Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Bilens vekt innvirker i utgangspunktet bare på hvor lang tid det tar å nå topphastigheten med en gitt motorkraft. Når man først når topphastigheten så er det to krefter som balanseres: motorkraft vs (luftmotstand, rullemotstand og tap i motor, gir- og drivsystem). Vekt er altså i utgangspunktet ikke en del av ligninga. Men vekt sniker seg likevel inn som en faktor som øker rullemotstanden.

 

Når det gjelder Oldsmobile og T-ford så har nok de voldsomt mye større luftmotstand enn dagens biler. Jeg vil gjette på i størrelseorden 10 ganger større. Topphastigheten ville nok steget dramatisk om noen hadde modernisert formen uten å skifte ut motor, understell osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelene og ulempene med å bygge høye strukturer som er delvis under vann (som en oljeplattform), i forhold til det å bygge på land? Er det spesielt vanskeligere eller lettere? I så fall; hvorfor?

 

Jeg begynte å tenke på dette da jeg leste om oljeplattformen Troll A. Fra bunnen av og opp er den på 472 meter, noe som plasserer den relativt høyt oppe på lista over verdens høyeste strukturer (og verdens høyeste som noensinne har blitt flyttet på, noe som er litt kult), men det er kun 169 meter som befinner seg over vann.

 

Troll-med-bat.jpg

Høyden i seg selv er ingen stor fordel, men de står på bunnen, noe som krever at de er høye.

 

Fig-3-1.jpg

 

Finnes muligens andre måter å feste de på også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer RAM i konsoller sammenlignet med datamaskiner? Disse nye konsollene kommer med betydelig mer minne enn min "gamer pc", men mest sannsynlig vil mange av disse spillene ikke se like bra ut, iallefall ikke yte like bra. Hva er det da all denne rammen skal brukes til?

Store deler av spillet (et område f.eks.) vil bli overført til RAM fra disk på konsollen. I korte trekk kan man tenke seg til at det er en lynrask SSD der alt av teksturer, animasjoner osv. blir lagt inn for å kunne hentes fort. Jo mere RAM jo mere kan legges der, noe som i sin tur gjør at spillet trenger å laste mindre data fra disken når du beveger deg rundt omkring.

Når et spill laster idet du beveger deg til et nytt område (f.eks. inn i et hus) så overføres teksturene, lydene osv. som tilhører det området til RAM slik at du slipper å vente på at ting skal skje når du samhandler med omgivelsene.

 

RAM har altså ikke så mye med grafisk ytelse (FPS) og kvalitet å gjøre.

Forøvrig er RAM i PS4 og Xbox One (så vidt jeg vet) delt mellom GPU og CPU. Så 8 GB er ikke så veldig mye sett i lys av at et morderne skjermkort gjerne har 2+ GB RAM.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

 

I nyere tid er de fleste plattformer semi-submersible, dvs at de ikke er festet direkte til havbunnen, men flyter med en betydelig del neddykket. De holdes på plass enten med anker eller dynamisk posisjonering.

 

Kun der det er dypt. Ellers brukes stort sett stål understell der det ikke er for dypt. Er mange ulemper med flytere og.

 

I tillegg er såkalte produksjons skip som man tenker man skal flytte til neste plass når brønnene er tomme mer brukt i det siste.

 

Det er nesten like mange typer som det er platformer, men såkalte condeep platformer bygges ikke lenger.

Lenke til kommentar

Hvor langt er det lengste noen har kastet en stein?

Kommer an på størrelsen og vekten på steinen, selvsagt. Det lengste noen har kastet en baseball er visstnok drøyt 130 meter. En stein vil kunne ha litt høyere massetetthet, og dermed mindre luftmotstand ved samme vekt. Så vi kan anta at en liten stein kan kastet lenger enn det. Nå finnes det konkurranser i steinkast, men det er som regel store tunge steiner og blir mer som kulestøt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Roald Bradstock påstår å ha kastet en golfball 170 yards, som tilsvarer 155 meter. Man får stein i masse forskjellige størrelser og tettheter, så jeg vil tro en slik lengde skal være mulig med en stein også. Eneste store spørsmålet er om forskjellen i luftmotstand mellom golfball og stein er stor nok til å utgjøre en avstand.

 

http://recordsetter....#contentsection

 

redigert: et kjapt overslag:

 

En utgangshastighet på omtrent 40 m/s og en diameter på 5 mm gir et Reynolds-tall i størrelsesorden 1*10^5. Ut fra grafen under vil det da kunne være gunstig med en golfball fremfor en glatt kule med tanke på luftmotstand. Grafen har Reynoldstall langs den horisontale aksen og drag-koeffisient langs den vertikale aksel. Jo høyere drag-koeffisient jo større luftmotstand. Jeg har ikke gjort et overslag på hvor mange meter det kan utgjøre totalt. Jeg har heller ikke undersøkt hva slags luftmotstand man kan forvente fra en kantete stein.

sphere-drag.gif

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Eneste store spørsmålet er om forskjellen i luftmotstand mellom golfball og stein er stor nok til å utgjøre en avstand.

...

 

Golfballen har et mønster av groper på overflaten, og det er pga. aerodynamikk.

Gropene gir mindre luftmotstand enn om golfballen var en glatt kule, så golfballen kan fly lengre.

 

sphere-flow-comparison.jpg

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Roald Bradstock påstår å ha kastet en golfball 170 yards, som tilsvarer 155 meter. Man får stein i masse forskjellige størrelser og tettheter, så jeg vil tro en slik lengde skal være mulig med en stein også. Eneste store spørsmålet er om forskjellen i luftmotstand mellom golfball og stein er stor nok til å utgjøre en avstand.

 

http://recordsetter....#contentsection

 

Mythbusters har jo testa det på biler også, funka der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...