Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt merke til en spesiell type "arr" som mange trær har.

I dag fotograferte jeg fenomenet på tur i skogen.

 

Hva er disse arrene? Har lynet slått ned i treet og gjort dette?

Det er frostsprekker. Det skyldes raske temperaturendringer, gjerne i forbindelse med frost. Barken endrer temperatur fortere ned enn veden, og sprekker. Siden barken i motsetning til veden er dødt materiale, kan den ikke gro sammen igjen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det er frostsprekker. Det skyldes raske temperaturendringer, gjerne i forbindelse med frost. Barken endrer temperatur fortere ned enn veden, og sprekker. Siden barken i motsetning til veden er dødt materiale, kan den ikke gro sammen igjen.

 

Geir :)

Hvem er de to på bildet ditt? har lurt på det en stund

Lenke til kommentar

Mer valg:

 

På NRKs prognose basert på forhåndsstemmene som kom på skjermen klokka ni i går kveld, hadde Rødt fått 0,9% og MDG 2,1% (eller noe rundt der) av stemmene. Det ga, ifølge NRK, Rødt ett mandat på Stortinget, mens MDG fikk ingen. Hvis dette teoretiske resultatet hadde holdt hele veien inn, ville Rødt fått inn ett mandat med 1,2% færre stemmer enn MDG, som ikke hadde fått inn noen. Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar

Ja. Norge er delt inn i fylker også i stortingsvalget. Av de 169 mandatene er 150 distriktsmandater, fordelt sånn noenlunde etter folketallet. (Dog slik at storbyfylkene må ha flere stemmer pr. mandat enn utkanten.) De siste 19 mandatene er utjevningsmandater, ett pr. fylke.

 

Av de 150 har Oslo 18 mandater å kjempe om, altså drøyt 5% pr mandat. Og nettopp i Oslo fikk MDG over 5%, mens Rødt bare fikk 3,2. Derfor fikk MDG det mandatet, og ikke Rødt.

 

Men når den første prognosen basert på forhåndstemmene ble laget, var ikke forhåndsstemmene fra Oslo kommet med ennå, så det regner jeg med ble estimert ut fra modeller basert på tidligere valg. Og det antydet antagelig at mens Rødt ville få mange stemmer i Oslo (i forhold til på landsbygda) ville MDG stemmer være jevnere spredd, og dermed ikke nok i noe fylke. Men det var altså feil.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

En regjering basert på et reelt flertall har den fordelen at hvis regjeringen forslår f.eks en lovendring, så er det lite trolig at forslaget stemmes ned i Stortinget. Da må ett eller flere av regjeringspartiene stemme mot, i tillegg til partiene i opposisjon. En mindretallsregjering blir nødt til å forhandle seg fram for hvert bidige forslag, og det blir derfor mindre sannsynlig at de får gjennom sin politikk.

 

Bortsett fra at en ikke helt ubetydelig andel av politikken utformes, besluttes, og gjennomføres i departementene. Dette styrer regjeringspartiet/-partiene helt suverent inntil de får et negativt flertall mot seg.

 

Hva skjer dersom Kongen forsømmer sine plikter ved å ikke behandle statsministerens søknad om avskjed?

 

Det er ikke Kongen personlig som "behandler" avskjedssøknaden, men Statsministerens kontor som forbereder saken for Kongen i statsråd. SMK setter opp avskjedssøknaden på sakslisten til statsråd. Statsministeren vil på vegne av SMK foreslå en kongelig resolusjon om hvem som skal oppnevnes som nye statsråder, og Kongen vil signere med statsministerens kontrasignatur.

 

Hva gjelder ansvar for en konge som forsømmer sine plikter - vel, Grunnloven sier at Kongen ikke kan lastes, for ansvarligheten ligger på statsrådet (implisitt som dårlige rådgivere). Statsrådene må stilles for riksrett. Alternativt må Kongen avsettes ved revolusjon eller grunnlovsendring.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hypotetisk spørsmål:

Dersom vi hadde bygd en bro som lå en meter over jorden, rundt hele jorden. Og så slår vi bort alle "støttene"/"beina" samtidig, vil da broen "fly" over jorden?

Nei.

Man kan ikke produsere en bro med så langt spenn uten at den kolapser.

Broen ville blitt ødelagt når man fjerna støttene.

Men, sett at dette var en bro det var umulig å ødelegge, samt 100% stiv, da ville den fortsatt ikke flydd over jorden, både pga varierende tyngdekraft på jorden, månen og solen som trekker, samt Coriolis-effekten(mener jeg), som effekten jordens rotasjon har på større systemer på jorda.

Alt i alt, en dårlig idè. Den ville ikke svevd 1m over, men vært antagelig flyttet mye på seg.

Tipper den ville flyttet en hel del på seg, før den hadde satt seg fast ett eller annet sted

Lenke til kommentar

Nei.

Man kan ikke produsere en bro med så langt spenn uten at den kolapser.

Broen ville blitt ødelagt når man fjerna støttene.

Men, sett at dette var en bro det var umulig å ødelegge, samt 100% stiv, da ville den fortsatt ikke flydd over jorden, både pga varierende tyngdekraft på jorden, månen og solen som trekker, samt Coriolis-effekten(mener jeg), som effekten jordens rotasjon har på større systemer på jorda.

Alt i alt, en dårlig idè. Den ville ikke svevd 1m over, men vært antagelig flyttet mye på seg.

Tipper den ville flyttet en hel del på seg, før den hadde satt seg fast ett eller annet sted

Varierende tyngdekraft, ja. Det tenkte jeg ikke på.

Men gitt at g=9,81m/s^2 over alt på jorden? 1 m over det høyeste punktet på jorden, samme form som jorden - litt oval. Da hadde det jo vært like mye som hadde trukket på broen over alt, Corioliseffekten vil jo bli "nøytralisert" da den i gjennomsnittlig vil påvirke hele broen like mye? Eller tenker jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Varierende tyngdekraft, ja. Det tenkte jeg ikke på.

Men gitt at g=9,81m/s^2 over alt på jorden? 1 m over det høyeste punktet på jorden, samme form som jorden - litt oval. Da hadde det jo vært like mye som hadde trukket på broen over alt, Corioliseffekten vil jo bli "nøytralisert" da den i gjennomsnittlig vil påvirke hele broen like mye? Eller tenker jeg helt feil?

Med alle de forutsettningene, så ja, men Corioliseffekten vil gjøre at vil rotere rundt og ikke være stasjonært plassert, men rotere mot øst(?).

Ser så klart bort ifra tyngdekraften til både sola og månen.

 

Så, i "teorien", om man ser bort ifra alle hindringer som stopper det, ja, men igjen, alt er mulig om man ser bort ifra alt som gjør det umulig ;)

I praksis, nei.

 

edit: når jeg tenker meg om, så bør den være helt rund, ikke oval, med minst 1m over overflaten del lengste veien(tipper lengden mellom nord og syd-polen). Da den antagelig vil snurre rundt alle veier, da jorden roterer rundt sin egen akse, noe som i en eller annen form vil påvirke broen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Farfar gikk alltid med hatt. Det var han nødt til, ellers kunne han jo ikke hilse ordentlig. Morfar er vel 5 år yngre, og går bare med hatt til stas. Farfar var oslogutt, og morfar er stril. Jeg tror det er vel så viktig, men tidsmessig tror jeg det er den generasjonen som ble voksen rundt andre verdenskrig som er den foreløpig siste hvor det nærmest var obligatorisk å bruke hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trafikkspørsmål pga. noe jeg opplever flere ganger daglig i rundkjøringer.

 

- En buss (Buss 1) kommer i "yttereste" fil av rundkjøringen, men stopper for å slippe en ventende buss inn (Buss 2).

- Buss 2 kjører så ut i rundkjøringen, mens buss 1 står bom stille og venter på at buss 2 skal kjøre forbi

- Mens buss 2 kjører kommer det plutselig en personbil fram fra innerste fil i rundkjøringen.

- Buss 2 må så bråbremse fordi personbilen "stuper ut" fra buss 1

- Personbilen kan ikke se hva som skjer på andre siden av buss 1

 

Bryter ikke Buss 1 trafikkreglene samtidig som han skaper en farlig situasjon?

Dette ser jeg gjerne 3-4 ganger per dag.

 

Lagt ved illustrasjon:

Buss 1= Rød

Buss 2= Svart

Personbil= Blå

post-172997-0-40646700-1379083914_thumb.png

 

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...