så husker jeg vi laget noen enkle koblinger med en motor som vi styrte med startknapp og kontaktor. Men vi brukte jo vekselstrøm innpå kontaktoren for å bryte og slå på kretsen... men med vekselstrøm innpå kontaktorspolen så burde jo kontaktoren løpe løpsk og slå hurtig av og på eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå