FrankBjarne Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Hva heter sånn "tyggis" man bruker for å feste plakater og slik på veggen? "lærertyggis". Scotch har vel en variant som heter "Klebeputer SCOTCH" (http://www.eliya.no/...-scotch-84.html). Får vel tak i det i enhver Staples, etc. butikk. Endret 2. juni 2013 av Refsa Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Hvis man har en vanelig DC motor med børster ratet for 50VDC kontinuerlig drift vil det da gå greit å kjøre den på 100VDC kontinuerlig med samme maxlast hvis man Pulsbreddemodulerer (PWM) signalet og aldri går over 50% duty/cyce? Som regel nei, men det er helt avhengig av hvordan motoren er designet/konstruert. 100 VDC med D=0.5 gir spikes på 200 V i motoren. Dette kan føre til slitasje i emaljen/isolasjonen på viklingene og ende med lysbue (ødelagt motor). Du tøyer også strikken til kommutatoren som må bryte en langt høyere spenning enn den er designet for. Gnist og soting kan bli resultatet. Hadde det vært en 10V motor du ønsket å kjøre på 15-20V derimot, så hadde det trolig ikke vært noe problem ettersom isolasjonen sjeldent tåler mindre enn 30V uansett. Så for kontinuerlig drift med merkestrøm vil det ikke gå greit å "overklokke" motoren på denne måten. edit: I tilfelle jeg har tolket spørsmålet ditt feil, og du mener at du skal kjøre den på 50VDC men med 100V kilde, så er det absolutt mulig i teorien så lenge switchefrekvensen på transistoren er høy nok, altså >10kHz. Selv om motoren opplever en snittspenning på 50V og vil oppføre seg identisk som om den var matet med jevn 50V likespenning så tilfører du spikes på 100V over viklingene og kommutatoren (slik som jeg var inne på i sted). Det er ikke 100% gitt at det vil gå bra i all tid, og trolig vil du redusere levetiden på motoren. Hvor mye er vanskelig å si uten detaljer om konstruksjonsmetode og materialer etc. Endret 2. juni 2013 av Twinflower Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hva heter sånn "tyggis" man bruker for å feste plakater og slik på veggen? du tenker ikke på Faber-Castell Tack-it ? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Det er det samme som "lærertyggis", bare en anen produsent enn Scotch. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Godteri med sukker er fetende, og øker sannsynligheten for å få diabetes. Og sannsynligheten for å bli tjukk Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Som regel nei, men det er helt avhengig av hvordan motoren er designet/konstruert. 100 VDC med D=0.5 gir spikes på 200 V i motoren. Dette kan føre til slitasje i emaljen/isolasjonen på viklingene og ende med lysbue (ødelagt motor). Du tøyer også strikken til kommutatoren som må bryte en langt høyere spenning enn den er designet for. Gnist og soting kan bli resultatet. Hadde det vært en 10V motor du ønsket å kjøre på 15-20V derimot, så hadde det trolig ikke vært noe problem ettersom isolasjonen sjeldent tåler mindre enn 30V uansett. Så for kontinuerlig drift med merkestrøm vil det ikke gå greit å "overklokke" motoren på denne måten. edit: I tilfelle jeg har tolket spørsmålet ditt feil, og du mener at du skal kjøre den på 50VDC men med 100V kilde, så er det absolutt mulig i teorien så lenge switchefrekvensen på transistoren er høy nok, altså >10kHz. Selv om motoren opplever en snittspenning på 50V og vil oppføre seg identisk som om den var matet med jevn 50V likespenning så tilfører du spikes på 100V over viklingene og kommutatoren (slik som jeg var inne på i sted). Det er ikke 100% gitt at det vil gå bra i all tid, og trolig vil du redusere levetiden på motoren. Hvor mye er vanskelig å si uten detaljer om konstruksjonsmetode og materialer etc. Var det siste jeg tenkte på. Altså 100 volt kilde som da blir en snittspenning på 50 volt med 50% duty/cycle. Tallene er litt vilkårlig da det jeg egentlig spekulerer på er å drive en 80 VDC motor fra strømnettet ved bare å likerette og glatte strømmen før PWM kontroll slik at jeg slipper å i det hele tatt ha en stor, tung og dyr trafo først for å redusere spenningen. Men glattekondendatorene blir jo da en del større og dyrere så det spørs hvor mye man egentlig sparer på det allikevel. Kunne kanskje evt ikke ha glattet det i det hele tatt også bare brukt en triac (dimmer) til kontroll av effektiv spenning ut også en likeretterbro etter denne også rett inn på motoren? Men er det noe særlig forskjell på kommutatoren og tykkelsen på lakken på spoleledningene for motorer beregnet for forskjellige spenninger da? Ser ikke noe særlig forskjell på størrelsen på slissene i kommutatoren med det blotte øyet ihvertfall. Endret 2. juni 2013 av flesvik Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Var det siste jeg tenkte på. Altså 100 volt kilde som da blir en snittspenning på 50 volt med 50% duty/cycle. Tallene er litt vilkårlig da det jeg egentlig spekulerer på er å drive en 80 VDC motor fra strømnettet ved bare å likerette og glatte strømmen før PWM kontroll slik at jeg slipper å i det hele tatt ha en stor, tung og dyr trafo først for å redusere spenningen. Det går fint an, men som sagt; jeg vet ikke hvilken langtidseffekt det vil ha på viklingsisolasjonen og kommutatoren. Likerettet spenning fra 230-nettet er jo ca 325V, over fire ganger motorens merkespenning. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Er det ikke bare å glatte etter PWM? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Er det ikke bare å glatte etter PWM? Da har man jo fjernet hele poenget med PWM i utgangspunktet. Hvis man har 325V matespenning (forutsatt glattet), og så modulerer dette til 80VDC så er det gjennomsnittet som er 80V. "Stolpene" er fremdeles 325V, men integrert over en periode blir det 80V. Hvis du da glatter dette så er du tilbake til utgangspunktet; 325 V (Dessuten må du ha en fantastisk kondensator) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvor stor er sannsynligheten for at noen "bryter" seg inn i et hjem med en husnøkkel man har mistet? Jeg har mistet husnøkkelen, og jeg er litt redd for at noen kommer seg inn med min nøkkel. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hvor stor er sannsynligheten for at noen "bryter" seg inn i et hjem med en husnøkkel man har mistet? Jeg har mistet husnøkkelen, og jeg er litt redd for at noen kommer seg inn med min nøkkel. Sannsynligheten er ikke så stor hvis du ikke har skrevet navn og adresse på nøkkelen. Men den kan også være stjålet av noen som har fulgt etter deg f.eks. Da blir jo sannsynligheten stor. Hvis du har overlås, så ville jeg brukt den. 2 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Energien i en lyssabel (Star Wars) er ganske høy. Den kan til og med brenne gjennom tykke metaller. Er varmen rundt en lyssabel såpass høy at det er ubehagelig? Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Du ser flere av jediene og sithene i filmene holde henda ganske nær toppen av sabelen der laseren går ut, så nei vil ikke si at det er det. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Ja, ikkesant. Men hadde det vært ekte. Hadde de da brent seg? Avgir ikke lasere en varme utenfor sin lys-stråle? Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Da ville jo flere av karakterene ha fått 1, 2 eller 3. grads forbrenning alle de gangene de får laseren trykt helt opptil ansiktet Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Lightsaberen i star wars avgir vist ikke varme før den er i kontakt med noe fast materiale. http://starwars.wikia.com/wiki/Lightsaber Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Okay. Så den "fungerer ikke" da før den kommer i kontakt. Men hvis den da er i kontakt, og aktivert... da burde man bli forbrent? Eller er løsningen da at den avgir bare varme i selve kontakten? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Slik jeg har forstått det avgir den bare varme på kontaktpunktet. Så hele lightsaberen blir ikke varm om man kutter noe. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Lightsaberen i star wars avgir vist ikke varme før den er i kontakt med noe fast materiale. http://starwars.wiki...wiki/Lightsaber Skjønner, en ukjent kraft både holder plasmaen på plass og hindrer varmen i å sippe ut. Veldig praktisk med slike ukjente krefter med valgfrie egenskaper AtW 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det er vel en grunn til at sci-fi eksisterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå