Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Leker du dum? Så klart er motoren en tenkende enhet. Den inneholder en microchip. Microchippen får informasjon fra enheter som er koblet til. Blant annet den delen av motoren som registrerer hvor mye kraft som må brukes. Må for mye kraft brukes sender den et signal som sier at motoren må kjøre i revers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde menneskelig mekanikk var rimelig bra forstått nå jeg? Det gjøres forsøk med kunstige øyne, kunstige lem som styres fra hjernen osv.

Ikke akkurat de prosessene som knyttes til "meg". Mine handlinger tenkes å være et resultat av et komplisert nettverk av motivasjonelle og motoriske prosesser og andre systemer som transformerer og endrer informasjon på mange forskjellige måter, og disse prosessene ville vært et svar på en rekke informasjonsprosesser knyttet til taktil stimulering (i dette tilfellet) og persepsjon av denne stimuleringen, til vurdering av situasjonen og planlegging av handling. Ikke akkurat "stimulus-response".

Lenke til kommentar

Vil tro at det er en mekanisme mellom dørene og motoren som maksimalt dytter med en bestemt kraft som til vanlig er nok for å lukke dørene. Om dørene ikke går igjen (kraften som trenges for å lukke dem sammen er mer enn det som normalt kreves) så slipper denne mekanismen og sender en signal til styringsenheten som reverserer motoren slik at dørene åpnes igjen før den prøver på nytt etter bestemt tid. Eller noen trykker på "lukk dørene"-knappen.

 

Det virker både tryggere og enklere enn at motoren skal måle effekt og diverse for å avgjøre om noen er i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt forklart så tenker og responderer en microchip. Det eneste er at man må programmere akkurat hva man vil den skal gjøre med informasjonen den får tilsendt.

Enkelt forklart så gjør den ikke det.

En microchip, eller styrekrets tenker ikke.

Den har som regel satte verdier og funksjoner som aktiveres når en verdi oppnås. En slik styreenhet måler ikke om noe er galt eller kraft som brukes direkte. Den kobles til ett instrument som omformer kraft til elektrisk signal, måler effekt på motor og omformer dette til elektrisk signal som er innenfor hva styringsenheten, eller muligens ett digitalt signal. Når signal inn oppnår en viss verdi settes en funksjon igang, i dette tilfellet dørene åpnes, og når funksjonen er utført resettes chippen til "dør åpen" setting og starter på nytt derfra.

 

En microchip tenker ikke. Den er som regel en liten del av ett større styringsanlegg og er rimelig dum.

Lenke til kommentar

Refsa, nå er du usaklig, og igjen tar du feil.

Men jeg skal ta litt selvkritikk for å kalle en microchipp dum, det er trossalt et så vagt og vidt begrep att det fanger alt fra helt enkle små binære tellekretser til store kompliserte simlueringsmaskiner også kjent som "supercomputere".

spesielt var det dumt (no pun intended) å bruke begrep som smart og dum her, da det er begrep som vel egentlig er rimelig godt definert når man kommer innenfor styringsteknikk og annen avansert hardware og software forskning.

En dum enhet er en enhet som ikke kan "lære" noe, den gjør det den er satt til og det er alt, derfor mekanismen i heisen "dum", men jeg vet ikke om jeg vil bruke begrepet "smart" om en styringsenhet med autotuning, som vel kan tolkes som "læring".

 

jeg lurer sånn sett fryktelig på hva du mener med microchip som begrep Refsa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt forklart så tenker og responderer en microchip. Det eneste er at man må programmere akkurat hva man vil den skal gjøre med informasjonen den får tilsendt.

Hvordan fungerte da slike heisdører før mikrochipen ble vanlig? Meg bekjent er begrepet heis eldre enn begrepet microchip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På garasjeportåpnere fungerer dette ved at man ved montering lærer chipen hvor stor motstand det er i porten, altså hvor hardt motoren må trekke eller holde igjen under normal drift. Dersom denne tillærte motstanden øker, får motoren beskjed om å stanse og snu.

 

 

Annet spørsmål: hvorfor er grillpølser pakket i vakuum med lake, mens wiener er pakket tørt med luft?

Lenke til kommentar

Det er reddits anti-bot funksjon. Den legger til falske votes slik at det blir vanskeligere å ødelegge for en post. Den totale summen stemmer, men ikke hvor mange opp og ned det er. De har også en funksjon der folk som spammer mye up og down votes ikke får legge inn gyldige stemmer. De som blir satt på svartelisten vet det ikke selv siden det fortsatt ser ut som om de får lagt inn en stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...