Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste spillere (i hvert fall mp3-spillere og telefoner) her i Norge har en lovpålagt maksgrense.

 

To grunner den første er gammel overtro/piss, den andre er reel.

1. Lynet ser deg, metall og blanke ting, derfor må både du, sakser, kniver og serveringsbrett fortest mulig bringes lengst mulig vekk fra vinduene. Min farnmor var overbevist om dette (hun ble også krakilsk om vi "ropte mot nordlyset"...)

2. Lynnedslag i vannholdige substanser (tekrenner, fuktig jord eller trær) fører ofte til relativt heftge dampeksplusjoner. Står du i like i nærheten å observerer slikt gjennom vinduet risikerer du å plutselig være perforert av 100-vis av små biter med vindu.

Kort og konsist. Takk for den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt om vær-varsling, så er dette ekstremt vanskelig for meterologer å varsle pga millioner av variabler. Alt påvirker været, fra det minste vingeslaget til sommerfuglen på andre siden av verden til deg som i dette øyeblikket puster inn luft.

 

(Ser ofte på VSauce på youtube :p )

Lenke til kommentar

Når meterologene melder om fare for lyn og torden så er det ingen garanti for at det skal skje. Det er bare en fare for. Altså en viss risiko for at det kan skje. Det ble meldt om fare for lyn og torden hos meg for en ukes tid siden, men da så jeg hverken noe til regn, lyn eller torden. Dagen etterpå kunne jeg se i avisa at lynet hadde slått ned bare 10-12 km fra der jeg bor og en rekke ganger lengre unna enn det. Jeg er ganske fornøyd med den geografiske presisjonen på akkurat det varslet.

Lenke til kommentar

jeg lurte på hvor mye volum 60% var når det var sagt at man ikke måtte ha lyden høyere en 60%[/center]

hvor mye lyd er det snakk om når forskjellig anlegg har forskjellig lydstyrke når det er 60% på volumknappen

 

Det kommer litt an på hvilket høyttalere/øreplugger du bruker. Eneste måten å finne ut av det på er å bruke en dB-måler.

Lenke til kommentar

Når meterologene melder om fare for lyn og torden så er det ingen garanti for at det skal skje. Det er bare en fare for. Altså en viss risiko for at det kan skje. Det ble meldt om fare for lyn og torden hos meg for en ukes tid siden, men da så jeg hverken noe til regn, lyn eller torden. Dagen etterpå kunne jeg se i avisa at lynet hadde slått ned bare 10-12 km fra der jeg bor og en rekke ganger lengre unna enn det. Jeg er ganske fornøyd med den geografiske presisjonen på akkurat det varslet.

 

 

Der jeg bor ( i Nord-norge ) har det den siste tiden vær gnaske varmt i forhold til årstiden å være,

siste lørdag kom det regn nordover ( det var varslet ) .

Kalde luft som møtte varm luft

Da regnet kom brakte det løs bokstavelig talt .

 

Da regnet og torden var ferdig med sitt gikk strømmen

Det kom tilbake ca 30 min senere

En stund senere igjen forsvant strømmen

Den kom også tilbake

Det samme skjedde 2 ganger till

Resultatet bla,bl.a at jeg fikk rot med en datafil som jeg nå har nesten fått ordnet

 

I da skjedde det samme igjen

Det ble regne , torden og jeg mistet strømmen

ingen av gangene har jeg sett at det er meldt om fare for lyn og torden

og det synes jeg er lit merkelig

 

riktignok så skulle vist nok regne først komme i morgen ( hørte det på jobb i dag )

Lenke til kommentar

Spørsmål ang. sykkel: Er det lov å filtrere i Norge?

Jeg vet en syklist har lov til å sykle forbi på både høyre og venstre side. Men hva "i mellom" når trafikken står stille / går sakte? Når det er to felt i samme retning, er det ofte mer plass i mellom feltene enn på veiskulderen.

 

Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=Toq6TZNYVQE&feature=player_detailpage#t=35s

(fra rundt 30s, og tittelen er ironisk, det er rushkø)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Det er som nevnt (såvidt meg bekjent) ingen dekning for at ørepropper er verre enn andre støykilder, og med ett noenlunde moderat nivå tåler man vedvarende lyd i lengre perioder uten å få hørselsskade.

 

AtW

Jeg kan google litt, men det jeg har lest tidligere, er at ved bruk av ørepropper og kanskje hodetelefoner, øker mengden bakterier i ørekanalen betraktelig. Jeg vet ikke om dette i seg selv er "farlig", men påstanden var at dette skjer pga. temperaturøkning som følge av isolasjon fra utsiden vha. proppene eller klokkene.

Lenke til kommentar

Jeg kan google litt, men det jeg har lest tidligere, er at ved bruk av ørepropper og kanskje hodetelefoner, øker mengden bakterier i ørekanalen betraktelig. Jeg vet ikke om dette i seg selv er "farlig", men påstanden var at dette skjer pga. temperaturøkning som følge av isolasjon fra utsiden vha. proppene eller klokkene.

 

Isåfall er volumet uvensentlig, og man bør også være forsiktig med å bruke ting som ørepropper og hørselvern om man er ett støyende sted.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er flere ganger han legger seg inn rett foran bilene han passerer. Jeg hadde vært livredd, hadde jeg vært en bilsjåfør som plutselig fikk en syklist så tett innpå meg.

Ja, det er nok bilsjåførens liv det står på her. Spørsmålet mitt var uansett reglene for dette i Norge, det andre kan vi ta i Trafikalsk Klagemur. ;)

Lenke til kommentar

Isåfall er volumet uvensentlig, og man bør også være forsiktig med å bruke ting som ørepropper og hørselvern om man er ett støyende sted.

 

AtW

Mhm, det er jeg enig i. Poenget mitt var ikke at det nødvendigvis var farlig, det var kun et lite innskudd i diskusjonen tatt fra hukommelsen. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er nok bilsjåførens liv det står på her. Spørsmålet mitt var uansett reglene for dette i Norge, det andre kan vi ta i Trafikalsk Klagemur. ;)

Er det ikke noe poeng i ta hensyn til resten av trafikken slik at man unngår uhell ?

om syklisten driver "trykker" seg mellom bilen og så skremmer en av bilistene slik at det blir kjedekollisjon så er det ikke bra

 

Nå var det også noe merkelig med denne køen . alle de åpne feltene mellom bilene.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...