Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Nytt spørsmål:

Kan man drikke batterivann, slikt som de har på bensinstasjoner og Biltema?

I teorien er jo dette bare super-renset vann som ikke ødelegger kjemien i et bilbatteri.

Men forekommer det andre stoffer som kan være helseskadelige?

Jeg spør fordi jeg har lest at industriellt fremstillt "ren" etanol kan være skadelig pga. små rester av stoffer brukt i fremstillingsprosessen, som er helseskadelige. (i tillegg til at alkohol er usunt)

Dette lurer jeg på også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lurer jeg på også.

Batterivann er destillert vann. Altså rent H2O uten noe mer dikkedarer.

Her er datablad fra Biltemas batterivann; http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/361769.pdf

Edit: Og her er enda et datablad, litt mer utfyllende: https://www.jula.no/media/pdf/product/MSDS/NO/001132_Batterivann.pdf (Det står at det ikke bør drikkes av en eller en annen grunn, men det står også at det ikke er noen helsefare ved produktet)

Edit2: Ser forskjellige steder på nettet at man ikke bør drikke demineralisert vann siden det kan trekke mineraler ut av kroppen slik at kroppen må tilføre disse på nytt. Dette vet jeg ingenting om, og jeg fant heller ingen dokumentasjon på det annet enn generell forumsynsing. Uansett verdt å sjekke ut i tilfelle man vurderer å arrangere batterivanndrikkekonkurranse.

Edit3: overnevnte avsnitt om farene ved å drikke demineralisert vann trolig debunked: http://www.custompure.com/Health-Effects-of-Drinking-Demineralized-Water-W45.aspx

Endret av Twinflower
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du drikker masse demineralisert vann uten å spise noe kan du i verste fall utvikle hyponatremia ("vannforgiftning"), som faktisk kan være dødelig. Dette gjelder forsåvidt ikke bare demineralisert vann, men alt vann som inneholder vesentlig mindre salt enn den konsentrasjonen kroppen liker å ha i blodet. Normalt vil nyrene skille ut det overflødige vannet og ingen skade skjer, men det har faktisk forekommet dødsfall i maratonløp fordi løpere har drukket for mye vann underveis og nyrene ikke har fått det unna.

Med andre ord: Det finnes hypotetiske farer ved å drikke rent H2O, men normalt sett er det ikke noe problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du drikker masse demineralisert vann uten å spise noe kan du i verste fall utvikle hyponatremia ("vannforgiftning"), som faktisk kan være dødelig. Dette gjelder forsåvidt ikke bare demineralisert vann, men alt vann som inneholder vesentlig mindre salt enn den konsentrasjonen kroppen liker å ha i blodet. Normalt vil nyrene skille ut det overflødige vannet og ingen skade skjer, men det har faktisk forekommet dødsfall i maratonløp fordi løpere har drukket for mye vann underveis og nyrene ikke har fått det unna.

Med andre ord: Det finnes hypotetiske farer ved å drikke rent H2O, men normalt sett er det ikke noe problem.

Dette gjelder generelt ved overdrevent inntak av vann, ikke bare demineralisert vann/batterivann - eller tar jeg feil?

Jeg mener jeg har lest om tilfeller av vannforgiftning etter at ungdommer har spilt vannpoker og liknende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

^

Det var en jente i Sverige som døde av å spille vannpoker. Hun drakk seks liter vann og det førte til komplikasjoner i hjernen. Blodet hennes ble fortynnet og det økte saltinnholdet i blodet. Deretter blir vannet sugd opp til hjernen slik at den svulmes.

Kan bli syk hvis man sitter i samme rom som en person, som er forkjølet, hvis man ikke er i kontakt?

Lenke til kommentar

Dette gjelder generelt ved overdrevent inntak av vann, ikke bare demineralisert vann/batterivann - eller tar jeg feil?

Jeg mener jeg har lest om tilfeller av vannforgiftning etter at ungdommer har spilt vannpoker og liknende.

Ja, det gjelder alt vann som ikke er tilsatt en vesentlig mengde salt. Jeg tror jeg skrev det i det opprinnelige innlegget. Jeg husker ikke helt hvor mye salt det er i blodet men jeg tror det er av størrelsesorden 100 mmol/l. Vann med betydelig mindre salt (si mindre en 10 mmol/l eller deromkring) vil kunne gi hyponatremi.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker man trekasser med høy (eller noe lignende) for å oppbevare og transportere våpen og ammo? Er det for at det ikke skal bli utsatt for så mye vibrasjoner/støt?

Du mener på film? Det er nok tradisjon ja.

De som ikke skal se pene ut har skumgummi formet til våpenet eller metal/treverk med støtter til våpenet, gjerne i kasser til mange våpen. Høy er nok kraftig utdatert...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...