Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godteri med sukker er fetende, og øker sannsynligheten for å få diabetes.

Det er et av få unntak , forhold til tobakk som også er rusmiddel

Der heller ikke alle som merker så mye til det da energien blir brukt opp

 

sannsynligheten for skader fra rusmidler er dog mye større og vanligvis mere alvorlig

så en dør nok tidligere av røking en fedme ( sett i forhold til hverandre )

Lenke til kommentar

Hva har det seg at hver eneste gang jeg beveger på fotbladet litt fram og tilbake, så blir det knekkelyder? Er dette bare meg som har det sånn? Fikk kommentarer på dette nettopp, og tenkte det var relativt vanlig. Tror jeg må ha hatt det sånn i flere år.

Lenke til kommentar

Hva har det seg at hver eneste gang jeg beveger på fotbladet litt fram og tilbake, så blir det knekkelyder? Er dette bare meg som har det sånn? Fikk kommentarer på dette nettopp, og tenkte det var relativt vanlig. Tror jeg må ha hatt det sånn i flere år.

 

Jeg har det også. Men hos meg er det også i knærne.

Lenke til kommentar

Hva har det seg at hver eneste gang jeg beveger på fotbladet litt fram og tilbake, så blir det knekkelyder? Er dette bare meg som har det sånn? Fikk kommentarer på dette nettopp, og tenkte det var relativt vanlig. Tror jeg må ha hatt det sånn i flere år.

 

Jeg har det sånn. Ikke helt på samme måte som deg, ut i fra hvordan du beskriver det, men jeg kan lage knekkelyder med foten om jeg vil. Det kommer og går.

Lenke til kommentar

Hvis du leser den artikkelen som Slimda postet så står det greit forklart der. Hiv viruset blir spist av myggen, viruset har ikke egenskapene som trengs for å overleve eller komme seg ut av magen til myggen. Det er veldig lite sannsynlig at en mygg klarer å få i seg nok hiv virus fra en smittet person. Og til siste så forklarer de forskjellen på myggen og en sprøyte, blod blir kun sugd inn.

Lenke til kommentar
Hva har det seg at hver eneste gang jeg beveger på fotbladet litt fram og tilbake, så blir det knekkelyder? Er dette bare meg som har det sånn? Fikk kommentarer på dette nettopp, og tenkte det var relativt vanlig. Tror jeg må ha hatt det sånn i flere år.

 

Knekkelyden kommer av at det oppstår vakuumbobler i leddvæsken når man tvinger leddet inn i en posisjon der det ikke er nok leddvæske til å fylle leddet. Når disse vakuumboblene faller sammen igjen blir det et lite smell.

 

Fenomenet kalles kavitasjon. Dette er det samme fenomenet som konstruktører av skips- og båtpropeller frykter mer enn noe annet. Når propellen pisker i vannet kan det oppstå slike vakuumbobler i bakkanten av propellbladet, og smellet når de kollapser kan faktisk slå løs stykker av propellbladet, med mulig havari hvis mange nok slike kavitasjonsskader oppstår. Nye propellmodeller testes derfor grundig i såkalte kavitasjonstanker for at propellene kan finformes slik at kavitasjon ikke kan oppstå.

 

Når man vet hvor stor skade kavitasjon kan gjøre på skipspropeller, så er det lett å tro at kavitasjon i leddene også er skadelig. Dette er imidlertid ikke påvist.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kavitasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når man vet hvor stor skade kavitasjon kan gjøre på skipspropeller, så er det lett å tro at kavitasjon i leddene også er skadelig. Dette er imidlertid ikke påvist.

 

http://no.wikipedia....wiki/Kavitasjon

Har jo hørt om fenomenet om "knekkelyder" før, men spørsmålet her var fra min side tenkt mer mot hvorfor det skjer *hver eneste gang*? På 20 sekund kan jeg få det til å knekke 15 ganger på rad dersom jeg vil. Nå knekker også ofte uten at jeg "prøver" å få til knekkelyder

Lenke til kommentar
Hva er det som forårsaker at vi ikke kan forutsi været presist?

 

Butterfly-effekten?

 

I hovedsak ja.

Men selv uten sommerfugleffekten, altså i en klassisk aksjon-reaksjonsverden (deterministisk univers), så måtte man hatt målestasjoner absolutt alle steder i hele atmosfæren pluss i havet og i alle landformasjoner. Altså for å registrere temperatur, vind og vær overalt ved et gitt tidspunkt. I praksis er det umulig.

Lenke til kommentar

Hva er det som forårsaker at vi ikke kan forutsi været presist?

Var faktisk en interessant video om dette for noen dager siden på Youtube, men finner den ikke igjen akkurat nå

 

Kort fortalt; Vi har ikke datakraft og utstyr til å måle hvert enkelt molekyl og dens interaksjon med andre molekyler.

Lenke til kommentar

I hovedsak ja.

Men selv uten sommerfugleffekten, altså i en klassisk aksjon-reaksjonsverden (deterministisk univers), så måtte man hatt målestasjoner absolutt alle steder i hele atmosfæren pluss i havet og i alle landformasjoner. Altså for å registrere temperatur, vind og vær overalt ved et gitt tidspunkt. I praksis er det umulig.

 

Men betyr fortsatt det at butterfly-effekten er sann? Er det "i praksis" mulig for en sommerfugl i Ny Guinea å fremkalle en tornado i Texas?

Lenke til kommentar

Men betyr fortsatt det at butterfly-effekten er sann? Er det "i praksis" mulig for en sommerfugl i Ny Guinea å fremkalle en tornado i Texas?

Været er kaotisk i den matematiske betydningen av ordet. Været i morgen er entydig bestemt av været i dag, men det omtrentlige været i dag forteller lite om omtrent hvordan været blir i morgen. Alle detaljer koker ned i en suppe av andre detaljer som det ikke er gjennomførbart å forutsi. En liten endring i starttilfellet vil altså føre til en enorm endring i utfallet. Skjønt, å si at en sommerfugl skal forårsake en tornado er som å si at folk kan stå opp fra de døde dersom noen kvadrillioner atomer samtidig gjennomgår noen kvantehendelser som plasserer dem i samme tilstand som da personen var i live. Det finnes så hinsides mange konfigurasjoner av luften hvor en tilfeldig valgt tilstand ikke inneholder en tornado at det i praksis ikke skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...