Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så alt i sci fi skal være logisk og forståelig og kunne forklares med dagens teknologi?

 

Lurer på om du blander med drama nå?

 

Det var vel ikke akkurat det jeg sa, var det?

 

Men en viktig del av Sci-fi (du vet hva "Sci" står for?) er jo en viss grad av plausibilitet, ett av de store fordelene til sjangeren er jo at man utforsker de etiske og moralske utfordringene med teknologiske framgang. Magi hører hjemme i fantasy-sjangeren i utgangspunktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, men siden det består av begge deler kan man fritt velge hvilken side man vil fokusere mest på. Det er ikke noe magisk(huh.) midtpunkt. Vi har kanskje underkategorier for dette, men det er fortsatt Sci-Fi.

 

Fiction er ikke ensbetydene med magi, det er bare at det feks ikek er reelle hendelser. Nå var ikke poenget mitt at det er umulig å kalle neo med magi sci-fi, men at det ikke er noe hovedtrekk ved sjangeren, og min personlig mening er det stort sett forbundet med dårlig sci-fi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke lys som avgir varmen da?

Kan vel sammenlignes med kraftig laser, varmer den varmer ikke opp noe før den treffer noe.

Om du setter en ballong rett ved siden av strålen til en ballong vil den ikke sprekke, slik er det med lys-sverd også.

 

Lyssabler emitterer plasma, ikke lys. På Wookiepedia står det noe vagt om modulering og magnetfelt, så jeg antar at det ikke er en kontinuerlig stråle, men at den er pulset. Lyssabel-lyssabel-interaksjon skjønner jeg ikke hvordan skal fungere.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har spurt dette før, men hva hadde skjedd i en verden hvor all friksjon plutselig hadde opphørt?Jeg kan forestille meg ganske katastrofale utfall.

 

Det har Don Rosa skildret i en historie :)

Enhver fart blir konstant - se for deg å stå på skøyter uten å finne noen ting å stoppe farten din med.

 

Biler måtte ha hatt anker eller styre-raketter, og hjulene ville ikke fungert verken til akselerasjon eller bremsing.

 

Kunne blitt ganske gøy, egentlig.

Lenke til kommentar

Det har Don Rosa skildret i en historie :)

Enhver fart blir konstant - se for deg å stå på skøyter uten å finne noen ting å stoppe farten din med.

 

Biler måtte ha hatt anker eller styre-raketter, og hjulene ville ikke fungert verken til akselerasjon eller bremsing.

 

Kunne blitt ganske gøy, egentlig.

Hadde ikke vært så gøy, trehus hadde f.eks falt sammen da det er friksjonen i skruene og spikerene som hovedsakelig holder de sammen, alle løst som ikke stod helt vannrett ville fulgt nedoverbakken til det stoppet, dette kunne også vært hus. Man hadde fått en ekstrem fart i nedoverbakker da ingenting, heller ikke luft, ville bremset opp. Flygning ville vært umulig, snøen ville hovedsakelig lagt seg nederst i byen og druknet denne i snø, mens fjellene nesten ville vært tomme for snø, det ville vært store ras fra fjell og andre høyder med en gang den opphørte da mengder av sten bare er holdt på plass med friksjon.

 

Farten vannrett vil være konstant, inntil man kræsjer i noe. I bakker vil farten være konstant økende, inntil man klarer å stoppe eller kræsjer inn i noe. Antagelig ville enorme mengder folk, biler, hus og mye annet som sitter fast pga friksjon samle seg på det laveste punktet i byen.

 

Edit: iPad sin autoretting :(

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I matematikken sier vi at vi beveger oss mot en grenseverdi når f.eks. "x" går mot uendelig. Dette kan vi se f.eks på grafen til e^x at når x går mot minus uendelig, går y mot 0.

 

Men,

 

Siden vi sier at y verdien hele tiden blir mindre og mindre (går mot 0) så skjer dette i det uendelige. Vil ikke da y-verdien også gå mot minus uendelig? Vi vil alltid ha en endring i y-verdien selv om denne endringen blir mindre og mindre, foregår den i det uendelige.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...