Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har en vanelig DC motor med børster ratet for 50VDC kontinuerlig drift vil det da gå greit å kjøre den på 100VDC kontinuerlig med samme maxlast hvis man Pulsbreddemodulerer (PWM) signalet og aldri går over 50% duty/cyce?

 

Som regel nei, men det er helt avhengig av hvordan motoren er designet/konstruert.

 

100 VDC med D=0.5 gir spikes på 200 V i motoren. Dette kan føre til slitasje i emaljen/isolasjonen på viklingene og ende med lysbue (ødelagt motor). Du tøyer også strikken til kommutatoren som må bryte en langt høyere spenning enn den er designet for. Gnist og soting kan bli resultatet.

 

 

Hadde det vært en 10V motor du ønsket å kjøre på 15-20V derimot, så hadde det trolig ikke vært noe problem ettersom isolasjonen sjeldent tåler mindre enn 30V uansett.

 

 

Så for kontinuerlig drift med merkestrøm vil det ikke gå greit å "overklokke" motoren på denne måten.

 

 

 

edit:

I tilfelle jeg har tolket spørsmålet ditt feil, og du mener at du skal kjøre den på 50VDC men med 100V kilde, så er det absolutt mulig i teorien så lenge switchefrekvensen på transistoren er høy nok, altså >10kHz.

 

Selv om motoren opplever en snittspenning på 50V og vil oppføre seg identisk som om den var matet med jevn 50V likespenning så tilfører du spikes på 100V over viklingene og kommutatoren (slik som jeg var inne på i sted). Det er ikke 100% gitt at det vil gå bra i all tid, og trolig vil du redusere levetiden på motoren. Hvor mye er vanskelig å si uten detaljer om konstruksjonsmetode og materialer etc.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

 

Som regel nei, men det er helt avhengig av hvordan motoren er designet/konstruert.

 

100 VDC med D=0.5 gir spikes på 200 V i motoren. Dette kan føre til slitasje i emaljen/isolasjonen på viklingene og ende med lysbue (ødelagt motor). Du tøyer også strikken til kommutatoren som må bryte en langt høyere spenning enn den er designet for. Gnist og soting kan bli resultatet.

 

 

Hadde det vært en 10V motor du ønsket å kjøre på 15-20V derimot, så hadde det trolig ikke vært noe problem ettersom isolasjonen sjeldent tåler mindre enn 30V uansett.

 

 

Så for kontinuerlig drift med merkestrøm vil det ikke gå greit å "overklokke" motoren på denne måten.

 

 

 

edit:

I tilfelle jeg har tolket spørsmålet ditt feil, og du mener at du skal kjøre den på 50VDC men med 100V kilde, så er det absolutt mulig i teorien så lenge switchefrekvensen på transistoren er høy nok, altså >10kHz.

 

Selv om motoren opplever en snittspenning på 50V og vil oppføre seg identisk som om den var matet med jevn 50V likespenning så tilfører du spikes på 100V over viklingene og kommutatoren (slik som jeg var inne på i sted). Det er ikke 100% gitt at det vil gå bra i all tid, og trolig vil du redusere levetiden på motoren. Hvor mye er vanskelig å si uten detaljer om konstruksjonsmetode og materialer etc.

Var det siste jeg tenkte på. Altså 100 volt kilde som da blir en snittspenning på 50 volt med 50% duty/cycle.

 

Tallene er litt vilkårlig da det jeg egentlig spekulerer på er å drive en 80 VDC motor fra strømnettet ved bare å likerette og glatte strømmen før PWM kontroll slik at jeg slipper å i det hele tatt ha en stor, tung og dyr trafo først for å redusere spenningen. Men glattekondendatorene blir jo da en del større og dyrere så det spørs hvor mye man egentlig sparer på det allikevel.

 

Kunne kanskje evt ikke ha glattet det i det hele tatt også bare brukt en triac (dimmer) til kontroll av effektiv spenning ut også en likeretterbro etter denne også rett inn på motoren?

 

 

Men er det noe særlig forskjell på kommutatoren og tykkelsen på lakken på spoleledningene for motorer beregnet for forskjellige spenninger da? Ser ikke noe særlig forskjell på størrelsen på slissene i kommutatoren med det blotte øyet ihvertfall.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Var det siste jeg tenkte på. Altså 100 volt kilde som da blir en snittspenning på 50 volt med 50% duty/cycle.

 

Tallene er litt vilkårlig da det jeg egentlig spekulerer på er å drive en 80 VDC motor fra strømnettet ved bare å likerette og glatte strømmen før PWM kontroll slik at jeg slipper å i det hele tatt ha en stor, tung og dyr trafo først for å redusere spenningen.

 

Det går fint an, men som sagt; jeg vet ikke hvilken langtidseffekt det vil ha på viklingsisolasjonen og kommutatoren.

Likerettet spenning fra 230-nettet er jo ca 325V, over fire ganger motorens merkespenning.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å glatte etter PWM?

 

Da har man jo fjernet hele poenget med PWM i utgangspunktet.

 

Hvis man har 325V matespenning (forutsatt glattet), og så modulerer dette til 80VDC så er det gjennomsnittet som er 80V. "Stolpene" er fremdeles 325V, men integrert over en periode blir det 80V.

 

Hvis du da glatter dette så er du tilbake til utgangspunktet; 325 V

(Dessuten må du ha en fantastisk kondensator)

Lenke til kommentar

Hvor stor er sannsynligheten for at noen "bryter" seg inn i et hjem med en husnøkkel man har mistet? Jeg har mistet husnøkkelen, og jeg er litt redd for at noen kommer seg inn med min nøkkel.

 

Sannsynligheten er ikke så stor hvis du ikke har skrevet navn og adresse på nøkkelen. Men den kan også være stjålet av noen som har fulgt etter deg f.eks. Da blir jo sannsynligheten stor. Hvis du har overlås, så ville jeg brukt den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...