Simen1 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dama mi gav blod her om dagen... 500mm...Hvor fort reproduserer hun det tapte? Normalt gir man 450 ml. Jeg ble fortalt hos blodbanken at det tar ulik tid for de ulike komponentene i blodet å regenereres. Blant annet kunne man tappe blodplater mye oftere enn man tappet generelt blod. For å være helt sikker på at kroppen har regenerert alt det tapte skal det gå minimum 3 måneder mellom hver gang. De måler også blodprosenten før hver tapping sånn at man forsikrer seg ytterligere om at man har regenerert fullstendig. Personer under 50kg får ikke gi blod fordi 450ml blir et ganske stort blodtap og de ikke gidder å tappe mindre slumper enn 450ml. Et spørsmål i den samme sjangeren: Når man har tappet blod så får man jerntabletter for å hjelpe regenereringen. Brokkoli inneholder mye jern. Hvor mye brokkoli må man spise for at det skal tilsvare en jerntablett med 65mg jern? Redigert: Jeg fant ut: 10,8 kg brokkoli. Nytt spørsmål: Hvilken jernforbindelse inneholder jerntabletter og brokkoli? (Fe2O3 ?) Lenke til kommentar
andesam Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hva er vitaminer? Er det konkrete molekyler eller er det relativt liksom? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Vitaminer er konkrete molekyler. De er "middels store" molekyler med mange titalls atomer. Skisser av noen vitaminer: http://www.natuurlijkerwijs.com/english/vitaminen.htm http://web.indstate.edu/thcme/mwking/vitamins.html Vitamin A: Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Dette er faktisk et ganske snedig spørsmål for meg, siden PC-en viser en tid, klokka en time tidligere og mobilen en time senere, samtidig som jeg ikke har noe som får meg opp om morgenen for tiden, så jeg har virkelig ikke snøring: Hva (i innerste gamperæva) er klokka egentlig? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Klokken på mobilen og laptoppen min viser i dette øyeblikk 04:24. Det står også at posten din ble postet klokken 04:02. Du burde skaffe deg en radiostyrt vegg-/vekkerklokke. Disse er til enhver tid helt presise, og de stiller seg til sommer-/vintertid. Har hørt at de kun kan bli 1 sekund feil over en periode på en million år. Forøvrig så skal, såvidt jeg vet, klokken på dataen stille seg selv med overgang fra vintertid til sommertid, eller omvendt. Oppfølgerspørsmål: Finnes det en nettside med en helt presis klokke? Endret 1. november 2007 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Klokken på mobilen og laptoppen min viser i dette øyeblikk 04:24. Det står også at posten din ble postet klokken 04:02. Du burde skaffe deg en radiostyrt vegg-/vekkerklokke. Disse er til enhver tid helt presise, og de stiller seg til sommer-/vintertid. Har hørt at de kun kan bli 1 sekund feil over en periode på en million år. Forøvrig så skal, såvidt jeg vet, klokken på dataen stille seg selv med overgang fra vintertid til sommertid, eller omvendt. Oppfølgerspørsmål: Finnes det en nettside med en helt presis klokke? For så vidt nettsider gjelder vil jeg tro at Nist er det nærmeste man kommer noe som kan svare på spørsmålet ditt. Evt kan du se World time server De fleste klokketjenester som påberoper seg å være "riktige" tar utgangspunkt i UTC, se wiki på dette. UTC tar utgangspunkt i TAI, International atomic time, som igjen er en snitt av 300 atomur på 50 laboratorium verden over. Flere av disse atomurene baserer seg på svingninger fra cesiumatomet, som korresponerer med SI-definisjonen på et sekund. Hver måned gir The International Bureau of Weights and Measures ut en tabell som viser et veid gjennomsnitt av disse atomurene. Siden TAI er matematisk tidtagning tar den ikke hensyn til endringer i jordens rotasjonshastighet (synkende). Det er derfor et avvik mellom TAI og UTC, og per nå ligger TAI 33 sekunder foran UTC. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 http://www.klokka.no Jeg bruker tidsserveren ntp.uio.no Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Når jeg sitter å ser på fotballkamper på tv så hender det ofte at publikum blir filmet, og når publikum oppdager at dem blir filmet så peker og vinker dem til kamera. Men det som er snodig da er at de ikke vinker rett i kamera, selv om de tror at de gjør det. De blir filmet litt skjevt eller noe. Hvorfor og hvordan? