Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

For en stund tilbake kom blant annet VG, Dagbladet, Aftenposten med innhold for abb-kunder (VG+, osv). Jeg mener å huske at det skjedde ganske samtidig. Kom det en ny lov, samarbeidet de om at det skulle skje samtidig, eller hermet de bare etter førstemann som gjorde det mer tydelig med abb-tjenester?

 

Det var nok mer snakk om såkalt industrispionasje (selv aviser ikke kan regnes som industri), eller at de har jobbet med konseptet lenge, men har kvidd seg for å være først. Noen kan ha fått høre et rykte om at konkurrentene jobbet med dette og satt i gang med det samme selv. Ellers er jo abbonement for deler av nettinnholdet vært i kjømda i noen år nå, så de fleste nettmedia har nok allerede forberedt noe når én av konkurrentene kommer med en slik tjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmeelementene er isolert. Det vil si, komfyrtoppen er det elektrisk isolerende materialet som skiller de elektrisk ledende varmetrådene fra kontakt med kniver, fingre etc. Har du knust kokeplata eller den keramiske toppen så ikke stikk en kniv ned til varmetrådene uten å dra ut stikkontakten.

 

Hvis du får støt av å holde i vasken og komfyren samtidig så bør du sjekke jordinga til begge deler og lete etter jordfeil (som kan ligge helt andre plasser enn i disse to tingene.)

Lenke til kommentar

Eg trodde han mente varmeelementene inne i komfyren, ikke oppe på koketoppen?

 

Hvis du får støt av å holde i vasken og komfyren samtidig så bør du sjekke jordinga til begge deler og lete etter jordfeil (som kan ligge helt andre plasser enn i disse to tingene.)

 

Nå har eg ikke tenkt gjennom dette veldig, men hvordan kan jordfeilen ligge en annen plass enn i komfyren i det tilfellet du skisserer her?

 

For at du skal få støt her må nesten jordfeilen ligge i koketoppen, slik at ene fasen trekker ut gjennom koketoppen, via deg og ned i avløpet som er jordet. Jordfeil på selve vasken høres VELDIG snodig ut med mindre du har elektrisk vask.....

 

Og en ting er jordfeil, for at dette skal være et problem er selve jordingen til komfyren også nødt til å være brudd i, ellers vil strømmen gå i jordlederen, og ikke via deg til avløpsrøret....

 

Eller?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jordfeilen kan for eksempel være i varmtvannstanken eller vaskemaskinen.

Da kan strømmen følge vannrørene (eller jordledningen om du mangler jordfeilbryter?), og gi støt helt andre steder enn der feilen har oppstått.

Jeg har opplevd å få litt strøm i meg når jeg vasker hendene hos en slektning. Jeg merket at det kriblet litt i sår på hendene om jeg hadde noen skrammer der.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Aha, de er isolert med keramiske isolatorer "perler" som tres på varmetråden og avsluttes med varmebestandig keramisk "kit". Deretter kapsles de inn i et ledende rør som antagelig jordes til resten av godset inni komfyren.

 

Noen beskrivende bilder

 

leadpot3.jpg

Electric-Heating-Element-for-Fryer.jpgOven_heater_element.jpg

ceramic-beads-250x250.jpg

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For en stund tilbake kom blant annet VG, Dagbladet, Aftenposten med innhold for abb-kunder (VG+, osv). Jeg mener å huske at det skjedde ganske samtidig. Kom det en ny lov, samarbeidet de om at det skulle skje samtidig, eller hermet de bare etter førstemann som gjorde det mer tydelig med abb-tjenester?

For VG og Aftenposten så er svaret veldig enkelt, de har samme eier. Det er i dag tre media konsern i Norge: Amedia (tidligere Edda Media og A-Pressen), Polaris Media og Schibsted/Media Norge, med noen selvstendige aviser her og der.

Det kan også være at slike abo løsninger har vært offentlig diskutert før de ble lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan jeg svare på her og nå, så du slipper å lure mer på det. Det er vannet i seg selv som er blått. Oksygenet i et vannmolekyl har ikke samme egenskaper som oksygenet i et oksygenmolekyl. Du kan med andre ord ikke si at vann er blått fordi det inneholder oksygen (som også er blått), det er mer eller mindre et sammentreff.

 

Himmelens blåfarge har ikke noe direkte med hverken vannets eller oksygenets farge å gjøre, det handler om spredning av hvitt lys. Hvitt lys består av mange (rettere sagt alle) farger, blant annet blått, og dette er den delen av det hvite lyset som spres mest av partikler (f.eks. vanndråper) i atmosfæren. Dette er et godt forstått fenomen som kalles Rayleigh-spredning, i tilfelle du vil lese mer om det.

 

 

Det burde du, for det blir de ikke. Som jeg nevnte i min forrige post, så er nitrogen helt blankt (i betydningen fargeløst) når det er flytende (nedkjølt).

Det er nevnt noen gasser , men det er vel flere av gassene som er blanke ?

Hva kommer det av ?

jeg trodde virkelig ( etter en diskusjon om vannets farge ) at alle væsker avgir farge uansett hvor svak den effekten er.

Med væske så mener jeg også nedkjølte gasser.

Lenke til kommentar

Det er nevnt noen gasser , men det er vel flere av gassene som er blanke ?

Hva kommer det av ?

jeg trodde virkelig ( etter en diskusjon om vannets farge ) at alle væsker avgir farge uansett hvor svak den effekten er.

Med væske så mener jeg også nedkjølte gasser.

 

Det kreves mange hundre eller tusen meter med REN (fargeløs) GASS for at du skal SE fargen.

Fordi vi ikke kan SE fargen med det blotte øye kalles de fargeløse.

 

Vi kan se fargen på vann med bare en meter.

 

MEN alle gasser reflekterer lys:

 

http://astro.u-stras...ppen/discharge/

 

(MEN jeg er ikke HELT sikker på om alle gasser reflekterer synlig lys, selv om jeg ikke har hørt om noen som ikke reflekterer NOE synlig lys.)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Eg trodde han mente varmeelementene inne i komfyren, ikke oppe på koketoppen?

 

 

 

Nå har eg ikke tenkt gjennom dette veldig, men hvordan kan jordfeilen ligge en annen plass enn i komfyren i det tilfellet du skisserer her?

 

For at du skal få støt her må nesten jordfeilen ligge i koketoppen, slik at ene fasen trekker ut gjennom koketoppen, via deg og ned i avløpet som er jordet. Jordfeil på selve vasken høres VELDIG snodig ut med mindre du har elektrisk vask.....

 

Og en ting er jordfeil, for at dette skal være et problem er selve jordingen til komfyren også nødt til å være brudd i, ellers vil strømmen gå i jordlederen, og ikke via deg til avløpsrøret....

 

Eller?

Aha, de er isolert med keramiske isolatorer "perler" som tres på varmetråden og avsluttes med varmebestandig keramisk "kit". Deretter kapsles de inn i et ledende rør som antagelig jordes til resten av godset inni komfyren.

 

Noen beskrivende bilder

 

leadpot3.jpg

Electric-Heating-Element-for-Fryer.jpgOven_heater_element.jpg

ceramic-beads-250x250.jpg

 

Det var inni komfyren jeg tenkte på ja. Scenarioet var et hypotetisk ett og forutsetter at det ikke er jordfeilbryter i huset. Rørene i huset er vel ofte jordet og hvis varmeelementene da ikke hadde vært isolert så kunne jo strømveien være fra varmeelementet gjennom gaffelen, gjennom deg også gjennom andre hånda via røret til jord. Det trengte da heller ikke ha vært jordfeil fra før (det er jo 110 volt mellom fase og jord), men med jordfeil mot "riktig" fase ville det jo bare ha blitt et kraftigere støt.

 

Takker for bildene Simen1. Jeg hadde alltid trudd at rørene man så inni ovnen var selve elementene og så dermed ikke noe mulighet for isolering, men som bildene viser så er jo disse rørene bare en kappe rundt elementene med keramisk pulver for isolasjon mellom.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hvor stor andel av verdens biler har rattet på høyre side?

Ganske mange, for det er forsåvidt 164 land som har høyrekjøring (som i Norge), men faktisk hele 76 som har venstrekjøring, og derav flere av de store bilnasjonene som Japan, Storbritania, Sør-Afrika og Australia.

http://en.wikipedia....ft-hand_traffic

 

Så til antall biler med høyreratt: De fleste bilmerker leverer de samme bilmodellene både i venstrerattutgave og høyrerattutgave, og det oppgis nesten aldri hvor mange av hver type de har laget i produsjonsstatistikkene. Dermed må man se på salgsstatistikkene for land med venstrekjøring, altså summere tallene for 76 land. Det er en jobb jeg ikke ønsker å begi meg inn på.

 

Men at andelen biler med høyreratt er betydelig er det ingen tvil om.

Totalt finnes det ca en milliard biler i verden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cars

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvor stor andel av verdens biler har rattet på høyre side?

 

Redigert: Rettet tyrkleif. Takk til Jotun for å si fra om feilen på en subtil måte ;-)

Gikk over noen sider [under] og sammenlignet tallene i Excel. Av 1 135 207 289 biler i verden er 210 558 289.8 venstrekjørte, eller 18.5%.

 

 

https://en.wikipedia...ht-hand_traffic

https://en.wikipedia...s_by_population

https://en.wikipedia...cles_per_capita

Endret av Han Far
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje tidenes dummeste spørsmål vennligst ikke drep meg, men når folk tar fly og smugler dop osv, så har man det gjerne på kroppen, oppi i ræva, teipa til kroppen og alt det der. Hvis man legger det i bagasjen istedenfor blir man oppdaget da? Kan de "scannerne" som ser gjennom bagasjen oppdage det? og hvordan vet de at det er dop? Har lurt på dette i noen uker nå... Har btw ingen planer om å smugle dop

Lenke til kommentar

Kanskje tidenes dummeste spørsmål vennligst ikke drep meg, men når folk tar fly og smugler dop osv, så har man det gjerne på kroppen, oppi i ræva, teipa til kroppen og alt det der. Hvis man legger det i bagasjen istedenfor blir man oppdaget da? Kan de "scannerne" som ser gjennom bagasjen oppdage det? og hvordan vet de at det er dop? Har lurt på dette i noen uker nå... Har btw ingen planer om å smugle dop

Regner med at det meste av narkotika er organisk materiale, og det kan de skille ut på røntgen maskinene. Det er slik de opptager sprengstoff i bagasjen pga at det aller meste av sprengstoff er organisk.

 

Ellers så tar man vel stikkprøver med narkohunder som lukter over bagasjen.

Lenke til kommentar

Moderne røntgenmaskiner har ulike røntgenfrekvenser som er spesielt tunet for å skille ut dop og sprengstoff. Bildene prosesseres og får kunstige farger så stoffer med bestemt kjemisk signatur skiller seg ut og kan undersøkes nærmere av folk som er topptrent til å gå gjennom scannebilder og eventuelt sjekkes manuelt av hunder og mennesker. Folkene som sitter og ser på scannebilder får inn kunstige positive med jevne mellomrom for å holde oppmerksomheten på topp. Jeg tror de fører statistikk over treffprosent og jobber konsentrert maks en halvtime av gangen. Jeg var på noe så sært som en flyplassutstyrsmesse for et par år siden og så på sånt utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...