Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Å dø av elde er litt som UFO-er. Uidentifisert, men helt sikkert en forklaring bak. I gamle dager døde de fleste av elde. Ettersom legevitenskapen har gått fremover og forståelsen for ulike sykdomsbilder har økt så har også oppklaringsprosenten til dødsårsaker blant eldre økt.

Min far ble funnet død på gulvet, med en pute under hodet. Legen så ingen grunn til å bestille obduksjon, det var en gammel mann som døde. (Vi var helt enige, selv om han bare var 77.) Så da ble det ikke fastslått noen konkret årsak, men det betyr ikke at han ikke hadde noen lidelser som forårsaket dødsfallet. Hadde han derimot havnet på sykehus før han døde, så ville han hatt en diagnose.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke de fleste forstår hva det innebærer.

F.eks hvis jeg spør en om hvor hvor gammel h*ntror h*n kommer til å bli så svarer dem ofte noe rundt "forventet levealder" som er litt over 80 år i Norge. Hvis dette da er gjennomsnittet så vil typetallet da være en del høyere enn dette pga dem som dør tidlig pga sykdom og ulykke som vil dra ned gjennomsnittet (men ikke påvirke typetallet) og hvor gammel man kommer til å bli er derfor mest sannsynlig høyere enn dette gjennomsnittet.

gjennomsnitt virker for meg å være mye mer nyttig, da det sier noe faktisk om helse. Det er ikke som om det skal være en «rettesnor» for dem som lever i landet; det er jo for demografer og sosiologer.
Lenke til kommentar

Mange mynteenheter har et eget symbol, som €, $ og £.

Hvorfor har ikke den norske kronen et skikkelig symbol? Har det noen gang vært vurdert?

Det har vell med at 'kroner' lett kan forkortast til 'kr' utan at nokon missforstår og trur det er eit ord.

Tar ein dei to fyrste bokstavane til 'dollar' så får ein 'do', 'pound' gir 'po' og 'euro' gir 'eu'. Når ein har konsonant og deretter ein vokal så vil dette fungere som korte ord og dermed gi rom for missforståelser.

Forøvrig så har vi symbolet "¤" på tastaturet (4-tasten), dette er eit "placeholder" tegn som det var meininga at kva enkelt land skulle sette inn sitt tegn for sin pengeeinheit.

Lenke til kommentar

Hvorfor er alle låver røde?

Prisen var det avgjerande. Raudmaling var den billegaste malinga, kvitmaling var den dyraste.

Det er derfor ein det låver og hus hadde kvite lister, sidan det her gjekk med såpass lite maling på listene så tok folk seg råd til det.

På enkelte gammle hus kan ein også sjå tegn på at sydveggen var malt med kvitmaling medan dei øvrige veggane var raude. Sydveggen var ofte den finaste vegge, og ofte den veggen som vendte mot vegen eller folket. Det var derfor veldig flott å ha råd til å male huset kvitt, men sidan mange hadde dårlig råd så blei det ofte med den veggen eller veggane som vistest best. Bakveggen var det ikkje så farlig med.

Lenke til kommentar

Jeg snublet over denne skumle artikkelen om Coca Cola, og har prøvd å gjøre litt research for å oppklare i noen ting. På punkt nummer en står det at den eneste grunnen til at man ikke kaster opp av det høye sukkerinnholdet i Coca Cola er fosforsyre, E338, som stopper nøden til å kaste opp.

Jeg har søkt og Googlet masse, men finner ikke noe spesielt om dette temaet. En ting er jo spørsmålet om fosforsyre hindrer oppkast, og en annen ting er om mengden sukker i Cola får en til å kaste opp.

Jeg mener dette høres veldig rart ut, fordi det finnes da absolutt drikker her i verden som har langt høyere sukkerinnhold enn Coca Cola. Både de med fosforsyre og uten. Og fosforsyre finnes i høyere prosent i andre matprodukter, som juice, melk og kjøtt.

Spørsmålet mitt da er om noen har noe mer informasjon om denne myten med Coca Cola, oppkast, sukker og fosforsyre.

