Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvilken teknologi tror dere vi om en 20-30 år er avhengig av slik som vi er av mobilen i dag?

 

Laser-rifle til å nedkjempe dei onde robotane :tease:

 

Men dersom ein tar utganspunkt i at verden som vi kjenner den ikkje går under så blir det nok eit slags kommunikasjonsutstyr som folk går rundt med.

 

Eg ser for meg at det kanskje blir utbredt med å ved hjelp av Virtual Reality å møte venner og kjennte ansikt til ansikt uansett kvar i verden dei befinner seg. For å kunne gjere dette så må folk nødvendigvis ha med seg ein dings som gjer dette mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor begynte vi å kalle spillkonsoller for spillkonsoller?

 

Jeg ser at en engelske definisjon er

 

a. A cabinet for a radio, television set, or phonograph, designed to stand on the floor.

b. A small freestanding storage cabinet.

 

men på norsk finner jeg kun

 

1 framspring (på vegg) som bærer søyle, balkong e l

2 vegghylle, lite bord el. skap (til å sette under speil)

3 skap, panel med brytere og kontrollinstrumenter for en maskin

 

Er det kun en dårlig fornorskning?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Hvorfor begynte vi å kalle spillkonsoller for spillkonsoller?

 

Jeg ser at en engelske definisjon er

 

a. A cabinet for a radio, television set, or phonograph, designed to stand on the floor.

b. A small freestanding storage cabinet.

 

men på norsk finner jeg kun

 

1 framspring (på vegg) som bærer søyle, balkong e l

2 vegghylle, lite bord el. skap (til å sette under speil)

3 skap, panel med brytere og kontrollinstrumenter for en maskin

 

Er det kun en dårlig fornorskning?

Dette tror jeg; de første datamaskinene til hjemmebruk ble bygd som et slags møbel (av tre), for å passe inn sammen med resten av møblementet som på den tiden også var lagd av tre.

Hvis du ser på punkt 3 som du har postet, så står det; "skap, panel med brytere og kontrollinstrumenter for en maskin", utfra det punktet, så er forklaringen ganske åpenbar. En spillkonsoll, er tross alt en maskin, en datamaskin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk svar fra heismontørene som er ute her nå:

 

På personheisen her er det en strømmåler som registrerer at strømtrekket til motoren øker, og dermed snur logikken døra ved motstand.

 

På vareheisen her er det to "hendler" over dørene som ved motstand løfter seg og aktiverer en bryter som gjør at dørene snur.

 

Så vet vi det, og at det er flere løsninger i tillegg til disse.

Endret av Jotun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

På garasjeportåpnere fungerer dette ved at man ved montering lærer chipen hvor stor motstand det er i porten, altså hvor hardt motoren må trekke eller holde igjen under normal drift. Dersom denne tillærte motstanden øker, får motoren beskjed om å stanse og snu.

Industriporter har ofte en klemlist(?) som klemmes inn når den treffer noe slik at luften inni den aktiverer en pressostat som i tur snur dreierettningen på motoren.

 

Serverer de Kong Haakon på Slottet?

Vet ikke hvilken konfekt det går i på slottet. Men jeg vet at kongen røyker, eller røkte Prince sigaretter.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål det hadde vært gøy å få noen svar på. Hvis personen foran deg på gata mister noe på bakken, hva roper du til de for å få oppmerksomheten deres? Øy? Du? Unnskyld? Mister? Mannen?

 

For min del blir det oftest "unnskyld", men det er vanskelig å få oppmerksomhet på den måten. På andre språk er det derimot så selvsagt hvilket ord man skal bruke. Sir, monsieur, signore etc.

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål det hadde vært gøy å få noen svar på. Hvis personen foran deg på gata mister noe på bakken, hva roper du til de for å få oppmerksomheten deres? Øy? Du? Unnskyld? Mister? Mannen?

 

For min del blir det oftest "unnskyld", men det er vanskelig å få oppmerksomhet på den måten. På andre språk er det derimot så selvsagt hvilket ord man skal bruke. Sir, monsieur, signore etc.

Vil nå ikke si at det er så opplagt på andre språk jeg. Da jeg bodde i Canada var det mange, meg inkludert, som heller sa "excuse me" enn "sir/ma'am". Var det gamle mennesker ble det ofte en blanding, "excuse me, sir?" mens med ungdom var det av og til noe så banalt som "yo!"

 

På norsk vil jeg, som på engelsk, avpasse språket basert på alderen til de som mister noe. Eldre mennesker får nesten utelukkende høre "unnskyld (meg)", men unge får hva enn som må til for å få oppmerksomheten.

 

Edit: var et ekstra ord som hadde sneket seg inn..

Endret av master air
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...