Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 "Freia Porøs Melkesjokolade" Eller Boble? Porøs er utgått. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kan ikke dere bare sende et brev til Freia og Nidar og spørre? Kanskje dere får tilsendt noen sjokolader for å teste? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva om man stikker hull i en stratos slik at luften siver ut, og sammenligner med en der luften er igjen? Forøvrig hadde eg rett angående elgen! To poeng til meg! 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Nå syns jeg det er påtide å skille ut Stratosdiskusjonen i en egen tråd. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva om man stikker hull i en stratos slik at luften siver ut, og sammenligner med en der luften er igjen? Forøvrig hadde eg rett angående elgen! To poeng til meg! Du får bare 1 halvt poeng da jeg ble "bed" om å svare når jeg var inne på det med luft -bobler og smak så oppfattet dere ikke hele poenget mit . Det jeg vil frem til var at lukt og smak er nøye satt sammen , slik at de oppfattes som smak. Altså man kjenner duften som en del av smaken Nå denne duften blir innestengt i bobler ( enten faste eller flyktige ) så gir det en annen opplevelse. Duften blir altså mere konsentrert Nå sies det er det som gir smaken på mange drikker , uten at jeg har testet det Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Kullsyre danner salter? Det stemmer ikke helt. Kullsyre er vann med karbondioksid. Salt er noe annet. Farris er vann som inneholder både kullsyre og salter. Jeg tror ikke brus, som Coca-Cola inneholder disse saltene i tillegg til gass. Men oppskriften til Cola er jo som kjent hemmelig. Om du kjøper en Soda-Stream kan du lage vann med kullsyre, uten salt. Noe salt kan forekomme, avhengig av springvannet i kjøkkenkrana hjemme. "Karbonsyre danner to rekker av salter, hydrogenkarbonater og karbonater." - http://snl.no/karbonsyre KullSYRE er en syre. Det danner karbondioksid, men også salter Endret 1. september 2013 av Diabetus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kullsyre danner jo en rekke salter som igjen lager en ganske distinkt smak Kullsyre i drikke er litt mer komplisert enn det, blant annet stimulerer co2-bobler smertereseptrorer i munn, nese og svelg. AtW Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva er grunnen til at noen hardkokte egg er vanskelige å skrelle (eggehvite fester seg i skallet), mens andre ganger slipper skallet taket uten noe problem? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Apropos bobler og smak; Er det noen med brusmaskin som har forsøkt å gjenopplive dau Coca Cola? Lurer fælt på om man får igjen den ferske smaken. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Det skal du ikke gjøre. Soda Stream-flaska skal kun fylles med rent vann før du setter den inn i maskinen som tilsetter CO2. Ellers blir maskinen full av cola, og må vaskes. Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det skal du ikke gjøre. Soda Stream-flaska skal kun fylles med rent vann før du setter den inn i maskinen som tilsetter CO2. Ellers blir maskinen full av cola, og må vaskes. Nå har du da i smaken ? dau cola eller annen brus er jo bare vann med smak ( saft ) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Nå har du da i smaken ? dau cola eller annen brus er jo bare vann med smak ( saft ) Smaken putter du i etter du har brukt soda streamen for å unngå at du får noe annet en rent vann i maskinen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Jeg tar smaksessens oppi glasset før jeg tømmer boblevann fra Soda Stream-flaska oppi. Flaska til brusmaskinen brukes altså kun til rent vann. Sånn gjør jeg det, da slipper jeg å vaske flaska. Andre tilsetter smak rett i flaska, men ETTER at de har tilsatt gass. Maskinen skal ikke grises til med Cola-sirup! Den beste brusen som finnes er laget med denne saften, og ikke konsentrat som selges på elektrobutikken. Denne videoen viser en demonstrasjon av Soda Stream i bruk: http://www.youtube.com/watch?v=QRXCLLzU1aM Min Soda Stream-maskin er minst 20 år gammel, arvet av Bestefar. Den har glassflasker på 0.33(?) liter, og ettersom glassflasker under trykk ville vært litt risikabelt, er det et kraftig stålrør som flaska føres inn i. Så er det bare å dra i et håndtak som presser tuten opp i maskinen, og trykke på gass-knappen. Glassflaskene trenger ikke å skrus inn i maskinen, som på de moderne maskinene. Dagens fun-fact. Endret 1. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva er grunnen til at noen hardkokte egg er vanskelige å skrelle (eggehvite fester seg i skallet), mens andre ganger slipper skallet taket uten noe problem? Dess ferskere egget er dess vanskeligere er det å skrelle det. Noen skyller eggene i kaldt vann rett etter kokingen for å at eggeskallet skal slippe lettere, men egg som er et par uker gamle er greie å skrelle, uansett etterbehandling. Ukokte egg kan godt oppbevares flere måneder over datoen hvis de oppbevares i kjøleskap. Den påstemplede datoen er 28 dager etter produksjonsdato, dette følger et EU-krav som forutsetter at eggene oppbevares i romtemperatur. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Har norske F-16-piloter "egne" fly, eller er det likegyldig hvilket fly han bruker? Flyene er vel bygget og vedlikeholdt for å være mest mulig identiske, men om de likevel har små forskjeller i flyegenskaper er det vel en fordel for piloten om han har sitt faste fly..? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 De har ikke egne fly, de flyr det som er tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Må være kjipt å måtte stille på setet fra gang til gang. :< 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Kan setet i F-16 stilles i det hele tatt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Kan setet i F-16 stilles i det hele tatt? veldig tvilsomt, er tross alt ikke en vanlig stol, men en utskytbar stol. 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Setet kan stilles, husker ikke om det var fram/tilbake eller opp/ned eller begge, men det kan stilles, da piloter er av forskjellige høyder med forskjellige lengder på bein og armer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå