krikkert Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Hvorfor bruker man uttrykket "rakettvitenskap" om ting som er komplisert eller personer som er smarte? Begrepet "rocket science" dukket opp i 50-årene, et tidspunkt da "rocket science" hadde vist seg å være ganske imponerende - og langt utenfor det Ola Nordmann kunne konseptuelt se for seg. Frem til 1980-tallet var det dog "brain surgery" som var det ypperste av det vanskelige. På 80-tallet blandet noen disse begrepene, om fotball. Phrasefinder har mer. Endret 5. august 2013 av krikkert Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Hva med "Rocket Surgery"? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 http://www.youtube.com/watch?v=rNnzi4NcKKY 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Off topic: Sjekk ut tv-serien "Peep Show" om du liker de folka der Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Begrepet "rocket science" dukket opp i 50-årene, et tidspunkt da "rocket science" hadde vist seg å være ganske imponerende - og langt utenfor det Ola Nordmann kunne konseptuelt se for seg. Frem til 1980-tallet var det dog "brain surgery" som var det ypperste av det vanskelige. På 80-tallet blandet noen disse begrepene, om fotball. Phrasefinder har mer. må ikke forveksles med de som lager nyttårsraketter for de følger bare en oppskrift Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Når det er vanskelig å forstå så eier man at det er helt gresk Jeg tror jeg også har hørt uttrykk om at latin innfor den samme problemstillingen Hva kommer det av at man referer til disse språken når det er snakk om noe som er vanskelig å forstå ? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_to_me Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 I dagens anledning lurer jeg på om det finnes noen dialekt hvor navnet på landet vårt uttales "Noreg". Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 I dagens anledning lurer jeg på om det finnes noen dialekt hvor navnet på landet vårt uttales "Noreg". Jeg har hørt personer som sier det, og jeg sperrer ikke akkurat opp øynene når jeg hører det heller. Dette er i Ytre Sogn. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Det er bare så vidt sognemål teller som norsk, men OK. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Hvorfor blir vann hvitt når det beveger seg fort (som i en foss)? Jeg er altså ute etter den kjemiske/fysiske (gjerne atomnivå om det er relevant) effekten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) http://www.highlightskids.com/science-questions/why-does-water-turn-white-waterfall Endret 5. august 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 http://www.highlight...white-waterfall Kan være jeg spikker noen fliser nå, men jeg kjøper ikke helt den forklaringen. Virker som han bare synser. Noen andre som kanskje kan forklare fenomenet? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg er enig i at måten han skrev det på tyder på synsing. Men forklaringen med diffus refleksjon er sammenfallende med meteorologene forklarer hvorfor skyer ser hvite ut: http://www.yr.no/nyheter/1.8342569 Her er en skyfarge-forklaring som også forklarer godt hvorfor fosser og stryk ser hvite ut, nemlig hvordan lys reflekteres inne i vanndråper: http://www.storm.no/...te-3555645.html Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Når du ser en foss, så er det flere lag med dråper bakover. Når du ser en "foss", men det er bare et lag med vann, så ser det gjennomsiktig ut. Grunnen til at fossevannet set hvit ut er fordi lyset speiler seg i mellom dråpene Så litt av lyset går igjennom og blir delt utover, og litt blir speilet tilbake. Og vi har mange lag med dråper å gå på, så det blir mye lys reflektert bare frem og tilbake mellom lagene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 dette blir lit snodig for når vannete er kompakt så blir det blått. I is har man jo begge effektene Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det som er viktig er overgangen mellom luft og vann. Derfor ser det ulikt ut om vannet er fordelt i mange små dråper eller som en sammenhengende væskefase. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Hvorfor oppgir ofte ikke butikker/levrandører som først og fremst henvender seg til det profesjonelle markedet/industrien priser på produktene på nettsidene sine, men du må spørre de om et tilbud for hver minste lille ting? Jeg er klar over at forskjellige kunder har forskjellige rabatter (og alle kunder har "rabatt"), men de kunne vel ihvertfall oppgitt en listepris uten rabatt? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg antar at det kommer av at de ikke gidder å oppgi en pris som likevel ikke blir sluttprisen . Hvis du eller jeg pruter i butikken så er det ikke mye man klarer å oppnå.kanskje noen få prosenter og lit mere hvis man kjenner selger eller eier Når firmaer driver forhaling så er det mer makt som utøves og da blir det lit feil å bare oppgi en pris som ikke er i nærheten av sluttprisen en gang Hvor mange enheter av et vis produkt som kjøpes har også mye å si her Prisen kan også endre seg fra dag til dag og da er det mye styr å oppdatere en offentlig prisliste. Du har sikker sett betegnelsen dagens pris flere steder ? Men nå er det da ikke alle som opptrer slik heller Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er fullt mulig å prute i Norge. Man må bare vite hvordan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå