Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Regenererer man blod i ulike mengder eller noe slik ved forskjellige aktiviteter? Sitte mye stille = lite blod, feks.

Ja, jeg tror det fungerer som en kjemisk likevekt og at blodverdien går mot den stabile likevekten raskt i starten og tregere etter hvert som likevekten nærmer seg.

Noe slikt:

pid-regulator.gif

Men jeg tror også at man kan påvirke regenereringshastigheta. F.eks ved å gi kroppen inntrykk av en større ulikevekt. Drar man f.eks på høydeopphold i alpene vil likevekten bli forskjøvet og man regenererer raskere mot den nye likevekten. Når man så får passe blodverdier i forhold til lavlandet (men fortsatt for lave i forhold til høyden) reiser man ned i lavlandet igjen. Idrettsutøvere kan også påvirke blodprosenten gjennom trening. Utholdenhetstrening gir kroppen et gjennomsnittlig høyt oksygenforbruk og dermed får blodet inntrykk av at det er langt unna likevekt. Da må det produsere røde blodlegemer i full fart for å kompensere mot det. Toppidrettsutøvere kunne sikkert gitt blod mye oftere enn sofasittere, men da måtte de nok også gi slipp på seiere også. Selv om vi vanlige ikke merker stort til det så vil nok en toppidrettsutøver merke en blodtapping tydelig på prestasjonene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er dette "Dualshock" greiene som tydelighvis ikke har komt til ps3 enda.

Vet det har noe med kontrollen å gjøre.

Lest at mange venter med å kjøpe ps3 til det kommer.

DualShock er kontrollen til PS1 og PS2.

Pga. søksmål ble kontrollen til PS3 byttet med Sixaxis som mangler ristefunksjonen. Sony har nå gjort opp for seg og den nye 40GB versjonen av PS3 kommer med Sixaxis med ristefunksjon.

Dualshock vil aldri komme til PS3, da PS3 mangler porten som Dualshock bruker.

Mitt snedige spørsmål:

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å skrive enkle ord som "vil", "vel" og "kommet" riktig?

Lenke til kommentar
Mitt snedige spørsmål:

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å skrive enkle ord som "vil", "vel" og "kommet" riktig?

Dysleksi kanskje? eller alt for rask til å trykke på tastaturet ;)

Mitt spørsmål: Hvordan forhindre gnagsår fra noen helvetes onde sko?

Endret av Nordgaard
Lenke til kommentar

Gnagsår kommer av friksjon mot huden. Dette kan komme av at man har nye sko slik at de ikke er tilpasset føttene helt.

Sånn umiddelbart kommer jeg på to råd:

1. Hvis det er joggesko eller de er laget av tekstil el. lignende så kan du dynke de med vann og gå med de inne en hel dag, da anpasser skoen seg til foten din veldig kjapt.

2. Hvis det er sko som ikke tåler vann kan du ha en tynn nylonstrømpe på innsiden av dine vanlige sokker. Dette vil bli som et ekstra tynt hudlag og man slipper friksjonen mot huden. Det vil før gå hull på nylonstrømpen før det blir gnagsår på hælen eller tærne.

Eller alternativ 3 som er å kjøpe Compeed-plaster på Apoteket f.eks.

Lenke til kommentar
Når jeg sitter å ser på fotballkamper på tv så hender det ofte at publikum blir filmet, og når publikum oppdager at dem blir filmet så peker og vinker dem til kamera. Men det som er snodig da er at de ikke vinker rett i kamera, selv om de tror at de gjør det. De blir filmet litt skjevt eller noe.

Hvorfor og hvordan?

Dette er fordi de ikke ser kameraet, men bildet av seg selv på storskjermen.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Alternativ 4 til gnagsårproblemet: Kjøpe nye sko. Enkelt og greit. Når man tenker på hvor mye man plages over dårlige sko så kan det være verd å investere bare litt ekstra for å få noen som er skikkelig gode å gå i. Fordelt ut over skoens levetid er det en lav kostnad per sparte time med irritasjon.

Lenke til kommentar
Når jeg sitter å ser på fotballkamper på tv så hender det ofte at publikum blir filmet, og når publikum oppdager at dem blir filmet så peker og vinker dem til kamera. Men det som er snodig da er at de ikke vinker rett i kamera, selv om de tror at de gjør det. De blir filmet litt skjevt eller noe.

Hvorfor og hvordan?

Virker igrunn litt logisk.. Så da vinker og peker de på storskjermen, selv om de ikke skjønner at kamera filmer de litt skeivt.

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål: Hvilken jernforbindelse inneholder jerntabletter og brokkoli? (Fe2O3 ?)

Tror det er jern(II)sulfat, FeSO4, som er vanligst i tabletter. Jern(II)fumarat (salt av fumarsyre) brukes visst også. Hvordan jernet foreligger i brokkoli vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker folk blitz når de tar bilder på fotballkamper( f.eks. på de store banene borti england) ?

Fordi folk flest ikke kan å skru av blitzen?

En lite spørsmål jeg kom på i dag. Hvilken vitenskapelig betydning har måneder og år? Akkurat som klokka har betydningen for hvor på himmelen sola står og når det er dag og natt.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Hvor kaldt er det i verdensrommet? Og blir man påvirket av jordas, eventuelt solas gravitasjon når man befinner seg rett utenfor jordas atmosfære? Hvis man "glipper" taket når man fikser noe på en romstasjon feks, vil man da drive rundt i bane for seg selv eller? :p

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Takket være Newtons universelle gravitasjonslov så vil alle (!) objekter påvirke alle (!) andre objekter med en kraft. Denne er vanligvis ørliten, G = Y*M*m/r^2 Hvor Y (gamma, gresk bokstav som ligner latinsk Y) er 6,67 * 10^-11 N*m^2/kg^2, og M er massen til det ene legemet oppgitt i kilogram og m er massen til det andre legemet oppgitt i kilogram og r^2 er kvadratet av avstanden mellom legemene.

(hadde prøve i akkurat dette tidligere idag)

Lenke til kommentar

Hvorfor og hvordan?

Virker igrunn litt logisk.. Så da vinker og peker de på storskjermen, selv om de ikke skjønner at kamera filmer de litt skeivt.

Ja. Og om de vinker til der de tror kameraet er, vil de ikke rekke å justere seg selv midt i bildet før noen andre filmes.

Lenke til kommentar
Hvor kaldt er det i verdensrommet? Og blir man påvirket av jordas, eventuelt solas gravitasjon når man befinner seg rett utenfor jordas atmosfære? Hvis man "glipper" taket når man fikser noe på en romstasjon feks, vil man da drive rundt i bane for seg selv eller? :p

Som chokke allerede har sagt så påvirkes du av jordas gravitasjon (OG solas, OG månens). Men husk på at det gjør også romstasjonen. Glipper du taket vil du, med mindre du samtidig klarer å skyve deg vekk, drive i stort sett samme bane som romstasjonen. M.a.o. om du er forsiktig trenger du ikke å holde deg fast i noe som helst. Men da skal det ikke store dyttet til før du er på ville veier. :)

Angående temperatur.. den er 2,7 Kelvin iflg. http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astr...rs/980301b.html

"If we put a thermometer in darkest space, with absolutely nothing around, it would first have to cool off. This might take a very very long time. Once it cooled off, it would read 2.7 Kelvin. This is because of the "3 degree microwave background radiation." No matter where you go, you cannot escape it -- it is always there."

Lenke til kommentar
En lite spørsmål jeg kom på i dag. Hvilken vitenskapelig betydning har måneder og år? Akkurat som klokka har betydningen for hvor på himmelen sola står og når det er dag og natt.

Året og tidspunktet på året er egentlig måleenheter for hvor kloden vår er i jordbanen. Et år er tiden det tar for kloden vår å gå 1 gang rundt sola. Runden er ikke nøyaktig 265 dager men litt mer, det er derfor kalendersystemet vårt har skuddårsdager. Hvert fjerde år er skuddår, unntatt hvert hele hundreår som ikke kan deles med 400. Årene 1996, 2000 og 2004 var altså alle skuddår, mens 1900 ikke var et skuddår. Dette systemet (som ble innført i mesteparten av Europa i år 1700) er såpass nøyaktig at det det kun gir 3 døgns feilvisning på 10.000 år.

Det at astronomene kjenner Jordas posisjon i jordbanen ved ulike tidpunkter i året gjør at de kan måle avstanden til relativt nære stjerner (opptil 500 lysår unna) ved hjelp av såkalt parallakseforskyvning:

Den tilsynelatende halvårlige forskyvning vi får i posisjonen for en stjerne som ligger nær oss i forhold til de fjerne stjerner i bakgrunnen. Parallaksevinkelen er halvparten av den maksimale posisjonsendringen, og er lik den største vinkelavstand som Jorden har fra Solen dersom vi befant oss på/ved stjernen. Hvor mye objektenes posisjon endres avhenger av avstanden til objektet. Denne forskyvningen brukes til å beregne avstanden til stjerner. Metoden kan ikke brukes på stjerner som er lenger borte enn ca. 500 lysår.
http://www.astronomi.no/ordliste.html
Lenke til kommentar
Så, hvor lang tid ville det tatt for en halvliters-flaske med vann på 20 grader C å bli gjennomfrossen i verdensrommet? Lenger tid enn det tar i en vanlig fryseboks?

Det vil ta vesentlig lengre tid, for selv om temperaturen er lav, så er det også såpass lite gass der som kan lede bort varmen at nedkjølingen vil ta laang tid. Mye av varmen vil selvsagt stråle ut som varmestråling, men det samme skjer nede på bakken også. Nede på bakken i en fryseboks er det masse luft som kan lede varmen bort fra flasken og dette øker nedkjøingen.

Det er faktisk litt av samme fenomen som gjør at det er mulig å gå på glødende trekull også, nemlig forskjellen på varme (temperatur) og varmeledingsevne. Det glødende trekullet er glohett, over 1000 grader. Men varmeledingsevnen er elendig. Så så lenge man ikke blir stående lang nok tid i glohaugen til at varmeledingen rekker å overføre varmen til huden under føttene, men bare går raskt over og til den andre siden, så rekker man ikke å bli brent. Dette er teorien.

Vi vet av erfaring at det ofte er slik at i teorien er teori og virkelighet det samme, men ikke i praksis. Da jeg for noen år siden etter en bedre middag på et sted der det også fantes en åpen grue hevdet at trekullvandring var ren vitenskap og ikke åndens seier over materien, så ble jeg utfordret til å bevise det når bålet hadde brent ned. Jeg hadde aldri gjort dette før i mitt liv og heller ikke sett andre gjøre det. Likevel kom jeg over helskinnet. Huden var litt overflatesvidd et par steder og beina var selvsagt svarte av sot, men jeg hadde bevist at varme og varmeledingsevne er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...