Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på det tekniske. Ikke panel og sånt. Det er jo dugnadsarbeid som neppe koster særlig mye uansett. Når de leier anlegg... Det må da være drøy forsikring på det?

 

Jeg følte jeg svarte på det tekniske? 9/10 busser leier lyd- og lysanlegg, og noen velger å kjøpe det selv. På russetreff som på Tryvann og Lillehammer er alt innleid og det er snakk om gigantiske summer (som feks. 70.000 kr per kvadratmeter LED-skjerm). Ettersom alt av anlegg på russetreffene blir rigget av proffesjonelle, er det minimal risiko for selve russen, men det blir som oftest tegnet kontrakter før utleie hvor det kreves erstatning ved ødelagte komponenter.

 

Vet ikke om du fikk svar på det du lette etter? :)

Endret av Hugol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Når spotifysanger på en spilleliste ikke er sortert etter noe du har valgt, hva blir de sortert etter da?

 

2. Tjener artister penger pr plate solgt til kunder i butikker, eller per plate butikker kjøper?

 

1. Som regel tidspunktet de ble lagt til, eventuelt hvor de ble lagt til i listen (altså man kan dra sanger oppover eller nedover for å endre rekkefølgen)

 

2. Tipper per solgte plate til butikk, men er usikker. Mulig butikker har returordning som gir de penger tilbake for en del usolgte album.

 

3 (relatert). Hvis noen lurte så får plateselskapene penger per 100 streams på Spotify/Pandora/iTunes Radio etc. Har lest at Spotify betaler 35c per 100 avspillinger, Pandora betaler 12c

Lenke til kommentar

Hvorfor betyr begrepene noe annet på folkemunne en det gjør hos forskerne ?

Et begrep som "farge" blir jo oppfatte som noe annet hos vanlige folk an det forskeren gjør

Det samme kan man i grunnen også si om retninger også eller beskrivelse av det som skjer når man går utenfor

"å falle" er et eksempel

 

Kunne ikke forskeren ha egen begrep med "riktig" betydning ?

Lenke til kommentar

Hvorfor betyr begrepene noe annet på folkemunne en det gjør hos forskerne ?

Et begrep som "farge" blir jo oppfatte som noe annet hos vanlige folk an det forskeren gjør

Det samme kan man i grunnen også si om retninger også eller beskrivelse av det som skjer når man går utenfor

"å falle" er et eksempel

 

Kunne ikke forskeren ha egen begrep med "riktig" betydning ?

Tipper de som evt. Forsker på farger sier elektromagnetisk stråling og spesifiserer bølgelengder det er snakk om. F.eks blåfarge er upresist, elektromagnetisk stråling med bølgelengde på 440nm er presist. Men når det presenteres for oss "dødelige" blir nok farge brukt da det er ett begrep de fleste av oss forstår.

Lenke til kommentar

Forskerne har begret med riktige betydninger, det er du som tar feil. Det er du som må lære begrepene.

 

jeg , som om jeg er helt alene.

her svarer du i feil tråd

 

jeg snakker om begrepen som alle bruker ,som alle oss oppfatter med en betydning mens forskerne har en annen om så mere presis

Skjøt det er også begreper der som er lit tvetydige

 

Fordi forskerne er avhengig av et presist og definerbart fagspråk for å kunne gjøre jobben sin.

 

Hvorfor har de da ikke egne begreper på flere av tingene da ?

Lenke til kommentar

Har postet denne i fysikkassistent-tråden, men tenkte kanskje at jeg kunne få svar her også. Hva er den perfekte høyden å ta et baklengs militærstup fra? Altså du står som en planke og faller bak til du treffer vannet, og da skal du være loddrett med hodet ned.

Lenke til kommentar

Hvorfor betyr begrepene noe annet på folkemunne en det gjør hos forskerne ?

Et begrep som "farge" blir jo oppfatte som noe annet hos vanlige folk an det forskeren gjør

Det samme kan man i grunnen også si om retninger også eller beskrivelse av det som skjer når man går utenfor

"å falle" er et eksempel

 

Kunne ikke forskeren ha egen begrep med "riktig" betydning ?

Ord er bare noe vi bruker for å beskrive fenomener. Folk flest definerer ord svært forskjellig fra hverandre, de også.

 

Dette gjør forøvrig forskere også. En fysiker ville kanskje definert farge som "bølgelengde på utstrålet lys", mens en psykolog ville definert farge som "en spesifikk type visuelt fenomen som oppstår i en persons opplevelse". Det er ingen definisjon som er mer "riktig" enn andre, de kan bare ha forskjellig nytte i forskjellig kontekst. Når man skal forske er man nødt til å være helt klar på hva ordene man bruker betyr, slik at det ikke oppstår uklarheter. I dagligtalen er slike begrepsavklaringer stort sett ikke nødvendig.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg snakker om begrepen som alle bruker ,som alle oss oppfatter med en betydning mens forskerne har en annen om så mere presis

Skjøt det er også begreper der som er lit tvetydige

 

Hvorfor har de da ikke egne begreper på flere av tingene da ?

 

Prater du om reproduksjon i media, eller fagfelt sine egne sære begrep? Tror teori versus hypotese er et fint eksempel, spesielt når mellomleddene er defekt(og gjerne med intensjonen om å feilinformere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...