Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I butikken jeg jobber i går det mye mynt og sedler ihvertfall. Et mareritt når man er tom for kronestykker og må lete gjennom alle kassene i nærheten for å finne noe å veksle med. Regner med kontanter blir mer og mer faset ut i tiden fremover når flere unge trer frem. Jeg bruker så godt som aldri kontanter og drar kun kort når jeg skal kjøpe ting. Mye greiere å slippe å drasse rundt på masse kontanter. Den eldre generasjonen stoler vel ikke helt på dagens datamaskiner og disse nymotens betalings greier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler en del om tjuveri sikring og. Ran osv. Minst mulig veksel.

 

Hadde en idiot, dvs en cheap bastard når eg kjørte buss. Kom hver lørdag og betalte 23 kroner med en tusenlapp. Sjanseløs.

 

Til slutt begynte eg å ta med privat. Og fant i lommeboka. Han skjønte tegningen da eg ene gangen bare tømte fra en taske uten å telle, bare kikket dumt på han. Neste gang hadde han 23 i smått.... Da er man rimelig gniten.

 

Det var tidlig om morningen så man har ikke så mye veksel med på bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det slik at ikke hele samfunnet er helt klart for bli kontant løs.

Den bussen jeg bruker har ikke muligheter for bruke bankkort , enda selv om det er lovet at det skal komme .

 

En fordel med ekte penger er jo at man slipper å huske på pinnkoden

( som enkelte har problemer med )

 

----------------------------------------

 

En ting jeg har lurt lit på er hvor nøyaktig er laseren som måleinstrument.

Enn handverker bruker en laser vater for få en rett strek

 

Man bruker jo også å leke seg lit med laser mot en reflektor på månene uten problememer

 

Men når man skulle måle opp et skikkelig stor byggverk så ble laseren ikke nøyaktig nokk .

Her var den gamle metoden med lodd best

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt lit på er hvor nøyaktig er laseren som måleinstrument.

Enn handverker bruker en laser vater for få en rett strek

 

Man bruker jo også å leke seg lit med laser mot en reflektor på månene uten problememer

 

Men når man skulle måle opp et skikkelig stor byggverk så ble laseren ikke nøyaktig nokk .

Her var den gamle metoden med lodd best

Laseren er ikke et måleinstrument, bare en dings som sender ut en lysstråle. Det er alt det andre du bruker sammen med laseren som er måleinstrumentet. Hvis laservateren ikke er god nok har det å gjøre med at den ikke er bygd slik at den er nøyaktig nok. Strålen, som er det eneste laseren selv står for, er helt fin.

 

Såklart finnes det lasere av forskjellig kvalitet. Det er en hel del faktorer som avgjør hvor mye en laserstråle f.eks sprer seg, hvor bredt frekvensspektrum den har og så videre. Lasere som kan brukes til å kommunisere med månen er nok riktig gode.

Lenke til kommentar

Laseren er ikke et måleinstrument, bare en dings som sender ut en lysstråle. Det er alt det andre du bruker sammen med laseren som er måleinstrumentet. Hvis laservateren ikke er god nok har det å gjøre med at den ikke er bygd slik at den er nøyaktig nok. Strålen, som er det eneste laseren selv står for, er helt fin.

 

Såklart finnes det lasere av forskjellig kvalitet. Det er en hel del faktorer som avgjør hvor mye en laserstråle f.eks sprer seg, hvor bredt frekvensspektrum den har og så videre. Lasere som kan brukes til å kommunisere med månen er nok riktig gode.

 

men tilsvarende laser er ikke god nok til å lage en strek som er rett nok for et større byggverk

( det ble nevnt i et program på discovery )

Lenke til kommentar

Hvis man på død og liv måtte lage en laser til målinger i byggearbeid så kunne man helt fint gjort det.

 

Når man tar med penger i beregningen og ser at andre alternativer er bedre til samme pris så bruker man dem. Jeg kunne helt fint brukt kun datamaskiner til å varme opp huset om vinteren, men det er både mer praktisk og billigere å kjøpe inn noen panelovner, ettersom datamaskiner som kun brukes til oppvarming er en dårlig investering og det finnes bedre alternativer til formålet.

Lenke til kommentar

men de får til lage en som fungerer på avstanden til månen men ikke over en del titals meter

husk at der er snakk om laser som sendes og reflekteres tilbake ( i en rett linje )

Lys går kun i rette linjer (om vi holder relativistiske effekter utenfor), problemet med laservateret er ikke selve laseren. Husk at det også er mye optikk inne i bildet som kan være unøyaktig, og at laseren skal være sterk nok til å lage en tydelig strek uten å være farlig for arbeiderne. Hvis den skal fungere på hundre meters avstand, med spredning i en sirkel som det er med laservatere, burde den nok være ganske kraftig.

Lenke til kommentar

Verst for hva?

 

Lommeboka? Utvikling av en bestemt type sykdom? Når man først har en bestemt sykdom? Helsa generelt?

 

En boks snus per dag 7 ganger i uken høres rimelig usunt sammenlignet med godteri et par ganger i uka. Avhenger vel litt av godteriporsjonene også. Er disse på 2-3 kilo hver gang så er det kanskje ikke så rett fram.

Lenke til kommentar

Godteri med sukker er fetende, og øker sannsynligheten for å få diabetes.

Er ingen opplysninger om hvor mye aktivitet personen som spiser godteriet har, så trenger ikke å gå utifra at sukker er fetende, da det kommer helt an på hvor mange kalorier personen forbrenner daglig.

Lenke til kommentar

Er ingen opplysninger om hvor mye aktivitet personen som spiser godteriet har, så trenger ikke å gå utifra at sukker er fetende, da det kommer helt an på hvor mange kalorier personen forbrenner daglig.

Hvis man dekker kaloribehovet sitt med vanlig mat og så spiser sukker, virker sukkeret fetende. Hvis du spiser godteri men ikke går opp i vekt over tid, dekker du en del av kaloribehovet ditt med godteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...