Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I en bil. Er det over hodet mulig å tappe strøm fra batteriet mens bilen er igang? La oss si at jeg trekker store mengder strøm gjennom sigarettenneren (drit i sikringen) vil dynamoen her ha enerett eller vil det komme til et punkt der batteriet også leverer strøm?

Jeg og noen andre ble stående og prøve å starte en bil med startkabler. Etter mange forsøk på å starte bilen, så slukket faktisk bilen som leverte strøm. Så ja, det er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har høyest dødsrate? Basehoppere eller bilister?

Definitivt basehoppere. Med en STOOR margin. Fra wikipedia:

BASE jumping as of 2002 has an overall fatality rate estimated at about one fatality per sixty participants.[24] A study of 20,850 BASE jumps from the same site (the Kjerag Massif in Norway) reported 9 fatalities over the 11-year period from 1995 to 2005, or 1 in every 2,317 jumps.[25][26] However, at that site, 1 in every 254 jumps over that period resulted in a nonfatal accident.[25] As derived from this same jump site study, BASE jumping is the most dangerous recreational activity in the world, with a fatality and injury rate 43 times higher than parachuting from a plane.[25][26]

En av 60 dauer altså, det kan man ikke si om bilister.

Jeg fant ikke noe livstids dødsrisiko i trafikken, men årlig er risikoen i Norge 3,4 per 100 000 innbyggere per år. (ta med at ikke alle innbyggere har sertifikat eller kjører)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Sabotasje skjer veldig ofte (desverre) i TdF. Flere ryttere prøver å sabotere for konkurrenter enten det er i en spurt ved mållinjen eller ved de innlagte spurtene og klatringene hvor det utdeles poeng. Det vanligste er å presse motstanderen ut mot siden. Dog blir alle sprinter filmet og det holdet jurymøte etter hver etappe om nødvendig, så slik oppførsel blir ofte straffet. Både ved å trekke poeng fra juksemakeren og ilegge en bot på x sveitiske franc.

Jeg er ikke ute etter rytter mot rytter, men om en publikummer saboterer en syklist for å la sin egen favoritt vinne.

Lenke til kommentar

Det dør nok langt flere i trafikken på verdensbasis årlig. Jeg vil tippe 1000 ganger flere, men så reises det jo sikkert 1 000 000 ganger så mange passasjerkm med bil enn basehopperne gjør. Så det kommer helt an på hvordan man regner.

Lenke til kommentar

Den måler elektrisk motstand, og beregner verdien ut fra visse antagelser.

Altså gjennom ett ben til det andre da?

Hva om han har lav fettprosent i ben-regionen men mye mer rundt magen? Blir det upresist da eller har den noe genial løsning for dette?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter rytter mot rytter, men om en publikummer saboterer en syklist for å la sin egen favoritt vinne.

Har du noen eksempler? Har fulgt Touren i nesten 7 år på rad nå, og kan ikke huske en lignende hendelse.

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler? Har fulgt Touren i nesten 7 år på rad nå, og kan ikke huske en lignende hendelse.

Jeg tenker ikke på en spesiell hendelse. Jeg bare kom til å tenke på hva straffen hadde vært for en publikummer (i verste fall betalt av en konkurrent) å sabotere (for eksempel for Froome) slik at han tapte sammenlagtseieren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...