Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er jeg så dårlig til å google? :( Hva søkte du på? og hvor kan jeg skaffe en golfball med gummistrikk inni?

på golfbanen? :p

jeg lurte på hva som var inni div. baller (if you know what i mean) og eneste måten og gjøre det på er med sag. i noen av golfballene så var det gummistrikk, og noen av de andre var det en gummikule inni.

nå for tiden tror jeg det er hel gummikule inni som er mest brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stund siden jeg hadde statistikk, men er ikke det ekvivalent med (sannsynligheten for at ikke(alle er hvite))? Altså chart?cht=tx&chl=1 - 0.9^{10}

Jo selvfølgelig, det tenkte jeg faktisk ikke på. Mener å huske at jeg regnet ut dette på en helt annen måte tidligere, men svaret burde iallefall bli riktig.

Lenke til kommentar

på golfbanen? :p

jeg lurte på hva som var inni div. baller (if you know what i mean) og eneste måten og gjøre det på er med sag. i noen av golfballene så var det gummistrikk, og noen av de andre var det en gummikule inni.

nå for tiden tror jeg det er hel gummikule inni som er mest brukt.

Har dessverre ikke tid på å bruke sommerferien min til å sage opp golfballer :/ Skulle gjerne..

Lenke til kommentar

jeg har mistanke om at appelsinskall skal holde myggen på avstand

Min erfaring er at det har en viss virkning så lenge du bruker tørket skal som enda avgir lit lukt .

det er mulig at det også virker når skallet er ferskt og nettop skrellet

Er det noe som har lyst til prøve det ut ?

prøver det ut på telt tur. jeg kan prøve og kaste noe på bålet etterhvert, hvis skallet alene uten noen form for innvirkning ikke fungerer så godt. bare send en pm/siter dette innlegget om noen dager.

Lenke til kommentar

Jeg har gått på antibiotika kun et fåtall ganger i mitt liv. Har hatt dobbel øreinfeksjon nå i 26 dager, og legen har trappet opp penicillindosene mine men det har rett og slett ingen effekt. Er det mulig å være naturlig immun mot penicillin?

Lenke til kommentar
Jeg har gått på antibiotika kun et fåtall ganger i mitt liv. Har hatt dobbel øreinfeksjon nå i 26 dager, og legen har trappet opp penicillindosene mine men det har rett og slett ingen effekt. Er det mulig å være naturlig immun mot penicillin?

Alle mennesker er naturlig immune mot antibiotika, ellers ville jo antibiotikan tatt livet av OSS. Men jeg skjønner jo at det ikke var akkurat det du tenkte på.

De vi frykter skal være immune er bakteriene, det er DE vi vil ta livet av med antibiotika. De fleste bakterier er lette å drepe med alle typer antibiotika, men noen få av de kan være immune, og hvis disse overlever og formerer seg oppstår det en type antibiotikaresistente bakterier.

Heldigvis har forskningen gitt oss flere typer antibiotika, så når den billigste (penicillin) ikke fungerer, så kan man trappe opp kampen med andre (dyrere) typer antibiotika. Dessverre kan det oppstå såkalte multiresistente bakterier, disse er immune mot flere typer antibiotika og kan derfor være umulig å ta knekken på.

Fordi man frykter utvikling av slike multiresistente bakterier skal leger være tilbakeholdne med å skrive ut antibiotika, dess mindre antibiotika som brukes, dess mindre sjanse er det for at bakteriene blir immune.

Konklusjon:

Kanskje du rett og slett er smittet med multiresistente øreverkbakterier, altså at de kommer fra et miljø/land/kontinent der bruk av antibiotika er mer vanlig enn i Norge/Europa. Da spiller det ingen rolle i ditt tilfelle at du har fått få antibiotikakurer tidligere.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg sitter i Norge og surfer på nettsider over hele verden, går fremdeles noe av datatrafikken gjennom satellitt, eller er hele internettet kabelbasert nå?

Satellitter er jo trådløse, så de har vel begrenset båndbredde til filmstreaming osv..?

EDIT: Hva er årsaken til at mange av trådene i bildekritikk-kategorien blir låst og bildene fjernet?

http://www.diskusjon...p?showforum=701

Tillater meg å bumpe denne...

Lenke til kommentar

prøver det ut på telt tur. jeg kan prøve og kaste noe på bålet etterhvert, hvis skallet alene uten noen form for innvirkning ikke fungerer så godt. bare send en pm/siter dette innlegget om noen dager.

Da anbefaler jeg deg også tørke noe appelsinskal i en tett boks.

Det avgir enn eller anen form for duft når du åpner boksen med skallene inni

jeg har klart å holde myggen borte når skallet lå dandert i vinduskarmen.

Det jeg ikke husket er om det virket hver gang

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg også tørke noe appelsinskal i en tett boks.

Det avgir enn eller anen form for duft når du åpner boksen med skallene inni

jeg har klart å holde myggen borte når skallet lå dandert i vinduskarmen.

Det jeg ikke husket er om det virket hver gang

Den er grei :)

Jeg testet og ha med både appelsin skall og fersk appelsin (var sulten :p) og det som fungerte best var og legge en blanding av fersk og gammelt skall ved telt inngangen. Det gamle holdt noe av myggen på avstand og det ferske holdt mesteparten av knotten vekk.

Lenke til kommentar

Når jeg sitter i Norge og surfer på nettsider over hele verden, går fremdeles noe av datatrafikken gjennom satellitt, eller er hele internettet kabelbasert nå?

Satellitter er jo trådløse, så de har vel begrenset båndbredde til filmstreaming osv..?

Det kan jo hende at det er en eller annen stillehavsøy som ikke har kablet forbindelse til resten av verden, selv om jeg tviler. Satellitter har forholdsvis begrenset båndbredde. Direct Connect selger to-veis satellittaksess igjennom en satellitt som vist nok har en total båndbredde på 70 Gbps fordelt på 80 "flekker" som dekker stort sett hele Europa og noen områder i midtøsten. I utgangspunktet er det svært upraktisk å plassere en server bak en satellitt pga. begrensningene det setter. F.eks. ville en server som kun kan nås igjennom KA-SAT være begrenset til maksimalt 900 Mbps og ha en forsinkelse på minst 500 ms. Sannsynligvis vil båndbredden til en bruker/server et frekvensområde være enda lavere pga. andre brukere i samme område. Derfor hoster man hos et datasenter på et annet sted.

Båndbredde fra satellitt er dyrt. Det koster hundrevis av millioner å bygge og skyte opp en satellitt og levetiden er relativt begrenset. F.eks. er planlagt levetid for KA-SAT 15 år. Så skal du gjøre beslag på mye båndbredde må du nok belage deg på å betale usmakelig mye. Faktisk så mener Eutelsat at 70 Gbps er nok til å gi ADSL-hastigheter på inntil 20 Mbps ned til 1 million brukere, da koster det deg 799,- pr. mnd. for fri bruk i Norge.

Alle videoene du streamer går nok igjennom fiberoptiske kabler fram til Norge, hvis videoen ikke ligger på en cache-server hos en ISP i Norge (Netflix har bla. utplassert bokser hos ISPer i Norge slik at vi slipper å streame fra et annet land og bruke båndbredden så effektivt så mulig).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Ser mye snakk om "stråling" og el-overfølsomhet i media for tiden. Har det egentlig blitt utført noen blindtester på dette som har konkludert med at mennesker virkelig blir syke av nærkontakt med strømnettet/elektronikk?

Selv er jeg sterkt tvilende til hele opplegget. Det virker som at mange syke kaster i fra seg all fornuft og blir totalt overbevist fordi de har et behov for en forklaring på de lidelsene de har.

Videre, er det noen som kan sammenligne strålingsmengden fra sola vs disse menneskeskapte kildene? Hvis jeg har forstått det riktig så er strålingen fra sola mye sterkere en den menneskeskapte biten, og sola sender også ut ioniserende stråling. Det betyr jo at el-overfølsomme burde bli grillet som vampyrer når de gikk ut i sola, hvis den hypotesen stemmer. :wee:

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar

Det har blitt utført blindtester ja, men aldri vært noe tegn til at de merker noe fysisk til strålingen.

Det er en grunn til at elfølsome trenger ett måleinstrument for å se hvor mye stråling det er og dermed hvor syke de skal være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...