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 kan tenke meg at de vinker til feil kamera Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Siden TAI er matematisk tidtagning tar den ikke hensyn til endringer i jordens rotasjonshastighet (synkende). Det er derfor et avvik mellom TAI og UTC, og per nå ligger TAI 33 sekunder foran UTC. Avviket på 33 sekunder kan ikke skyldes Jordas synkende rotasjonshastighet. For reduksjonen i rotasjonshastighet er kun 2 millisekunder per århundre. Vekselvirkningen mellom Jorden og Månen forsinker Jordens rotasjon med omtrent 2 millisekunder pr. århundre. Pågående forskning tyder på at for omtrent 900 millioner år siden var det 481 dager à 18 timer i et år! kilde: http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/earth.html Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) fins det norske ORD som bare består av vokaler eller konsonanter? Du har allerede fått forslag til noen veldig korte ord med kun vokaler, som "å" og "au". Ordet "øye" består også av kun vokaler og uttales også normalt med kun vokallyder. I enkelte østlandsdialekter uttales det imidlertid som "ævve". Et lengre ord som består av nesten bare vokaler er "saueøyeeier" (9 vokaler etter hverandre). Et ord som består av nesten bare konsonanter er "angstskrik" (7 konsonanter etter hverandre). Endret 1. november 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 fins det norske ORD som bare består av vokaler eller konsonanter? Du har allerede fått forslag til noen veldig korte ord med kun vokaler, som "å" og "au". Ordet "øye" består også av kun vokaler og uttales også normalt med kun vokallyder. I enkelte østlandsdialekter uttales det imidlertid som "ævve". Et lengre ord som består av nesten bare vokaler er "saueøyeeier" (9 vokaler etter hverandre). Et ord som består av nesten bare konsonanter er "angstskrik" (7 konsonanter etter hverandre). ...eller "eie" eller "ei" eller "øy" ord med bare konsonanter bir værre Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 kan tenke meg at de vinker til feil kamera Hvorfor skulle 2 kameraer filme de samme folka på tribuna samtidig..? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Når jeg sitter å ser på fotballkamper på tv så hender det ofte at publikum blir filmet, og når publikum oppdager at dem blir filmet så peker og vinker dem til kamera. Men det som er snodig da er at de ikke vinker rett i kamera, selv om de tror at de gjør det. De blir filmet litt skjevt eller noe.Hvorfor og hvordan? Jeg regner med at kameraet er så langt unna at de som blir filmet ikke umiddelbart kan se hvor det er hen og bare gjetter seg til det ut fra vinkelen på bildet de ser på storskjermen. Eller kanskje de bare vinker til storskjermen og driter i kameraet. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Dama mi gav blod her om dagen... 500mm...Hvor fort reproduserer hun det tapte? Normalt gir man 450 ml. Jeg ble fortalt hos blodbanken at det tar ulik tid for de ulike komponentene i blodet å regenereres. Blant annet kunne man tappe blodplater mye oftere enn man tappet generelt blod. For å være helt sikker på at kroppen har regenerert alt det tapte skal det gå minimum 3 måneder mellom hver gang. De måler også blodprosenten før hver tapping sånn at man forsikrer seg ytterligere om at man har regenerert fullstendig. Personer under 50kg får ikke gi blod fordi 450ml blir et ganske stort blodtap og de ikke gidder å tappe mindre slumper enn 450ml. Et spørsmål i den samme sjangeren: Når man har tappet blod så får man jerntabletter for å hjelpe regenereringen. Brokkoli inneholder mye jern. Hvor mye brokkoli må man spise for at det skal tilsvare en jerntablett med 65mg jern? Redigert: Jeg fant ut: 10,8 kg brokkoli. Nytt spørsmål: Hvilken jernforbindelse inneholder jerntabletter og brokkoli? (Fe2O3 ?) Regenererer man blod i ulike mengder eller noe slik ved forskjellige aktiviteter? Sitte mye stille = lite blod, feks. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Regenererer man blod i ulike mengder eller noe slik ved forskjellige aktiviteter? Sitte mye stille = lite blod, feks. Nei, aktivitetsnivået har liten innvirkning på regenereringen av blod. Men erfarne blodgivere regenerer blodet raskere enn ikkeblodgivere eller ferske blodgivere. De områdene av kroppen som danner bestanddelene i blodet jobber vanligvis ganske seint, men bl.a blir beinmargen raskere til å regenerere røde blodlegemer når kroppen stadig tappes for blod. Dette kan bl.a bety at blodgivere som selv utsettes for en ulykke der de mister mye blod, har litt større sjangs for å komme seg raskere enn ikkeblodgivere. Blodet fra godt trente mennesker er har imidlertid den fordelen framfor blod fra inaktive mennesker at det bl.a inneholder mindre fett. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hva er dette "Dualshock" greiene som tydelighvis ikke har komt til ps3 enda. Vet det har noe med kontrollen å gjøre. Lest at mange venter med å kjøpe ps3 til det kommer. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Er ikke det bare at kontrollen rister litt nå og da..? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Er ikke standard på ps3? Hvis dette stemmer så er det helt latterlig dårlig av Sony Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Veit ikke jeg, jeg har ikke PS3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå