tom waits for alice Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hvor lang tid tar det før valgvinnerne begynner å farge politikken blåere? De tar det vel rolig i begynnelsen, så vi ikke merker så mye den første måneden... Hvor mye kan de rekke å endre på før det er valg igjen, og Arbeiderpartiet kanskje tar makten tilbake? Det skjer "ingenting" den første måneden. Stortinget trer ikke sammen før 1. oktober, og åpner formelt den 9. oktober. Og først uken etterpå legges budsjettet fram, og den gamle regjeringen går etter sedvane av og den nye overtar. Og først må jo valgvinnerne bli enige om hvem som skal sitte i den nye regjeringen... Geir 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Men hva skjer hvis det nye Stortinget med blått flertall ikke vedtar dette potensielt blodrøde budsjett forslaget? Dette er newbie, i know, men ikke si at det er ungdomsskole pensum, for det tror eg ikke noe på! Edit: ser du skriver med større eller mindre endringer. Så da kan definitivt dem nye regjeringen gjøre noe med det? Endret 19. september 2013 av Jotun Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Men hva skjer hvis det nye Stortinget med blått flertall ikke vedtar dette potensielt blodrøde budsjett forslaget? Dette er newbie, i know, men ikke si at det er ungdomsskole pensum, for det tror eg ikke noe på! Edit: ser du skriver med større eller mindre endringer. Så da kan definitivt dem nye regjeringen gjøre noe med det? Det er utenkelig at stortinget forkaster hele budsjettet, det fungerer ikke slik. Først forhandler man om rammene, det skjer i finanskomiteen. Så settes de ulike delene ut til fagkomiteene i Stortinget som behandler dem hver for seg, hvoretter stortinget vedtar dem i tur og orden. Edit: Så det er i komiteene man gir og tar og endrer det som endres skal. Men den nye regjeringen har formelt ikke noen aktiv finger med i det spillet. Det overlater de til sine partigrupper på stortinget. (Hvilket ikke betyr at ikke Erna og Siv snakker med sine om hva de skal prioritere.) Geir Endret 19. september 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Men hva skjer hvis det nye Stortinget med blått flertall ikke vedtar dette potensielt blodrøde budsjett forslaget? Fikk lyst til å legge til en personlig betraktning. Det er ikke snakk om noe "blodrødt" budsjett, like lite som den nye regjeringen kommer til å legge fram "mørkeblå" budsjetter. Man flytter noen millioner her og der, men de store utgiftene ligger nokså fast og binder politikernes handlingsrom. Skal man endre vesentlig på budsjettene, må man rokke enten ved inntektene (for eksempel fjerne handlingsregelen og begynne å bruk opp oljefondet) eller ved utgiftene (for eksempel avskaffe velferdsstaten.) Det er det ingen som vil gjøre, ikke en gang FrP når det kommer til et stykke. Geir 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Nå jeg sjekker hos wikipedia står det at menneskene har eksister i ca 200 000 år. Mens store ovulasjonen bar har var i 200 år . altså en promille av den tiden menneskene har eksistert. Man vet sånn omtrent hvordan utviklingen har foreløpt de først 200 000 årene hva de neste 200 000 årene vil medføre vet men jo ikke Det er vår art, det moderne mennesket, homo sapiens, som har eksistert i ca 200 000 år. Tar man med neandertalerne, homo habilis, homo florencis og tidligere mennesketyper så kan man følge vårt slektstre opptil 8-12 millioner år bakover. De tidligste primatene oppstod for ca 50 millioner år siden. http://no.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens Men selv 200 000 år er fortsatt bare 0,0002 milliarder år. At homo sapiens skal kunne eksistere i flere milliarder år framover er biologisk sett ren ønsketenking og fri fantasi, uansett utvikling av teknologi. Det er uansett mye lurere å tenke på hvordan vi skal få dagens sivilisasjon til å overleve de neste hundreårene enn å fable om noe som skjer i universet etter at sola er utbrent. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Fikk lyst til å legge til en personlig betraktning. Det er ikke snakk om noe "blodrødt" budsjett, like lite som den nye regjeringen kommer til å legge fram "mørkeblå" budsjetter. Man flytter noen millioner her og der, men de store utgiftene ligger nokså fast og binder politikernes handlingsrom. Skal man endre vesentlig på budsjettene, må man rokke enten ved inntektene (for eksempel fjerne handlingsregelen og begynne å bruk opp oljefondet) eller ved utgiftene (for eksempel avskaffe velferdsstaten.) Det er det ingen som vil gjøre, ikke en gang FrP når det kommer til et stykke. Geir Takk for gode svar! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det er vår art, det moderne mennesket, homo sapiens, som har eksistert i ca 200 000 år. Tar man med neandertalerne, homo habilis, homo florencis og tidligere mennesketyper så kan man følge vårt slektstre opptil 8-12 millioner år bakover. De tidligste primatene oppstod for ca 50 millioner år siden. http://no.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens Men selv 200 000 år er fortsatt bare 0,0002 milliarder år. At homo sapiens skal kunne eksistere i flere milliarder år framover er biologisk sett ren ønsketenking og fri fantasi, uansett utvikling av teknologi. Det er uansett mye lurere å tenke på hvordan vi skal få dagens sivilisasjon til å overleve de neste hundreårene enn å fable om noe som skjer i universet etter at sola er utbrent. selvfølgelig skal man tenke på den nære fremtiden , men det skader da ikke å ha tanken i den fjerne fremtiden også Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Når man oppgir menn og kvinners "forventede levealder" bruker man da det korrekte typetallet (som også kalles modus eller modalverdi) eller bruker man bare et enkelt og ukorrekt gjennomsnitt av levealderen? Og hva er egentlig typetallet og gjennomsnittet for levealder for menn og kvinner i Norge? (gjennomsnittet vil da få med seg de som dør tidelig og/eller unaturlig og også de som lever unormalt langt) For fra den Norske wiki artikkelen om forventet levealder så står følgende: Forventa levealder er gjennomsnittlig levealder til alle personer i et geografisk område eller ei folkegruppe. Det forutsettes at dødeligheten som funksjon av alder blir fryst til årets. Man regner ut middellevealderen ved å summere alderen for alle som dør i løpet av et år, og dele tallet på antall døde. Her snakker de da altså om et simpelt gjennomsnitt og ikke typetallet og det blir dermed egentlig helt feil i forhold til "forventet levealder". For det de fleste folk forstår med det er vel hvor lenge man kan forvente å leve så lenge man ikke rammes av sykdommer, ol. Men det ville jo i så fall ha vært typetallet og ikke gjennomsnittet. Endret 22. september 2013 av flesvik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Når man oppgir menn og kvinners "forventede levealder" bruker man da det korrekte typetallet (som også kalles modus eller modalverdi) eller bruker man bare et enkelt og ukorrekt gjennomsnitt av levealderen? Og hva er egentlig typetallet og gjennomsnittet for levealder for menn og kvinner i Norge? (gjennomsnittet vil da få med seg de som dør tidelig og/eller unaturlig og også de som lever unormalt langt) For fra den Norske wiki artikkelen om forventet levealder så står følgende: Her snakker de da altså om et simpelt gjennomsnitt og ikke typetallet og det blir dermed egentlig helt feil i forhold til "forventet levealder". For det de fleste folk forstår med det er vel hvor lenge man kan forvente å leve så lenge man ikke rammes av sykdommer, ol. Men det ville jo i så fall ha vært typetallet og ikke gjennomsnittet. Jeg forstår det som ett gjennomsnitt, jeg tror ikke jeg er alene, jeg vet ikke om jeg synes det er feil å bruke gjennomsnittet heller. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 I utelampen min har jeg en sparepære med innebygget fotocelle, så den slår seg på i mørket, og slår seg av når det er lyst. Noen ganger når det er natt slår den seg av i to sekunder, og så på igjen. Hvordan virker egentlig slike sparepærer? Det jeg lurer på er hvordan den unngår å bli lurt av sitt eget lys, og tror at det er lyst ute. Er det kanskje derfor den slår seg av i to sekunder av og til? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Jeg forstår det som ett gjennomsnitt, jeg tror ikke jeg er alene, jeg vet ikke om jeg synes det er feil å bruke gjennomsnittet heller. AtW Jeg tror ikke de fleste forstår hva det innebærer. F.eks hvis jeg spør en om hvor hvor gammel h*ntror h*n kommer til å bli så svarer dem ofte noe rundt "forventet levealder" som er litt over 80 år i Norge. Hvis dette da er gjennomsnittet så vil typetallet da være en del høyere enn dette pga dem som dør tidlig pga sykdom og ulykke som vil dra ned gjennomsnittet (men ikke påvirke typetallet) og hvor gammel man kommer til å bli er derfor mest sannsynlig høyere enn dette gjennomsnittet. Endret 22. september 2013 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Mange mynteenheter har et eget symbol, som €, $ og £. Hvorfor har ikke den norske kronen et skikkelig symbol? Har det noen gang vært vurdert? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Har kanskje noe med det at kun 5 millioner bruker valutaen å gjøre? Ikke noe behov for et internasjonalt symbol da. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Har kanskje noe med det at kun 5 millioner bruker valutaen å gjøre? Ikke noe behov for et internasjonalt symbol da. *Flisespikkemodus* Er 36.5 millioner mennesker som bruker kroner som valuta, som ville vært hva symbolet å så tilfelle ville representert.*/flisespikkemodus* Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg tror ikke de fleste forstår hva det innebærer. F.eks hvis jeg spør en om hvor hvor gammel h*ntror h*n kommer til å bli så svarer dem ofte noe rundt "forventet levealder" som er litt over 80 år i Norge. Hvis dette da er gjennomsnittet så vil typetallet da være en del høyere enn dette pga dem som dør tidlig pga sykdom og ulykke som vil dra ned gjennomsnittet (men ikke påvirke typetallet) og hvor gammel man kommer til å bli er derfor mest sannsynlig høyere enn dette gjennomsnittet. Det er sikkert endel som ikke helt forstår hva ett slikt gjennomsnittstall innebærer, jeg tror allikevel de fleste forstår tallet som ett gjennomsnitt. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 For det de fleste folk forstår med det er vel hvor lenge man kan forvente å leve så lenge man ikke rammes av sykdommer, ol. Men det ville jo i så fall ha vært typetallet og ikke gjennomsnittet. Det er sant. Men nå er jeg vel etterhvert kommet til den erfaring at det ikke er så mange eldre som dør uten at de er rammet av sykdom. Man sovner ikke "stille inn" uten noen årsak. Så det er et litt misvisende begrep. Geir Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Å dø av elde er litt som UFO-er. Uidentifisert, men helt sikkert en forklaring bak. I gamle dager døde de fleste av elde. Ettersom legevitenskapen har gått fremover og forståelsen for ulike sykdomsbilder har økt så har også oppklaringsprosenten til dødsårsaker blant eldre økt. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 I utelampen min har jeg en sparepære med innebygget fotocelle, så den slår seg på i mørket, og slår seg av når det er lyst. Noen ganger når det er natt slår den seg av i to sekunder, og så på igjen. Hvordan virker egentlig slike sparepærer? Det jeg lurer på er hvordan den unngår å bli lurt av sitt eget lys, og tror at det er lyst ute. Er det kanskje derfor den slår seg av i to sekunder av og til? Kan være som du sier der, men det kan også være at sensoren ikke fungerer når pæra lyser, og derfor skrur den seg av rett og slett for å sjekke at det fortsatt er mørkt med gjevne mellomrom. Har en slike pære i gangen hjemme hos mamma og pappa, og opplever det samme som deg. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ble fortalt en gang (ta frem nødvendig mengde salt) at hvis man overlevde til pensjonsalder (regner med dvs 67 år) så viste statistikken at man levde til 80+, mens gjennomsnittsalderen var da på 75-77. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Har man først overlevd alle dødsrisikoene folk opplever frem til pensjonsalder så er det klart at man ligger bedre an enn de som har alle disse dødsrisikoene forran seg (forutsatt at de ellers lever like risikable liv). Kunnskapen om helse og risiko er staidig i utvikling og tas stadig mer hensyn til. Det er ikke lenge siden jeg leste at barn som blir født i Norge nå har en forventet levealder på 100 år. Wiki: forventet levealder Forventa levealder er gjennomsnittlig levealder til alle personer i et geografisk område eller ei folkegruppe. Det forutsettes at dødeligheten som funksjon av alder blir fryst til årets. Man regner ut middellevealderen ved å summere alderen for alle som dør i løpet av et år, og dele tallet på antall døde. Folkehelseinstituttet: Levealder - faktaark med statistikk om forventa levealder i Noreg Endret 23. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå