Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Beklager for et sikkert ulidelig dumt spørsmål.

 

Jeg og noen venner skulle på en filmvisning her om dagen. På denne visningen ble det servert diverse kaker. Jeg nevnte dette til en kvinnelig venn med en artig bemerkning om at kakene var grunn nok til å gå uansett om filmen var bra eller ikke. Hun svarte at hun ikke kunne spise kake. "Hvorfor ikke?" spurte jeg, hvorpå hun svarte, "du vet, A- og B-uke". Jeg spurte ikke mer om den saken i tilfelle A- og B-uke har noe med mensen å gjøre, så jeg sa bare "aaaahkey".

 

Hva i pokker er A- og B-uker? Hvorfor kan man ikke spise kaker under A- og B-uker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikkspørsmål pga. noe jeg opplever flere ganger daglig i rundkjøringer.

 

- En buss (Buss 1) kommer i "yttereste" fil av rundkjøringen, men stopper for å slippe en ventende buss inn (Buss 2).

- Buss 2 kjører så ut i rundkjøringen, mens buss 1 står bom stille og venter på at buss 2 skal kjøre forbi

- Mens buss 2 kjører kommer det plutselig en personbil fram fra innerste fil i rundkjøringen.

- Buss 2 må så bråbremse fordi personbilen "stuper ut" fra buss 1

- Personbilen kan ikke se hva som skjer på andre siden av buss 1

 

Bryter ikke Buss 1 trafikkreglene samtidig som han skaper en farlig situasjon?

 

 

Jeg forutsetter at rundkjøringen er tofelts.

 

Hvorvidt trafikkreglene brytes kommer an på en del variabler. Buss 1 har ingen plikt til å benytte seg av Buss 2s vikeplikt, slik at Buss 1 bryter ikke trafikkreglene bare av å stanse for Buss 2.

 

Hvis personbilen skal ut i rundkjøringens høyre arm bryter personbilen trafikkreglene når han skifter felt, for han har plikt til ikke å forstyrre Buss 1 og 2 (som begge lovlig er i det feltet).

 

Hvis Buss 2 er så stor at han må bruke begge felt, eller han skal til venstre, har han vikeplikt for personbilen.

Lenke til kommentar

 

Jeg forutsetter at rundkjøringen er tofelts.

 

Hvorvidt trafikkreglene brytes kommer an på en del variabler. Buss 1 har ingen plikt til å benytte seg av Buss 2s vikeplikt, slik at Buss 1 bryter ikke trafikkreglene bare av å stanse for Buss 2.

 

Hvis personbilen skal ut i rundkjøringens høyre arm bryter personbilen trafikkreglene når han skifter felt, for han har plikt til ikke å forstyrre Buss 1 og 2 (som begge lovlig er i det feltet).

 

Hvis Buss 2 er så stor at han må bruke begge felt, eller han skal til venstre, har han vikeplikt for personbilen.

 

Buss 2 skal inn i innerste fil, personbilen skal fortsette i innerste fil. Jeg ville trodd buss 1 skaper en farlig situasjon siden han A) stopper midt i en rundkjøring og B) de som er i filen innenfor han kan ikke se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Skal Buss 2 inn i innerste fil har han vikeplikt for personbilen.

 

Buss 1 skaper en situasjon der en personbil som fortsetter å kjøre uten å legge vekt på at kjøretøyet ved siden av ham har stanset vil kunne kjøre inn i noe.

 

Det skaper en farlig situasjon, noe som er i strid med vegtrafikkloven pgf 3 - men ikke med trafikkreglene i seg selv.

Lenke til kommentar

Beklager for et sikkert ulidelig dumt spørsmål.

 

Jeg og noen venner skulle på en filmvisning her om dagen. På denne visningen ble det servert diverse kaker. Jeg nevnte dette til en kvinnelig venn med en artig bemerkning om at kakene var grunn nok til å gå uansett om filmen var bra eller ikke. Hun svarte at hun ikke kunne spise kake. "Hvorfor ikke?" spurte jeg, hvorpå hun svarte, "du vet, A- og B-uke". Jeg spurte ikke mer om den saken i tilfelle A- og B-uke har noe med mensen å gjøre, så jeg sa bare "aaaahkey".

 

Hva i pokker er A- og B-uker? Hvorfor kan man ikke spise kaker under A- og B-uker?