Lenke til kommentar

Regnes dødsfall i krig med når den gjennomsnitlige levealderen kalkuleres? Ville i såfall den gjennomsnittlige levealderen ha gått ned etter 2. Verdenskrig? Eller er det kun "naturlige" dødsfall (sykdom o.l.)?

Nei. Som jeg uthevet i rødt i forrige innlegg: "Det forutsettes at dødeligheten som funksjon av alder blir fryst til årets."

Det vil si at det er dette årets dødsrisiko for 0-åringer, 1-åringer, 2-åringer osv som regnes sammen. Forventet levealder må altså ha sunket under 2. verdenskrig og kommet seg tilbake til normale nivåer kort tid etter. Forventet levealder er altså et kunstig begrep. Det gjelder for nyføde som lever hele sitt liv som om samfunnet sto stille på det årstallet hele livet. Forventet levealder for en reell person vil øke som funksjon av alder og som funksjon av medisinske fremskritt og helsebringende livsstil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg mener dette høres veldig rart ut, fordi det finnes da absolutt drikker her i verden som har langt høyere sukkerinnhold enn Coca Cola. Både de med fosforsyre og uten. Og fosforsyre finnes i høyere prosent i andre matprodukter, som juice, melk og kjøtt.

Dette kan umogleg være sant.

Dersom det er sandt så betyr det at eg kjem til å kaste opp dersom eg drikk sukkerlake der eg blander reint vatn med rafinert sukker.

Lenke til kommentar

Jeg snublet over denne skumle artikkelen om Coca Cola, og har prøvd å gjøre litt research for å oppklare i noen ting. På punkt nummer en står det at den eneste grunnen til at man ikke kaster opp av det høye sukkerinnholdet i Coca Cola er fosforsyre, E338, som stopper nøden til å kaste opp.

Jeg har søkt og Googlet masse, men finner ikke noe spesielt om dette temaet. En ting er jo spørsmålet om fosforsyre hindrer oppkast, og en annen ting er om mengden sukker i Cola får en til å kaste opp.

Spørsmålet mitt da er om noen har noe mer informasjon om denne myten med Coca Cola, oppkast, sukker og fosforsyre.

Sukkerinnholdet i Cola og juice er ikke så forskjellig. Løs opp hundre gram sukker i en liter juice, og du er godt over Colaen. Drikk det og se om du kaster opp.

Litt på samme tema; er det brekningsmiddel i øl? Mener å ha hørt at øl inneholder en viss mengde for å kunne forhindre at man drikker for mye.

Kombinasjonen av alkohol og kullsyre gjør at øl selvregulerer seg selv ganske bra. Du kan si at øl er et svakt brekningsmiddel.

Lenke til kommentar

Prisen var det avgjerande. Raudmaling var den billegaste malinga, kvitmaling var den dyraste.

Det er derfor ein det låver og hus hadde kvite lister, sidan det her gjekk med såpass lite maling på listene så tok folk seg råd til det.

På enkelte gammle hus kan ein også sjå tegn på at sydveggen var malt med kvitmaling medan dei øvrige veggane var raude. Sydveggen var ofte den finaste vegge, og ofte den veggen som vendte mot vegen eller folket. Det var derfor veldig flott å ha råd til å male huset kvitt, men sidan mange hadde dårlig råd så blei det ofte med den veggen eller veggane som vistest best. Bakveggen var det ikkje så farlig med.

Det besvarer likevel ikke helt på hvor så god som alle lovene er rødmalte

som billig maling er det også brukt andre farger ,bl.a gul farge

Kan det ha noe med at den gule malingen var best egnet for bygninger plassert nært havet ?

Lenke til kommentar

Det besvarer likevel ikke helt på hvor så god som alle lovene er rødmalte

som billig maling er det også brukt andre farger ,bl.a gul farge

Den røde malingen inneholdt jern (rust rett og slett) fordi det dreper sopp og annet "utøy" som kunne angripe treverket. Bøndene laget malingen selv av det de hadde for hånden, og var det noe de ikke manglet, var det nettopp rustne redskaper.

I tillegg tar mørke farger opp mer av lyset, og blir dermed varmere i vintermånedene.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...