Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

trodde ecstacy var kallenavn for mdma i pilleform. :)

 

tar ikke mdma helle forsåvidt, så spørsmålet mitt står fortsatt

Ecstasy er i praksis en fellesbetegnelse for "jeg har ingen anelse om hva dette er, men det er et smilefjes på det."

Endret av Han Far
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er MDMA så farlig egentlig, om man vet hva man driver med?

jeg tar ikke extacy...

Jeg tolker det dithen at du egentlig lurer på om ecstasy er farlig. MDMA i seg selv er ikke farlig om du vet hva du driver med. En nøyaktig tilmålt dose kan gi deg en forutsigbar effekt, på samme måte som man kan med f.eks. morfin mot smerter eller Ritalin mot ADHD eller narkolepsi.

Det gjelder forsåvidt mange psykoaktive stoffer, dog kan jo enkelte reagere på stoff de ikke har tatt før, på samme måte som man kan være allergisk mot enkelte typer medisin.

 

Ecstasy som du får på gata trenger ikke å være ren MDMA. Det kan like godt være MDA, PMA, PMMA osv. Med andre ord nytter det ikke ha gode kunnskaper om MDMA om du skal ta ecstasy så lenge du ikke med 100% sikkerhet vet at det stoffet som er i pillene du tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det faktisk mindre lyd/energi som treffer ørene med aktiv støydemping i hodetelefoner, eller like mye/dobbelt så mye som før, bare at man ikke hører denne lyden? Lurer på om det er skadelig å sitte med aktiv støydemping lenge.

Lenke til kommentar

Men hva med overflatespenningen på vannet, hvordan fungerer den? Er det noe ala elektromagnetisme? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Ser at jeg har blandet sammen Cohesion/Adhesion og vannets magnetiske egenskaper. Spennende lesing: http://en.wikipedia.org/wiki/Properties_of_water

 

Water has a high surface tension of 72.8 mN/m at room temperature' date=' caused by the strong cohesion between water molecules, the highest of the common non-ionic, non-metallic liquids.

 

[b']Capillary action[/b]

 

Due to an interplay of the forces of adhesion and surface tension, water exhibits capillary action whereby water rises into a narrow tube against the force of gravity. Water adheres to the inside wall of the tube and surface tension tends to straighten the surface causing a surface rise and more water is pulled up through cohesion. The process continues as the water flows up the tube until there is enough water such that gravity balances the adhesive force.

 

Mener du Newtons tredje lov? Den holder uansett om det er elektromagnetiske, gravitasjonelle, svake eller sterke vekselvirkninger, så det er ikke unikt for elektromagnetismen. Men ja, når ting kommer i kontakt er det elektromagnetisme som holder dem fra hverandre.

Tror det er Newtons tredje lov ja, begynner å bli endel år siden jeg hadde fysikk på skolen. Det med gravitasjonelle, og svake eller sterke vekselvirkinger veit jeg, var bare litt nysgjerrig om det også hadde noe med elektromagnetisme, da Simen1 nevnte at vann er lite magnetisk, og man skyve vann fra seg, uten at man nødvendigvis er en gående magnet.

Lenke til kommentar

For å nesten svare på spørsmålet, så hørte jeg på radioen en stund tilbake at uansett hva slags øreplugger du bruker, så er det viktig at du ikke lytter mer enn 1 time om gangen. For å så ta en pause for at ørene skal kunne få hvile.

 

Det er pisspreik, det er såvidt jeg vet ingen dekning for en slik påstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er pisspreik, det er såvidt jeg vet ingen dekning for en slik påstand.

 

Googlet litt rundt og fant dette.

 

Leder i HLFU (Hørselshemmedes landsforbund ungdom), Guro Markussen, anbefaler 60/60 regelen. Hør musikk på spilleren maks 60 minutter av gangen og med maks 60% volum - da har du gjort ditt for å forebygge. HLFU ønsker tydeligere informasjon om forsiktighet ved bruk av volum og en anbefaling om ta pauser fra lyden innimellom. Man finner gjerne denne informasjonen i bruksanvisningen, men der er den ofte ikke tydelig nok.

http://www.ung.no/musikk/1770__H%C3%B8y_musikk_rett_i_%C3%B8ret_kan_gi_d%C3%A5rlig_h%C3%B8rsel.html

Lenke til kommentar

Det er som nevnt (såvidt meg bekjent) ingen dekning for at ørepropper er verre enn andre støykilder, og med ett noenlunde moderat nivå tåler man vedvarende lyd i lengre perioder uten å få hørselsskade.

 

Ja, det er jo ikke nevnt her spesifikk hva det er som skader mest. Det kommer an på hvor høyt (dB) du har det og at du ikke hører på for lenge om gangen.

 

Fra http://www.earfoon.no/index.php/nyheter/horselskader :

Eksempel: 15 min i 100 dB gir samme mengde som 8 t i 85 dB.
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ikke nevnt her spesifikk hva det er som skader mest. Det kommer an på hvor høyt (dB) du har det og at du ikke hører på for lenge om gangen.

 

Fra http://www.earfoon.n...er/horselskader :

 

Det gir samme energi inn i hørselssystemet ja (de to eksemplene), men ting er litt mer komplekst enn at det gir samme sannsynlighet for hørselsskade. Korte smell er det aller verste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det gir samme energi inn i hørselssystemet ja (de to eksemplene), men ting er litt mer komplekst enn at det gir samme sannsynlighet for hørselsskade. Korte smell er det aller verste.

 

Jeg vil tro at det er ment for å forebygge hørselsskader, hvis vi tenker langsiktig.

 

Hva er maks effekt da ?

 

Maks effekt på hva?

Lenke til kommentar

[...]Ja, hva er det som er greia med det? [...]

To grunner den første er gammel overtro/piss, den andre er reel.

1. Lynet ser deg, metall og blanke ting, derfor må både du, sakser, kniver og serveringsbrett fortest mulig bringes lengst mulig vekk fra vinduene. Min farnmor var overbevist om dette (hun ble også krakilsk om vi "ropte mot nordlyset"...)

2. Lynnedslag i vannholdige substanser (tekrenner, fuktig jord eller trær) fører ofte til relativt heftge dampeksplusjoner. Står du i like i nærheten å observerer slikt gjennom vinduet risikerer du å plutselig være perforert av 100-vis av små biter med vindu.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det er ment for å forebygge hørselsskader, hvis vi tenker langsiktig.

 

 

 

Maks effekt på hva?

 

jeg lurte på hvor mye volum 60% var når det var sagt at man ikke måtte ha lyden høyere en 60%

hvor mye lyd er det snakk om når forskjellig anlegg har forskjellig lydstyrke når det er 60% på volumknappen

 

 

ps : formatering her har gått berserk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...