Kanskje det er noe sånn sunn uke, usunn uke. Som i et slankeprogram.

Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer og regler så har jeg vært utenfor noen situasjoner noen ganger i en bestemmt rundkjøring i nærheten av Alnabru.

 

Det er denne det er snakk om:

http://kart.finn.no/?lng=10.86056&lat=59.93217&zoom=20&mapType=norortho

 

rundkjoslashring_zps858e891c.jpg

 

Og her er en illustrasjon på problemet som kan oppstå:

rundkjoslashring2_zps2853b8a8.jpg

 

Som man ser så er plassen grei når de to bilene og bussen står og venter på å kjøre inn. Men når de kjører ut i rundkjøringen så blir det en konflikt mellom bilen som skal rett frem i grønnt og bilen som skal svinge til høyre i grått når den grønne bilen holder på sin fil som den jo må når en stor brei buss ligger i filen innenfor.

 

Bilen i grønt (meg) kjører litt før den grå bilen ut i rundkjøringen og den grå bilen er dermed litt bak og på siden i forhold til den grønne og den grønne ser den dermed ikke siden den er i min blindsone og man er opptatt av å følge med på alt ellers i rundkjøringen og "kaste seg inn" mens det er en glippe. Mens når jeg i den grønne bilen kommer et stykke inn i rundkjøringa så presser jeg ut den grå bilen hvis jeg holder mitt felt uten at jeg vet det før den evt tuter.

 

Hvis det skulle ha skjedd at den grønne og den grå bilen traff hverandre hvem ville da ha skylden? Og hvordan er det med evt vikeplikt og regler her? Den grå ER jo faktisk bakerst og den grønne holder jo bare sitt felt mens den grå ikke har noe klart felt å forholde seg til, men "sklir" gradevis over i den grønne sitt felt.

 

Jeg tror jeg skal ha fått størrelsesforholdene noenlunde riktig på bilene (som er plukket fra GTA 1 hvis noen kjenner de igjen), de er kanskje litt for breie hvis jeg ser nøye, mens bussen tror jeg nok er enda litt større i virkeligheten enn tegnet i illustrasjonen, Ihvertfall i lengden.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har vikeplikt ved feltskifte, så den som skifter felt i forkant av sammenstøtet vil ha skylda.

Men hvordan avgjøres hvem som egentlig skifter felt? Det er jo ikke merket noe tydlige felt, men ut fra layout på rundkjøringen og dermed de to ringene jeg har tegnet inn så glir feltet til den grå bilen inn i den grønne bilens felt utover i rundkjøringa.

Lenke til kommentar

Vi har jo svart hull i galaksen.. Men hvorfor suger ikke den til seg alt det som er rundt? Som mange andre svarte hull der ute?

 

Vi har planeter i galaksen, hvorfor suger ikke de til seg alt som er rundt?

 

Det er ikke meningen å være flåsete, men det er for å illustrere svaret. Nemlig at svarte hull har en endelig masse, og derfor også en endelig "rekkevidde"

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en ganske vanlig misforståelse om svarte hull som jeg tror lurer i bakgrunnen her: Svarte hull er ikke "magiske" støvsugere som suger til seg alt i nærheten. Så lenge avstanden til sentrum av det svarte hullet er større enn Schwarzschild-radien oppfører gravitasjonspotensialet seg som rundt en hvilket som helst annet massiv objekt. Med andre ord - så lenge du ikke er ekstremt nærme er gravitasjonen fra solen og fra et svart hull med masse lik solen helt lik.

 

Hvis noe skal bli "spist" av et svart hull, må et av to vilkår oppfylles:

  1. Objektet beveger seg rett mot det svarte hullet
  2. Det finnes en nedbremsingsmekanisme som gjør at det som går i bane rundt det svarte hullet mister energi og dermed faller innover.

Gitt størrelsen på svarte hull sammenlignet med f.eks. en galakse som helhet er det svært liten sannsynlighet for at f.eks. en stjerne har perfekt retning rett inn i det svarte hullet. En liten bom, og stjernen bare flyr forbi med litt endret retning. Standardscenariet for ting som forsvinner inn i svarte hull er at de går i bane rundt det svarte hullet i en akkresjonsskive. Kollisjoner mellom de ulike partiklene i akkresjonsskiven gjør at en del av de mister nok energi til at banen deres endres innover slik at de til slutt forsvinner inn i det svarte hullet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...