Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så du må beklage for å bruke opp tiden til en fremmed som nettopp har mistet noe du skal levere tilbake? Logikk.

 

Jeg pleier dog å si unnskyld til kunder på jobben som har glemt igjen ting ved kassen. De reagerer fortere på det enn "hei, du" eller andre uttrykk.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språkets mening er jo avhengig av sosial kontekst, ikke bare det ordene rent logisk skal bety.

Sant nok. Ingen hadde brukt ord og uttrykk som "fortid" og "kvantesprang" slik vi bruker det i dag om vi ikke hadde tilegnet ord en annen betydning enn ordlyden i seg selv.

 

 

Hvorfor er det slik at når jeg koker ris med lokk over så skummer vannet, men når jeg tar lokket av så forsvinner skummet?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Var på Pirbadet i dag akkurat i det Queen Mary 2 forlot kaien. Etter den hadde brukt noen minutter på å flytte det sikkert ~350 meter lange skroget sidelengs kom det flere hundre måker og stupte i vannet der. Måkene drev på lenge, og antar det var fordi det var noe spiselig der.

 

Hadde det noen sammenheng med at båten nettopp lå til kai der? Aldri sett så mange måker på én gang, må ha vært sjuke mengder mat.

Lenke til kommentar

Annet spørsmål: hvorfor er grillpølser pakket i vakuum med lake, mens wiener er pakket tørt med luft?

Min gjetning: Wienere (og kjøttpølser med mere) har "skinn" (enten ekte tarm eller kunstige utgaver) som beskytter innmaten så det ikke kommer luft til. Det har ikke grillpølser og lignende. De sistnevnte ville derfor ha altfor dårlig holdbarehet i luftfylte poser.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Var på Pirbadet i dag akkurat i det Queen Mary 2 forlot kaien. Etter den hadde brukt noen minutter på å flytte det sikkert ~350 meter lange skroget sidelengs kom det flere hundre måker og stupte i vannet der. Måkene drev på lenge, og antar det var fordi det var noe spiselig der.

Hadde det noen sammenheng med at båten nettopp lå til kai der? Aldri sett så mange måker på én gang, må ha vært sjuke mengder mat.

 

Er vanlig at det ryker med noen kilo fisk når en båt plutselig fyrer opp thrusterene ja. Skjer ofte det samme med fergen der jeg bor. Dog i mindre skala. Etter det jeg har skjønt så blir fisken rett og slett slått ut av trykket fra vannet.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Jeg lurer på: Hvor blir det av alle russebilene og -bussene etter "sesongen"? Man ser dem på gata i april og mai, og parkert rundt om i juni, men så forsvinner de. Hva skjer med dem? Noen av dem er det jo brukt mye penger på, er det noe "bruktmarked" for slike? Det virker jo som mange bruker titusener på helt nye prosjekter. Er det "gamle" russebiler som får ny drakt?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er vanlig at det ryker med noen kilo fisk når en båt plutselig fyrer opp thrusterene ja. Skjer ofte det samme med fergen der jeg bor. Dog i mindre skala. Etter det jeg har skjønt så blir fisken rett og slett slått ut av trykket fra vannet.

Takk for svar. Det må kraft til å dytte en så stor båt sidelengs, så skjønner om det kan være forklaringen.

 

Er det "gamle" russebiler som får ny drakt?

Jeg kommer ikke i fra en plass med busser og slik, så vet ikke hvordan det er med de. Men de fleste vans her ble solgt til neste generasjon. Ofte uten alt for store tap. Står typisk på en tomt (eller jorde) som tilhører familien til en på bilen før den blir solgt noen måneder senere, mot høsten en gang.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Jeg lurer på: Hvor blir det av alle russebilene og -bussene etter "sesongen"? Man ser dem på gata i april og mai, og parkert rundt om i juni, men så forsvinner de. Hva skjer med dem? Noen av dem er det jo brukt mye penger på, er det noe "bruktmarked" for slike? Det virker jo som mange bruker titusener på helt nye prosjekter. Er det "gamle" russebiler som får ny drakt?

 

Geir :)

 

Hei, Geir.

 

Russebusser og biler kjøpes av neste "russekull". Det er normalt å sende disse til oppbevaringssteder/verksteder som tilbyr parkering over vintersessongen ettersom dette også trygger sikkerheten for hærverk og skade på kjøretøyene under vintersessongen.

Lenke til kommentar

Men hva skjer med innmaten? Det virker jo som om de nye kullene fikser anlegg og sånt selv. Selges det separat før bussene blir solgt for mest mulig inntjening? Er det ikke marked for ferdige busser?

 

Vanligvis er det normalt å leie lyd/lysanlegg selv med tanke på at det koster enormt mye å kjøpe selv for så å selge videre (som også blir vanskeligere). Russetiden, for de som er på buss eller van, handler jo om å danne et felleskap med nettopp bussen eller vanen, og det er derfor de aller fleste velger å rive ut "all" innmaten som finnes og starte fra scratch. Det er jo en del av opplevelsen.

 

Med "all" innmaten henviser jeg til at det egentlig kun er igjen treverk og seter på innsiden, etter at bussen er solgt videre. Det er ikke så mye penger å tape på dette.

Lenke til kommentar

Men hva skjer med innmaten? Det virker jo som om de nye kullene fikser anlegg og sånt selv. Selges det separat før bussene blir solgt for mest mulig inntjening? Er det ikke marked for ferdige busser?

Nå kan jeg ikke svare på dette angående russebuss. Jeg vet om mange som hadde anlegg fra før av som de hadde i privatbilen sin - og plasserte det i russebilen før russetiden. Når russetiden er ferdig, forsvinner anlegget tilbake i privatbilene. Hvis ikke, så kan dette selges inkludert i bilen - til en stiv pris. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...