Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man kjøpe "Corn dogs" i norske butikker?

Noen som vet om det er godt?

Så vidt meg bekjent så er det bare engelsk for maiskolbe. Mulig jeg tar feil ...

The corn dog or corndog is a hot dog coated in cornbread batter and deep fried in hot oil, although some are baked. Almost all corn dogs are served on wooden sticks, though some early versions were stickless.[1]

Corndog_outside.jpg

Lenke til kommentar
hvem fant opp neon? genial oppfinnelse! =)

Så vidt meg bekjent er Neon et grunnstoff, så da burde vel spørsmålet heller være "Hvem oppdaget Neon"?

Jeg visste ikke svaret så jeg sjkket Wikipedia og der står det at:

"Neon ble oppdaget av Sir William Ramsay og Morris W. Travers i 1898. Neon er sjelden på jorda, men finnes som et sporelement i luft, der man finner én del neon i 65000 deler luft. Neon blir fremstilt ved destilasjon fra luft."

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Hva er navnet på det stoffet som tennes ved kontakt med står eller jern. Det finnes som en liten stikke som du kan skarape mot stål eller jern også kommer det masse gnister. Det er en slags nød "lighter" so kan bli våt.

er det en slik du mener?

http://www.magasinet.no/images/0380.jpg

jeg fant ivartfall denne under navnet ildstål... men kjært barn har mange navn :)

har 2 stykker selv hjemme en plass tror jeg :)

Etter å ha søkt litt rundt tror jeg det "Ferrocerium" (fant ikke norsk navn i farta). "Ferrocerium" består av jern og en cerium/lantan-legering. Når man slår mot "Ferrocerium" vil det dannes ekstremt varme gnister.

kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Firesteel

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium

http://en.wikipedia.org/wiki/Mischmetal

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvordan destilerer man luft?

Ved nedkjøling? Luft er en mekanisk blanding av gasser og etterhvert som temperaturen synker vil ulike komponenter av luften kondensere og kan tappes bort.

Kan det da fortsatt kalles destillasjon? Jeg er jo vant til at ved destillasjon så *varmer* man opp det man skal destillere...

Lenke til kommentar

Destillasjon er prosessen å skille ulike stoffer fra hverandre ved å la blandingen passere kokepunktet (eller frysepunktet?) for blandingen. På grunn av at enkelte stoffer konsenserer eller fordamper lettere enn andre så vil blandingen til en viss grad separeres. Ved å destillere i flere omganger eller i flere trinn i høyden med hver sine temperaturer (fraksjonert destillasjon) så vil blandingen separeres i flere trinn. Det gjør separeringen mer fullstendig.

Om destillasjonen skjer med gass som utgangspunkt og fraksjonert destillering oppover en kolonne eller om det starter i toppen med væske spiller ingen rolle for navnet. Begge deler er destillasjon.

Nedfrysing til under frysepunktet til en av komponentene er en annen metode. f.eks kan alkohol destilleres ved at man tar en blanding og lar den fryse til "slush". Den flydende væska vil ha høyere innhold av alkohol enn den frosne. Hvis man heller av det flytende og fryser det ned ennå en runde så får man separert væskene ennå mer. "Snøen" kan smeltes og fryses ned på nytt ved en litt høyere temperatur. Da får man skilt det ytterligere.

Lenke til kommentar
Jeg kan bare huske å ha sett dompapper om vinteren når det er snø. Hvor er de resten av året?
Dompapene lever er tilbaketrukket liv om sommeren, vekk fra folk og julenek. Som regel er den siste opplevelsen vi har med dem når de jakter etter fruktknopper i hagene.

De hekker i barskoger i det meste av sør-Norge, og i bjørkeskog lenger nordover helt til S-Varanger i Finnmark.

Dompapen har en lavmælt sang som er lett å overse

Lenke til kommentar
Hva er navnet på det stoffet som tennes ved kontakt med står eller jern. Det finnes som en liten stikke som du kan skarape mot stål eller jern også kommer det masse gnister. Det er en slags nød "lighter" so kan bli våt.

er det en slik du mener?

0380.jpg

jeg fant ivartfall denne under navnet ildstål... men kjært barn har mange navn :)

har 2 stykker selv hjemme en plass tror jeg :)

Ja det er nettopp en sånn en ! Det er ikke flint stein nei.

Lenke til kommentar

I timen idag forklarte læreren at vann ikke leder strøm. Selvfølgelig ble klassen uenig, til slutt bestemte han seg for å demonstrere det for klassen. Han hadde en positiv og negativ ledning oppi vannet. Han puttet fingeren i vannet, men fikk ikke noe strøm. Greit nok det :). Men etterpå fortalte han at det bare var strøm mellom anoden og katoden, og at ikke vannet ble helt strømifisert (:p). Leder ikke vann strøm da, fra den ene enden til den andre? Vet at det må mineraler til før at vannet skal lede strømmen, f.eks salt (NaCl).

Ble litt usikker, håper noen kan forklare det nærmere :D.

Lenke til kommentar

Også rapportert... Har en makro innebygd i Opera nå. Rapporter, høyreklikk, insert note.... "Missbruk av en populær tråd.. Det burde bli advarsel 2. gang på slikt, det er veldig irriterende."

Spørsmål: Hvor energieffektive er oppladbare batterier med tanke på energi brukt til oppladningen sammenlignet med produksjon og frakt av nye batterier?

Lenke til kommentar
- Hvilken forumseksjon og/eller -kategori får mest trafikk?

- Hvilken forumseksjon og/eller -kategori får minst trafikk?

- Hvilken forumseksjon og/eller -kategori har flest innlegg?

- Hvilken forumseksjon og/eller -kategori har flest tråder?

- Off topic/OT-baren

- Ligger mellom "The eXperience" og "Bedrift"

- Off topic/OT-baren

- Mobil og PDA/Åpen diskusjon om mobil

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...