Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er golfballen optimalisert, eller er det mulig å lage den ennå mer aerodynamisk?

I følge diagrammet til Zlatzman kan man velge en størrelse som er tilpasset hastigheten så man får det optimale reynoldstallet og dermed lavest mulig luftmotstand, men da må man nok stryke golf fra navnet og bare kalle det ball.

 

Haien har uregelmessig hud som har en lignende effekt som golfballer. Det senker vannmotstanden sammenlignet med glatt hud.

 

Shark+Skin+by+Electron+Microscopy.jpg

 

Jeg vet ikke om dette mønstret har vært prøvd på biler, baller eller andre gjenstander.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man lager svømmedrakter på den måten (dvs. som haihud, ikke som golfballer): http://www.experimentation-online.co.uk/article.php?id=1428

Båter er nok ingen god kandidat for slikt, da bølgemotstand ofte/alltid er langt større enn strømmningsmotstand. På u-båter hadde det sikkert vært lurt, men det er langt fra like enklet å finne en ptimal overflate for ett digert båtskrog som på en enkel kuleform, inne i ett rett rør eller rundt en sylinder.

Lenke til kommentar

Antakelig ikke, eneste effektive middel mot sonar er tykke materialer som absorberer lyden (oftest gummi). En sånn (golfball eller haiskjell) overflate vil kanskje spre lyden mer enn å reflektere den, men da vil man få en "skygge" i sonarbildet som er (minst) like synlig som ett ekko.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Antakelig ikke, eneste effektive middel mot sonar er tykke materialer som absorberer lyden (oftest gummi). En sånn (golfball eller haiskjell) overflate vil kanskje spre lyden mer enn å reflektere den, men da vil man få en "skygge" i sonarbildet som er (minst) like synlig som ett ekko.

En slik skygge vil man også få med gummien som er på i dag.

Men poenget er vel at for å få en skygge så må man ha en reflekterende bakgrunn (havbunnen helst med en del steiner eller ihvertfall sand, og ikke sjøgress for det absorberer bare lyden). Så det er alltid en fordel å absorbere lyden siden man da er helt avhengig av en bakgrunn for å kunne se deg (pga skyggen).

 

Det samme gjelder vel forøvrig stealth fly vs radar. Så lenge radaren er under flyet og flyet absorberer eller reflekterer radarstrålene i en annen retning så ser man ikke flyet. Men hvis man hadde hatt radaren over flyet (f.eks i en satellitt) kunne man teoretisk da ha fulgt skyggen til flyet i forhold til refleksjonen fra bakken (ikke noe problem å få en software til å skille ut den ene skyggen i bildet som beveger seg i stor hastighet). Men dette ville jo da ha forutsatt en radar med stor oppløsning/frekvens (for å kunne se en så liten skygge) og med hurtig scantid (AESA radar).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Usikker på snedigheten i dette, men kan noen en gang for alle forklare meg hva "spader" betyr, as in, "å få spader", eller alternativt "det er like før jeg spæder", som jeg antar betyr noe av det samme? Jeg forstår poenget, men vet ikke hva det betyr og det står ikke i ordbøkene. Senest i dag ble dette begrepet brukt på db.no.

Lenke til kommentar

Usikker på snedigheten i dette, men kan noen en gang for alle forklare meg hva "spader" betyr, as in, "å få spader", eller alternativt "det er like før jeg spæder", som jeg antar betyr noe av det samme? Jeg forstår poenget, men vet ikke hva det betyr og det står ikke i ordbøkene. Senest i dag ble dette begrepet brukt på db.no.

Jeg slenger ut en hypotese,, det er en forsnorskning av det engelst utrykket "get in spades", med litt forskjellig betydning etter oversettingen. Jeg tipper det originale uttrykket stammer fra kort, spades er det samme som spar, dvs den mest verdifulle valøren.

 

Men som sagt, det er hovedsaklig spekulasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg slenger ut en hypotese,, det er en forsnorskning av det engelst utrykket "get in spades", med litt forskjellig betydning etter oversettingen. Jeg tipper det originale uttrykket stammer fra kort, spades er det samme som spar, dvs den mest verdifulle valøren.

 

Men som sagt, det er hovedsaklig spekulasjon.

 

AtW

Fair enough. Men når man får spader så blir jo man diverse former for rabiat. Rent semantisk høres det ikke ut som en riktig forklaring, men det trenger vel kanskje ikke gi mening.

 

Skal på festival i sommer. Selvfølgelig begrenset med isbiter i nærheten. Andre kreative og bilige måter å holde drikken relativet kald på, i sommer varmen?

Skal ikke det funke å legge et fuktig håndkle rundt drikken og legge den i sola? Eller er det bare i teorien?

Lenke til kommentar

Usikker på snedigheten i dette, men kan noen en gang for alle forklare meg hva "spader" betyr, as in, "å få spader", eller alternativt "det er like før jeg spæder", som jeg antar betyr noe av det samme? Jeg forstår poenget, men vet ikke hva det betyr og det står ikke i ordbøkene. Senest i dag ble dette begrepet brukt på db.no.

Slik jeg har hørt det: "Spader" kommer fra gammelt "spatt" som er en leddsykom hos husdyr som får dem til å skjelve. (Hester etc.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Store deler av spillet (et område f.eks.) vil bli overført til RAM fra disk på konsollen. I korte trekk kan man tenke seg til at det er en lynrask SSD der alt av teksturer, animasjoner osv. blir lagt inn for å kunne hentes fort. Jo mere RAM jo mere kan legges der, noe som i sin tur gjør at spillet trenger å laste mindre data fra disken når du beveger deg rundt omkring.

Når et spill laster idet du beveger deg til et nytt område (f.eks. inn i et hus) så overføres teksturene, lydene osv. som tilhører det området til RAM slik at du slipper å vente på at ting skal skje når du samhandler med omgivelsene.

 

RAM har altså ikke så mye med grafisk ytelse (FPS) og kvalitet å gjøre.

Forøvrig er RAM i PS4 og Xbox One (så vidt jeg vet) delt mellom GPU og CPU. Så 8 GB er ikke så veldig mye sett i lys av at et morderne skjermkort gjerne har 2+ GB RAM.

Fin forklaring, jeg personlig er fornøyd med oppsettet av 6GB RAM, selvom kun 4 av de, fungerer akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...